Dieta 8-godzinna – zasady, efekty, jadłospis

16 18 20

Dieta 8-godzinna jest innowacyjną dietą zakładającą jedzenie wyłącznie w ciągu 8 godzin w ciągu dnia. Pozostały okres to czas przeznaczony na trawienie spożytego wcześniej pożywienia. Dietę tę popularyzuje sam redaktor „Men’s Health”, który jest nawet autorem książki na jej temat. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o zaletach, wadach i wiarygodności tej diety!

Dieta 8-godzinna

Według autorów dieta ta jest prostą techniką, za pomocą której ogranicza się liczbę godzin poświęconych jedzeniu, a także zmniejsza się intensywność ćwiczeń. Więcej czasu zatem spędza się na wypoczynku. Tak innowacyjny sposób odżywiania zaskoczył wszystkich, a fakt, że książka została napisana przez redaktora naczelnego znanego i uznanego pisma – „Men’s Health” – dodatkowo podgrzał atmosferę. Sama dedykacja umieszczona na jednej z pierwszych stron jest dość kontrowersyjna, ale jednocześnie intrygująca. Brzmi ona następująco:

Dla przyszłych pokoleń. Oby kryzys otyłości był czymś, o czym przeczytają jedynie w książkach historycznych.

Wiele osób natychmiast rozpoczęło kurację, wierząc w osiągnięcie efektów, o których zapewnia autor. Niestety, dieta ta wywołuje niekorzystne skutki zdrowotne. Spożywanie posiłków jedynie w ciągu 8 godzin sprawia, że aż przez 16 godzin nasz organizm znajdować się będzie w stanie głodu i pełnej mobilizacji. Nie zapominajmy o wpływie takiego żywienia na nasz metabolizm, którego prawidłowa praca będzie zaburzona. Następstwem będzie jego widoczne spowolnienie. W konsekwencji nadmiernie gromadzić może się tkanka tłuszczowa, a powrót do normalnego żywienia zakończy się efektem jojo. Swoje tezy autorzy popierają badaniami różnorodnych instytucji naukowych, które nie są przytoczone, a informacji odnośnie do źródeł naukowych dotyczących tych diet jest niewiele i są mało wiarygodne. Wszelkie racjonalne diety oparte na rzetelnie potwierdzonych wynikach badań są według twórców dietami przestarzałymi. Warto pamiętać o tym, że nie każde badanie warte jest uwagi. Istotna jest liczba osób biorących udział w badaniu oraz instytucja, która je przeprowadza, by opublikowane wyniki były zgodne z tymi uzyskanymi, a nie dostosowywane do potrzeb twórców.

Dieta 8-godzinna – zasady

Dieta 8-godzinna jest jedną z diet, które szybko zyskały dużą popularność, obiecując rewolucyjne efekty przy uniknięciu ograniczenia kalorii oraz eliminacji niezdrowych i tłustych potraw. Głównym założeniem tej diety jest jedzenie tego, na co akurat ma się ochotę, oraz tyle, na ile ma się ochotę. Zasada jest prosta – spożywać pokarmy można wyłącznie podczas 8 godzin w ciągu doby. Dodatkowo diety przestrzegać należy jedynie przez 3 dni w tygodniu. Bez wątpienia do jej zalet zaliczyć można to, że osoba, która zdecyduje się na włączenie takiego żywienia do swojego stylu życia, może spożywać to, co chce i w ilościach takich, jakie chce. Należy jednak być ostrożnym, ponieważ nie ma konieczności ograniczenia produktów kancerogennych czy potencjalnie miażdżycogennych ani tych, które najzwyczajniej w świecie szkodzą naszemu organizmowi. Co dla niektórych może być ważne, nie zakłada ona redukcji podaży kalorycznej, zatem można by określić ją mianem „diety cud”. Jest to także prosta dieta, gdyż nie wymaga liczenia kalorii, sprawdzania indeksu glikemicznego ani wytrwałości, choć 16-godzinny okres głodzenia może się okazać nie lada wyzwaniem.

Dobrze jest też wiedzieć, że zdrowa przerwa między posiłkami wynosi 24 godziny. Pozwala to na zachowanie spójnej pracy organizmu, bez włączania rezerw ustroju. Kolejną zasadą jest także stosowanie aktywności fizycznej, a właściwie 8-minutowych treningów. Polegają one na chodzie trwającym 8 minut, a także biegu, wyskokach z przysiadów czy naprzemiennych wykrokach do tyłu. Tak krótki wysiłek organizm uzna najprawdopodobniej za rozgrzewkę, a jakakolwiek utrata masy ciała nawet nie będzie miała początku. Uważa się bowiem, że dopiero ok. 40-minutowy trening rozpoczyna jakiekolwiek zmiany w organizmie.

Dieta 8-godzinna – efekty

Autor książki zachwala korzyści płynące ze stosowania diet, które podpiera badaniami amerykańskich organizacji naukowych. Podaje on przykład osób, które po 6-tygodniowej kuracji straciły do 10 kilogramów. Według twórców dieta 8-godzinna wpływa na obniżenie ryzyka rozwoju chorób serca, nowotworów czy cukrzycy, a także znacząco wydłuża życie. Niestety, analizując posiłki, którymi może być wszystko, autor sam sobie przeczy. Spożywanie dużych ilości fast foodów czy produktów wysokoprzetworzonych zwiększa znacząco ryzyko rozwoju nowotworów, a także chorób cywilizacyjnych. Nie od dziś wiadomo, że produkty, które dietetycy zwykle eliminują z jadłospisów pacjentów w trosce o ich zdrowie i lepszą kondycję, niosą zagrożenie wystąpienia różnorodnych chorób. Dodatkowo nadmiar tłuszczu i tak zostanie zmagazynowany w ustroju, a długotrwałe głodzenie, wynikające z 16-godzinnej przerwy, skutkuje obniżeniem wydajności i tempa metabolizmu, co wzmaga odkładanie tkanki tłuszczowej. Oczywiście tak długi czas bez przyjmowania posiłków ma istotne znaczenie dla gospodarki węglowodanowej, co powoduje skoki glukozy we krwi. Taki długotrwały stan prowadzi do rozwoju cukrzycy dietozależnej.

Dieta 8-godzinna – jadłospis

Ciężko stworzyć jakikolwiek jadłospis dla diety 8-godzinnej, gdyż spożywane pokarmy zależą ściśle od indywidualnych preferencji. Zgodnie z założeniami dieta ta może się składać zarówno z samych fast foodów, jak i z żywności pełnej składników odżywczych. Może więc spełniać wszelkie zasady racjonalnego żywienia, jednak pozostaje problem 16-godzinnego okresu głodu, który nie jest dobry ani dla zdrowia, ani dla funkcjonowania organizmu czy metabolizmu. Dodatkowo, chcąc zapewnić ustrojowi odpowiednią podaż kaloryczną, należałoby zjadać posiłki o znacznej objętości, co mogłoby być niekiedy wręcz niemożliwe.

Przykładowy jadłospis

  • Po przebudzeniu należy wypić szklankę ciepłej wody lub innego napoju (kawy, herbaty).
  • Śniadanie:
    • jajko na miękko;
    • 2–3 kromki chleba żytniego razowego.
  • II Śniadanie:
    • 2 kromki chleba żytniego razowego;
    • łyżeczka masła;
    • plaster wędliny drobiowej;
    • pół papryki.

Z podanych składników przygotować kanapkę.

  • Lunch:
    • 4 liście sałaty lodowej;
    • pół papryki;
    • pomidor;
    • pół cukinii;
    • 2 łyżki oliwy z oliwek;
    • łyżeczka miodu;
    • łyżeczka musztardy.

Warzywa umyć, podzielić na mniejsze kawałki i polać sosem (zmieszać oliwę, miód i musztardę).

  • Przekąska – banan.
  • Obiad:
    • dorsz;
    • 2–3 ziemniaki;
    • kapusta kiszona.

Dorsza obtoczyć w ulubionych ziołach i upiec w piekarniku. Ziemniaki obrać i ugotować do miękkości. Podawać rybę z ziemniakami i kapustą kiszoną.

Podsumowując, dieta 8-godzinna to kolejny wymysł korporacji i różnorodnych instytucji mający na celu zarobek, a nie zdrowie i dobro innych. Nie jest ona kompatybilna z zasadami racjonalnych diet, a 16-godzinny okres głodzenia może wywołać tragiczne skutki. Można by stwierdzić, że niewiele różni się od głodówki, która, jak powszechnie wiadomo, jest wrogiem szczupłej sylwetki. Osoby chcące zrzucić parę zbędnych kilogramów powinny zdecydować się na dietę opartą na regułach zdrowego odżywiania, która umożliwi im redukcję masy ciała i utrzymanie tego efektu na długo!

Literatura:

Zinczenko D., Moore P., „Dieta 8-godzinna”, wyd. Vital, Białystok, 2014.
Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Dieta 8-godzinna – zasady, efekty, jadłospis - 4.2/5. Oddano 37 głosy.
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Opinie

  • Avatar
    Grzegorz Czajka 07.01.2020, 12:34

    Witam rok temu byłem na poście daniela moim już drugim tym razem tylko połowa czyli 3 tygodnie ,
    Jednocześnie już przed postem stosowałem czasową głodówkę jedząc od 6 do 8 godzin na dobę,
    kiedy połączyłem post razem z tym 6 godzinnym oknem żywieniowym było ciężko ale nie miałem najmniejszej ochoty przerywać ani jednego ani drugiego wyzwania.
    Ja mając 46 lat pracuję jako nocny kierowca ciężarówki za granicą ,często śpię mniej niż 6 godzin a pomimo tego nie miałem problemu ani z dietą ani z energią i samopoczuciem.
    Wiem że to dla wielu ludzi jest dziwne ale żonka mnie namówiła i przestałem tak się odrzywiać teraz jem ok 12 godzin od śniadanka do kolacyjki,i jest o wiele gożej .
    Więc ja wracam na swoje 8 może 6 godzinne okno żywieniowe i już wiem że nie zaszkodzi mi ono jak myślą ludzie dookoła mnie a wręcz przeciwnie,
    Przy okazji na krótkim dniu w kuchni mniej zjadam i łatwiej mi utrzymać sylwetkę oraz znacząco po tych postach poprawiło mi się ciśnienie oraz cholesterol .
    Pozdro z UK.

    Odpowiedz
  • Avatar
    Wojtek 08.02.2020, 11:36

    Szczerze to ja nie potrzebowałem naukowców aby tego doświadczyć. Stosuje ja od poniedziałku do piątku, a weekend jem znacznie więcej i nie patrzę na godziny choć to trochę się samo wymusza 🙂 i czuje w brzuszku ze zjadłem i więcej i niestandartowo, ale właśnie weekend powoduje ze w poniedziałek pojawia się motywacja do przestrzegania 16/8. Ja staruje o 8 i do 16 tej ostatni posiłek. Zazwyczaj zjadam 3 posiłki.

    Odpowiedz
  • Avatar
    Marta 26.04.2020, 9:59

    Ja zaczełam swoją przygodę z ta dieta około 2 tyg temu, moje okno żywieniowe trwa od 10.30 do 18.30 około 21.00 chodzę spać więc przesypiam większy okres mojego postu. Jak na tą chwilę mogę powiedzieć że czuje się bardzo dobrze nie kładę sie spać nażarta i łatwiej mi sie wstaje . Podczas 8 godzin jem co 2h drobne posiłki więc raczej mam deficyt kaloryczny ale czuje się z tym dobrze. Organizm sam dopomina się o stałych porach jedzenia więc jeszcze łatwiej jest mi wpaść w rutynę jedzenia o jednych godzinach. Jak na tą chwilę jestem zadowolona nie wymaga to o de mnie jakis większych wyrzeczeń i mogę jeść co lubię oczywiście w ramach rozsądku. Polecam

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone