Woda gazowana a odchudzanie. Czy gazowana woda jest zdrowa?

16 18 20

Spożycie odpowiedniej ilości wody umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz wpływa korzystnie na nasz wygląd i zdrowie. Każdego dnia powinniśmy wypijać około 40 g wody na każdy jej kilogram masy ciała, aby zapewnić mu odpowiedni bilans wodny. Jaką wodę wybierać do codziennego nawadniania organizmu? Czy woda gazowana jest zalecana przez specjalistów?

Woda gazowana 

Woda gazowana jest to typ wody, który nadaje się do picia i jest sztucznie nasycany dwutlenkiem węgla w celu uzyskania efektu dodatkowych „bąbelków”. Jest to wodny roztwór kwasu węglowego oraz kationów metali o lekko kwaśnym posmaku. Zgodnie ze statystykami spożycie wody butelkowanej w naszym kraju z roku na rok rośnie, jednak spożycie wody gazowanej ma tendencję odwrotną. 

Jak się robi wodę gazowaną?

Wodę gazowaną można łatwo przygotować w domowych warunkach, jeśli posiada się konieczny do tego sprzęt. Zarówno saturator, jak i syfon umożliwiają szybkie i proste przygotowanie wody gazowanej z wody wodociągowej. W celu przeprowadzenia procesu należy do syfonu załadować naboje z odpowiednim gazem i napełnić nim wodę. Podobne działanie wykazuje saturator, do którego dołączona jest butelka na wodę kranową oraz naboje z gazem. Zaletą posiadania tego produktu jest możliwość ponownego naładowania baterii gazem w punktach spożywczych. Koszty nabycia sprzętu umożliwiającego gazowanie wody wynoszą około 130 zł za syfon i 220 za saturator. Produkty te można nabyć w sklepach stacjonarnych i internetowych. 

Woda gazowana a niegazowana

Wśród wód pitnych wyróżnia się dwa rodzaje, które różnią się nasyceniem dwutlenku węgla. Woda niegazowana nie zawiera gazu, z kolei gazowana, jak sama nazwa wskazuje, jest nim nasycona. Woda gazowana może charakteryzować się różnym stopniem stężenia gazu w płynie, dlatego wyróżnia się wody gazowane:

  • niskonasycone CO2 o stężeniu CO2 poniżej 1500 mg/l, 
  • średnionasycone CO2 – od 1500 do 4000 mg CO2/l, 
  • wysokonasycone C02 – zawierające więcej niż 4000 mg CO2/l.

Oba rodzaje wody są tak samo zdrowe i korzystne dla funkcjonowania organizmu. Każda osoba zdrowa może sama decydować jaki typ wody bardziej odpowiada jej preferencjom smakowym. Bez wątpienia sięganie po wodę gazowaną jest alternatywą dla słodkich napojów gazowanych. Jakie osoby nie powinny spożywać wody gazowanej?

  • Kobiety w ciąży i karmiące
  • Małe dzieci
  • Osoby borykające się z wzdęciami
  • Osoby z zespołem jelita drażliwego
  • Osoby z zapaleniem błony śluzowej żołądka
  • Osoby cierpiące na refluks, chorobę wrzodową przewodu pokarmowego 
  • Osoby po poważnych operacjach gastrycznych. 

Z kolei woda niegazowana zalecana jest wszystkim zarówno zdrowym, jak i borykającym się z problemami gastrycznymi. 

Woda gazowana w ciąży

Najbardziej zalecanym napojem dla kobiet w ciąży jest woda niegazowana, ponieważ doskonale nawadnia organizm i umożliwia prawidłowe zachodzenie procesów metabolicznych w organizmie. Określenie zapotrzebowania na wodę u kobiety w ciąży jest kwestią bardzo indywidualną i zależy od wieku, stanu zdrowia, diety czy temperatury otoczenia. Uważa się, że zapotrzebowanie to rośnie 300 ml/dobę podczas ciąży i 700 ml/dobę podczas karmienia piersią. Okazjonalne wypicie wody gazowanej nie powinno stanowić problemu dla ciężarnej, o ile nie walczy ona z uporczywą zgagą czy wzdęciami. 

Woda gazowana a odchudzanie 

Spożywanie wody podczas diety redukcyjnej jest koniecznością. Bez wątpienia jest to jeden z naturalniejszych i czystych napojów na rynku. Nie zawiera cukru, konserwantów i innych dodatków w odróżnieniu od wód smakowych i kolorowych napojów, a dostarcza cennych składników mineralnych koniecznych w okresie redukcji masy ciała. Woda doskonale gasi pragnienie oraz wypełnia żołądek zmniejszając apetyt na dodatkowe podjadanie. Co więcej dodatek dwutlenku węgla do wody powoduje, że ma ona działanie orzeźwiające i ochładzające. Podobnie jak wspominano o tym wcześniej, najbardziej zalecaną do spożycia wodą w codziennym jadłospisie jest woda niegazowana, jednak ta z dodatkiem gazu może stanowić doskonałą alternatywę dla urozmaicenia diety. Woda gazowana może być spożywana przez każdą osobę, o ile nie ma ona problemów gastrycznych wymienionych w punktach powyżej. Podsumowując dla osoby zdrowej nie ma znaczenia, jaki typ wody pije, o ile nie zawiera ona dodatkowych substancji słodzących. 

Gazy po wodzie gazowanej 

Występowanie niekorzystnych objawów po spożyciu wody gazowanej jest kwestią bardzo indywidualną. U osób podatnych spożycie tego typu napoju będzie powodowało nieprzyjemne uczucie wzdęcia brzucha i powstawanie nadmiernej ilości gazów, jednak u innych takie objawy nie będą występowały. Woda gazowana jest sztucznie nasycana dwutlenkiem węgla, który może rozprężać światło przewodu pokarmowego. Najważniejsze więc wydaje się ciągłe obserwowanie swojego organizmu oraz jego reakcji na spożycie wody gazowanej oraz innych składników żywności o działaniu potencjalnie wzdymającym. 

Czy gazowana woda jest zdrowa?

Woda dostarcza do naszego organizmu cennych składników mineralnych tj. potas, magnez i wapń, które występują w formie jonowej, czyli dobrze przyswajalnej przez organizm. Woda gazowana może być spożywana przez każdą osobę, która nie ma co do tego przeciwwskazań zdrowotnych. Niezależnie od rodzaju woda doskonale nawadnia organizm, hamuje pragnienie i zmniejsza apetyt. Co więcej stanowi ona środowisko, w którym zachodzą wszystkie najważniejsze reakcje w organizmie.

Codzienne spożywanie odpowiednich ilości wody jest niezbędna dla zachowania zdrowia oraz smukłej sylwetki. Dla osób zdrowych nie ma znaczenia jaki rodzaj wody spożywa, najważniejsze jest to, że nie zawiera ona sztucznych dodatków oraz cukrów prostych. W celu ocenienia tolerancji dwutlenku węgla dodawanego do wody gazowanej należy na bieżąco obserwować reakcje swojego organizmu.

Literatura:

  1. http://twojarownowaga.pl/czy-gazowanej-wody-nalezy-unikac/
  2. Iwanowicz- PalusG, Pięta B., :Mamo- pić!”, Kropla Beskidu
  3. „Woda kontra napoje słodzone i gazowane”, Projekt Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy.

Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Justyna Paroń
, Dyplomowany dietetyk kliniczny i doradca żywieniowy. Specjalizuje się w leczeniu żywieniowym chorób dietozależnych i autoimmunologicznych. Autorka bloga zamalocukru.pl.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone