Post wodny. Wady i zalety

16 18 20

Diety cud towarzyszą nam już od wielu lat. Co sezon pojawia się nowy sposób na utratę kilogramów, który jest szybki i prosty. Bez liczenia kalorii, ćwiczeń i innych rzeczy, które zniechęcają do podjęcia wysiłku. Brzmi dobrze, prawda? Jedną z tych diet jest post wodny. Na czym polega i czy tak samo jak inne diety ma w sobie haczyk? 

Co to jest post wodny? Jak działa?

Post wodny, jak wskazuje jego nazwa, polega na tym, że przez cały dzień pijemy wyłącznie wodę. Bez jedzenia, nawet tego dietetycznego. Oczywiście taki post jest przewidziany na krótki okres, maksymalnie 2–3 dni. W trakcie jego trwania zaleca się pić około 2–3 litry wody dziennie. 

Wielu osobom post wodny może od razu skojarzyć się z odchudzaniem. Nie jedząc niczego przez kilka dni, gwałtownie obniżamy ilość spożywanych kalorii. Jednak taki post nie jest najlepszą metodą na utratę wagi. Po pierwsze dlatego, że stracone na masie kilogramy to głównie woda. W czasie głodu mięśnie zużywają glikogen, który wiąże wodę w tkankach. To, co chcemy i powinniśmy tracić w czasie odchudzania, to w istocie nie woda, a tkanka tłuszczowa. Ta natomiast ulegnie spaleniu po znacznie dłuższym czasie niż 2–3 dni. Jednak przetrwanie na samej wodzie jest bardzo kłopotliwe, gdy mimo wszystko trzeba wykonywać swoje codzienne obowiązki bez zmian. 

Dłuższa głodówka jest niewskazana również dlatego, że aby się odżywić, organizm potrzebuje zużywać własne białka do produkcji glukozy. Pozostaje również kwestia witamin i składników mineralnych, których nie możemy wytwarzać z wody i musimy dostarczać je z pożywieniem. 

Tak radykalny post pełni bardziej rolę terapeutyczną. Trwa na tyle długo, aby odciążyć układ trawienny, ale nie obciążać organizmu. Chwilowa przerwa w dostarczaniu pożywienia może sprawić, że ustąpią nieprzyjemne dolegliwości związane z nieprawidłową dietą. 

Czy post wodny jest bezpieczny?

Teoretycznie tak. Wbrew pozorom nasze organizmy są przystosowane do tego, aby przeżyć kilka dni bez jedzenia, mając jedynie wodę. W historii udokumentowano wiele przypadków osób, które bardzo radykalnie pościły. Post nie jest jednak dla każdego. Mogą go wykonywać zdrowe osoby dorosłe, dobrze odżywione i w dobrym stanie psychicznym. Warunkiem powodzenia jest także dobre tolerowanie głodu. Nie każdy jest w stanie rozpocząć dzień bez śniadania, a co dopiero nie jeść przez 24 godziny. 

Jeśli chcesz odbyć post, na pewno nie powinieneś planować go w dni, w których masz dużo na głowie. Praca, nawet biurowa, będzie wymagać od Ciebie energii, którą zwykle dostarczasz z pożywieniem. Z pustym żołądkiem możesz wykonywać ją gorzej i gorzej się czuć. Tak samo w przypadku treningów. Jeśli masz zamiar pić samą wodę przez 2–3 dni, lepiej unikaj dużego wysiłku. 

W czasie postu, zwłaszcza na początku, możesz źle się czuć. Możliwe, że rozboli Cię głowa, zaczniesz mieć nudności, będzie Ci zimno i ogólnie będziesz zmęczony. To normalne reakcje organizmu, więc warto wziąć po uwagę, że mogą wystąpić. Jeśli za bardzo Ci przeszkadzają, powinieneś zakończyć post. 

Zalety postu wodnego:

  • odciąża układ trawienny,
  • to szybki sposób, żeby stracić trochę na wadze,
  • może pomóc w identyfikacji jedzenia, które Ci szkodzi.

Wady postu wodnego:

  • nie jest dla każdego,
  • wymaga spokojnego otoczenia,
  • to stres dla organizmu,
  • wywołuje objawy towarzyszące głodówce (ból głowy, uczucie zimna, zmęczenie).

Przeciwwskazania

Takiego postu na pewno nie powinny wykonywać kobiety w ciąży i karmiące. Poszczenie nie jest wskazane dla dzieci i osób o złym stanie zdrowia lub z chorobami metabolicznymi. Jeśli masz stwierdzone niedobory substancji takich jak żelazo, witamina B12, wapń, witamina D lub inne, również nie podejmuj postu. 

Jak wyjść z postu wodnego?

Post należy zakończyć łagodnym wyjściem. Zamiast najadać się dużo i do syta, poleca się jeść lekkostrawne posiłki w małych porcjach, stopniowo powracając do zwyczajowego odżywiania się. Zacznij od lekkostrawnych produktów i obserwuj reakcje swojego organizmu. Jeśli zauważysz, że wzdęcia, odbijania czy gazy powróciły po konkretnym produkcie spożywczym, może to być wskazówka, że masz na niego nietolerancję i warto sprawdzić to u lekarza. 

Wyjście z postu nie powinno oznaczać od razu powrotu do niezdrowych posiłków – dużych ilości smażonych potraw, słodyczy i tłustych przekąsek. W takim wypadku po krótkim czasie znów zaczniesz czuć się źle i będziesz powtarzać post. 

Post wodny to radykalna metoda oczyszczania organizmu, polegająca głównie na tym, że przez jakiś czas nie dodajemy pracy naszemu układowi trawiennemu. Warto dobrze przygotować sobie warunki do takiego postu, żeby nie był zbyt kłopotliwy. Zanim się go podejmiesz, sprawdź, czy na pewno jest dla Ciebie bezpieczny. Inaczej możesz sobie bardzo zaszkodzić. 

Literatura:

  1. Finnell John S et al., Is fasting safe? A chart review of adverse events during medically supervised, water-only fasting, BMC complementary and alternative medicine, vol. 18,1 67, 20 Feb. 2018, doi:10.1186/s12906-018-2136-6.

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Paulina Żukowska
, Dyplomowany dietetyk z zawodu i pasji.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone