Niski poziom testosteronu. Jak zwiększyć poziom testosteronu?

16 18 20

Hormony to związki chemiczne wydzielane przez tkanki, których zadaniem jest utrzymanie homeostazy w organizmie poprzez aktywację czy też dezaktywację mechanizmów komórkowych. Jedną z takich substancji jest testosteron. Czy dietą można modyfikować jego poziom? 

Testosteron należy do hormonów androgennych, które wydzielane są przez jądra, jajniki i nadnercza. Najsilniej działa testosteron i jego pochodna – dihydrotestosteron (DHT). Substancje te przeważają u mężczyzn, u których  95% testosteronu jest biosyntezowane i wydzielane w jądrach.  Związek powstaje z przemian cholesterolu. Do głównych działań testosteronu należy kształtowanie cech płciowych w życiu płodowym, a także wtórnych cech płciowych – głos, owłosienie, budowa ciała. Wpływa także na spermatogenezę (proces wytwarzania i dojrzewania plemników) oraz  anabolizmy (wytwarzanie) białek.

Niski poziom testosteronu

Norma laboratoryjna testosteronu dla mężczyzn wynosi 9,0–34,7 nmol/l (260–1000 ng/dl). Niski poziom hormonu może wpływać na:

  • obniżenie libido,
  • zmniejszenie ilości i jakości plemników – problem z płodnością, 
  • zmiany w dystrybucji tkanki tłuszczowej w organizmie,
  • pojawienie się ginekomastii (powiększenie sutka u mężczyzn spowodowane rozrostem tkanki gruczołowej i tłuszczowej),
  • osłabienie siły mięśniowej,
  • zwiększenie łamliwość kości w wyniku zmniejszonej ich gęstości,
  • osłabienie koncentracji,
  • osłabienie nastroju, drażliwość,
  • zaburzenie snu, 
  • zahamowanie wzrostu owłosienia.

Badania wykazują, że niski poziom testosteronu jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zaburzeń metabolicznych oraz chorób układu krążenia. Niski poziom hormonu może nawet 4-krotnie zwiększyć ryzyko powstania cukrzycy typu 2 i zespołu metabolicznego. 

Co obniża poziom testosteronu? 

Jest kilka produktów, które mogą przyczynić się do obniżenia poziomu testosteronu:

  • alkohol – hamuje enzymy oraz zmniejsza poziom cynku w organizmie, co wpływa na zaburzenie ilości androgenów w stosunku do estrogenów,
  • nadmiar cukrów prostych w diecie – powoduje nagły wzrost stężenia glukozy we krwi, a tym samym większe stężenie insuliny,
  • tłuszcze trans – zawarte w częściowo utwardzonych olejach roślinnych wpływają nie tylko na obniżenie testosteronu, ale także zwiększają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, 
  • soja i jej produkty – uważa się, że zawarte w niej fitoestrogeny zmniejszają ilość hormonu we krwi. Jednak niektóre badania donoszą, że ilości zawarte w żywności są za małe, aby w jakikolwiek sposób wpłynęły na gospodarkę hormonalną. 

Jak zwiększyć poziom testosteronu?

W celu zwiększenia poziomu testosteronu, należy zwrócić uwagę na:

  • normalizację masy ciała z uwzględnieniem prawidłowego składu ciała – właściwe ilości  tkanki tłuszczowej i tkanki mięśniowej,
  • regularną aktywność fizyczną,
  • dietę normokaloryczną – energetyczność diety dostosowana do wieku, płci, aktywności fizycznej,
  • dietę przeciwzapalną – produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 (ryby morskie, olej lniany, orzechy włoskie), kwas tłuszczowy gamma-linolenowy (olej z wiesiołka, ogórecznika lekarskiego, czarnej porzeczki),  antyoksydanty (kolorowe warzywa i owoce), 
  • produkty bogate w cynk – produkty pełnoziarniste, pestki, nasiona, nasiona roślin strączkowych, chude mięso,
  • spożywanie warzyw krzyżowych (kapusta, rzodkiewka, brokuł, kalarepa, kalafior, brukselka, jarmuż) zawarty w nich indol-3-karbionol zmniejsza przekształcanie testosteronu do estrogenu.
  • witaminę D – suplementacja w okresie jesienno-zimowym po wcześniejszym sprawdzeniu jej poziomu w surowicy krwi, 
  • ograniczenie używek m.in. alkoholu, kawy, palenia tytoniu,
  • unikanie stresu.

Coraz częściej mówi się, że poziom testosteronu u mężczyzn znacznie się obniża. Zdrowy styl życia – racjonalne odżywianie, regularna aktywność fizyczna i unikanie stresu, nie tylko mogą przyczynić się do podwyższenia jego poziomu, ale także uchronić organizm przed zaburzeniami metabolicznymi – cukrzycą typu 2 oraz chorobami układu sercowo-naczyniowego. 

Literatura:

  1. https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.V.27.1.156, [data dostępu: 11.10.2018r.].
  2. Lunenfeld B., Recommendations on the diagnosis, treatment and monitoring of hypogonadism in men. Aging Male. 2015 Mar;18(1):5-15.
  3. Dandona, P., Practical Guide to Male Hypogonadism in the Primary Care Setting. International Journal of Clinical Practice 64.6 (2010): 682–696.
  4. Rabijewski M., Praktyczne aspekty rozpoznawania i leczenia zespołu niedoboru testosteronu (TDS) u mężczyzn, „Przegląd Urologiczny” 2009, nr 4 (56).

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Agnieszka Bernatowicz, dietetyk
, Dyplomowany dietetyk i psychodietetyk. Specjalizuje się w schorzeniach układu pokarmowego, szczególnie jelit. Sporo czasu poświęca badaniom nad zagadnieniem zaparć oraz choroby Leśniowskiego-Crohna.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone