Rola rodziców w kształtowaniu nawyków żywieniowych dzieci
Aktualizacja: 4 kwietnia, 2024
Rola rodziców jest ogromna w kwestii rozwoju i wypracowaniu dobrych nawyków żywieniowych u swoich dzieci. Wprowadzając dziecko od małego w świat zdrowego stylu życia, poprawnych i zdrowych wyborów produktów żywieniowych, rodzic sprawia, że maluch wyrasta na świadomego konsumenta. Jeżeli jednak sam zmaga się z zaburzeniami odżywiania, żywi się wysoko przetworzonymi daniami i nie zwraca uwagi na to, co znajduje się na jego talerzu z pewnością dziecko powtórzy nawyki rodziców w swoim życiu.
Dzieci naśladują zachowania rodziców
Dziecko przychodząc na świat nie posiada żadnego doświadczenia, nie ma wiedzy na żaden temat. Wraz z dorastaniem i rozwojem, nabywa nowych informacji, a pierwszym ich źródłem jest najbliższe otoczenie, czyli rodzina. Powszechnie wiadomo, że małe dziecko „chłonie informacje jak gąbka”. Rodzice stają się wzorem i cały świat, który powoli zaczyna poznawać dziecko, staje się takim, jaki ukażą mu mama i tata. Z tego właśnie powodu, pociecha widząc jaki stosunek do żywienia mają rodzice, nabiera pewności, że jest on normalny i zaczyna go naśladować w swoim życiu. Gdy mama i tata nie spożywają śniadań lub wypijają rano jedynie kubek kawy, dziecko z pewnością również będzie omijać poranny posiłek.
Ty wybierasz, co dziecko zje, ale ono ile
Gdy dziecko staje się starsze, rodzice w dalszym ciągu mają wpływ, choć mniejszy, na to co dziecko będzie spożywało. Dziecko na bazie własnego doświadczenia w domu i wśród rówieśników, zaczyna nabierać chęci by samodzielnie decydować, o tym co chce zjeść. Jest to ważny element w jego rozwoju, dlatego nie można go ominąć. Warto dać dziecku możliwość wyboru posiłku oferując dwie możliwości np. owsianka na śniadanie z bananem lub jabłkiem czy kolorowe kanapki. Ważną informacją jest natomiast fakt, że to rodzic decyduje co dziecko zje, za to dziecko ile. Porcje nakładane dziecku na talerz są zwykle zbyt duże, co sprzyja przejadaniu i otyłości wśród dzieci. Warto dać maluchowi możliwość samodzielnego nakładania porcji, dzięki czemu, nabierze ono umiejętności dotyczącej tego, jaka porcja jest dla niego odpowiednia. Jeżeli rodzic zaobserwuje, że ilość nakładana przez dziecko na talerzyk jest w rzeczywistości bardzo mała i nie wystarczająca, wtedy warto zareagować i porozmawiać z pociechą.
Pakuj dzieciom zdrowe śniadanie
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, nie przygotowują dla siebie samodzielnie drugiego śniadania. W tym wypadku dużą rolę odgrywa rodzic, którego zadaniem jest wybór odpowiednich składników, z których przygotowany posiłek spożyje dziecko w szkole czy przedszkolu. W śniadaniówce powinien znaleźć się owoc i jogurt z museli lub kanapka z razowego pieczywa z wędliną, żółtym lub białym serem oraz z porcją warzyw np. pokrojonych w słupki. Warto dać dziecku do przegryzienia orzechy lub suszone owoce. Drugie śniadanie powinno być pełnowartościowe, kolorowe i ze składników, które dziecku smakują, gdyż zachęci go to do opróżnienia zawartości pudełka.
Dzieci w kuchni!
Wprowadzając malucha w świat kuchni i gotowania, warto zaprosić go do wspólnego przygotowania obiadu czy śniadania dla całej rodziny. Czynności wykonywane przez pociechę powinny być adekwatne i dostosowane do jego wieku, aby uniknąć nieprzyjemnych urazów. Maluch z obserwacji, nauczy się jak przygotowuje się posiłki, pozna teksturę warzyw przed i po ugotowaniu oraz zaobserwuje, jakie przyprawy są stosowane. Istotne jest nie tylko samo gotowanie, ale i sam fakt spędzenia z dzieckiem czasu, co wpłynie na lepsze relacje.
Słodycze nie powinny być kojarzone z nagrodą
Często zdarza się, że rodzice pozwalają dziecku spożyć batonika lub ciastko po zjedzeniu zwykle dużej porcji obiadu lub gdy maluch dostanie w szkole dobrą ocenę. Dziecko nabiera przeświadczenia, że słodycze są „nagrodą” za dobre zachowanie. Przeciwstawną sytuacją jest raczenie dzieci słodyczami, gdy zadanie, którego maluch się podjął nie zakończyło się zwycięstwem. Takie zachowanie sprawia, że każda porażka osiągnięta przez dziecko, będzie zakończona pocieszaniem się dobrym ciastkiem lub obiadem, zamiast analizy powodu porażki. Warto od małego przygotowywać z dzieckiem zdrowe wersje słodyczy np. ciastka z owsianych płatków czy batoniki museli, do których zamiast mąki, cukru i tłuszczu wykorzystamy suszone owoce, płatki i orzechy czy nasiona roślin oleistych. Pokazanie dziecku, że samodzielnie przygotowane słodycze są smaczniejsze w porównaniu z kupnym batonikiem, nauczy dziecko lepszych wyborów.
Rola rodziców podczas rozwoju dziecka jest niekiedy ogromnym wyzwaniem. Wymaga od rodziców analizy własnych przyzwyczajeń i zmiany ich na lepsze. Dziecko powtarza schematy propagowane przez mamę i tatę, dlatego warto aby już od małego zostało zapoznane z zasadami zdrowego stylu życia, poprzez wspólne przygotowywanie posiłków, robienie listy zakupów. Drugie śniadanie przygotowywane przez rodzica powinno być smaczne, pełnowartościowe i kolorowe, co zachęci pociechę do spożycia smacznego posiłku w przerwie między zajęciami. Starszemu dziecku należy dać możliwość wyboru jednej z dwóch opcji posiłku oraz wstępnie ilości, którą dziecko spożyje. W kwestii słodyczy lepiej nie uczyć malucha, że stanowią one nagrodę.