Semolina – co to jest, właściwości. Makaron i mąka z semoliny

16 18 20

Semolina jest surowcem służącym do przygotowania kasz oraz makaronów. Produkty z jej udziałem pojawiły się na sklepowych półkach niedawno i szybko zdobyły popularność. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym tak naprawdę jest semolina i czy warto ją spożywać.

Co to jest semolina?

Semolina jest niczym innym jak gruboziarnistą mąką czy też kaszą otrzymywaną z pszenicy durum. Wywodzi się ze środkowej Azji, lecz uprawiana jest również w Chinach oraz na Bliskim Wschodzie. Charakteryzuje się licznymi właściwościami, a także wartościami odżywczymi. Wykorzystywana jest do produkcji makaronu czy kuskusu. Cechuje ją żółtawa barwa. Uważana jest za o wiele zdrowszy zamiennik mąki pszennej. Jest świetnym źródłem węglowodanów, a także białka i błonnika pokarmowego. Jest także znakomitym źródłem miedzi, żelaza, magnezu, fosforu, jak również witaminy B1, kwasu foliowego i pantotenowego. Ze względu na zawartość skrobi, dłużej utrzymuje efekt sytości. W swym składzie zawiera gluten, dlatego ostrożność zachować powinny te osoby, które nie tolerują lub eliminują to białko z diety. Obecnie największym producentem pszenicy durum oraz semoliny jest Kanada.

Semolina – właściwości

Semolina, a także produkty przygotowane z jej użyciem charakteryzują się licznymi właściwościami prozdrowotnymi, dzięki czemu jest ona  uznawana za o wiele zdrowszy substytut mąki pszennej. Wśród jej walorów wymienić można niższy indeks glikemiczny, dzięki czemu powoduje mniejsze wahania stężenia glukozy we krwi po jej spożyciu. Dodatkowo ze względu na różnicę w zawartości białek glutenowych, zdarza się, że jest tolerowana przez osoby cierpiące na celiakię. Udowodniono poza tym, iż usprawnia trawienie oraz zwiększa uczucie sytości (dzięki dużej zawartości błonnika). Co więcej wspomaga regenerację mięśni (dzięki wysokiej zawartości magnezu) oraz poprawia funkcję nerek.

Warto wspomnieć, iż wywiera korzystny wpływ na układ nerwowy, a także krążenia. Zgodnie z doniesieniami wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i jednocześnie obniża ciśnienie tętnicze krwi. Niezwykle pozytywnie oddziałuje na tworzenie i funkcjonowanie krwinek czerwonych oraz metabolizm tłuszczów. W badaniach przeczytać można, że rekomendowana jest dla osób cierpiących na reumatyzm, artretyzm i raka prostaty. Badana jest również jej przydatności dla osób starszych, które zagrożone są demencją. Biorąc pod uwagę wysoką zawartość selenu, stwierdzić można, iż dostarcza cennych przeciwutleniaczy, które zapobiegają utlenianiu DNA i błon komórkowych.

Makaron i mąka z semoliny

Semolina w przemyśle stosowana jest przede wszystkim do produkcji makaronu (zwłaszcza tradycyjnego włoskiego, który charakteryzuje się jasnożółtą barwą), a także kaszy kuskus. Makarony z niej wykonane dłużej pozostają al dente, ponieważ semolina pochłania mniej wody niż pszenica. Dodawana do mąki pszennej, z której wypiekane jest pieczywo pomaga w uzyskaniu chrupiącej skórki. Bez wątpienia można ją także wykorzystywać do pieczenia, by uniknąć przywieraniu wypieków do blachy. Idealnie nada się do ciast oraz bułeczek czy naleśników i omletów. Ponadto smakować będą wyśmienicie placuszki oraz pizza z jej dodatkiem. Co ciekawe w Indiach służy do przygotowywania ostrych potraw, a w Niemczech dodawana jest do zup. Holendrzy przygotowują budynie z semoliny, a Szwedzi, Polacy, Ukraińcy oraz Finlandczycy – owsianki.

Podsumowując semolina to o wiele zdrowsza alternatywa dla mąki pszennej. Nie tylko pozwala na uzyskanie atrakcyjnego pod względem sensorycznym produktu, ale również jej spożycie zapewnia liczne efekty prozdrowotnych, oddziałując na układ krążenia czy pokarmowy. Dodatkowo wspomaga trawienie oraz funkcjonowanie nerek. Bez wątpienia jest to surowiec, który warto włączyć do swojej diety.

Literatura:

  1. Di Cagno R., De Angelis M., Alfonsi G., de Vincenzi M., Silano M., Vincentini O., Gobbetti M.: „Pasta Made from Durum Wheat Semolina Fermented with Selected Lactobacilli as a Tool for a Potential Decrease of the Gluten Intolerance.”, J. Agric. Food Chem., 2005, 53 (11)/4393–4402.
  2. Di Monaco, R., Cavella, S., Di Marzo, S., & Masi, P.: „The effect of expectations generated by brand name on the acceptability of dried semolina pasta.”, 2004, Food Quality and Preference, 15(5), 429-437.
  3. Hebrard A., Oulahna D., Galet L., Cuq B., Abecassis, Fages J.: „Hydration properties of durum wheat semolina: influence of particle size and temperature. Intenatioanal Symposium on Agglomeration, ALBI, FRANCE, MAY 29-31, 2001.
  4. Matsuo R. R., Dexter J. E.: „Relationship between some durum wheat physical characteristics and semolina milling properties.”, Canadian Journal of Plant Science, 60/49-53.

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Semolina – co to jest, właściwości. Makaron i mąka z semoliny - 4.7/5. Oddano 3 głosy.
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.