Kawa żołędziowa – właściwości. Kawa żołędziowa na odchudzanie

16 18 20

Rynek oferuje coraz większą ilość napojów, w tym różne odmiany herbaty i kawy. Ta ostatnia powstaje nie tylko z kawowca, ale także ze zbóż, orkiszu, cykorii, topinamburu, a także z żołędzi. Kawę żołędziową można kupić w sklepie albo przygotować samemu. Czy oprócz walorów smakowych wykazuje korzystnie działanie na organizm? 

Kawa żołędziowa

Kawa żołędziowa powstaje z owoców dębu, które są najpierw gotowane, palone a następnie mielone. Parzy się ją tak samo jak kawę po turecku. Ma lekko orzechowy smak i aromat. W ostatnim czasie zyskała popularność. Znana była od dawna i stanowiła substytut tradycyjnej kawy, ponieważ można ją wykonać samemu w domu. Nie zawiera kofeiny, dlatego nie działa   pobudzająco. Z tego względu często na rynku można spotkać ją z dodatkiem żeń-szenia, który działa podobnie jak kofeina. Produkt jest naturalnie bezglutenowy, co jest cenną informacją dla osób z chorobą trzewną i uczuleniem na gluten. Producenci, oprócz wspomnianego żeń-szenia, dodają także przyprawy takie jak kardamon lub cynamon, aby nadać jej inny smak i aromat [1,2,3,4]. 

Kawa żołędziowa – właściwości

Czy oprócz walorów smakowych kawa żołędziowa wpływa pozytywnie na nasz organizm? Kawa żołędziowa zawiera pewne ilości wapnia, magnezu, żelaza i witamin, jednak nie stanowią one znaczącego udziału w diecie człowieka. Natomiast na uwagę zasługują przeciwutleniacze – flawonoidy. Ich stężenie w surowcu jest większe niż w kawach zbożowych oraz zbliżone do tradycyjnej kawy. Przekłada się to również na aktywność przeciwutleniającą kawy żołędziowej, która jest porównywalna z kawą rozpuszczalną i mieloną. Zdolność ta pomaga zwalczyć wolne rodniki, które odpowiedzialne są za uszkadzanie komórek i utlenianie lipidów, co w konsekwencji może przyczynić się do rozwoju miażdżycy, nowotworów oraz przyśpieszyć proces starzenia się organizmu. 

Inne właściwości kawy żołędziowej to działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwzapalne, dzięki obecności fenolokwasów takich jak kwas galusowy. Natomiast zawarte polifenole – taniny, działają ściągająco, zmniejszając stan zapalny, drobne krwawienia w przewodzie pokarmowym oraz  słabo przeciwbiegunkowo [1,2,3,4].

Kawa żołędziowa na odchudzanie

Podstawą skutecznej redukcji masy ciała jest ujemny bilans energetyczny (dostarczanie mniej energii niż potrzebuje organizm, aby źródłem energii stała się tkanka tłuszczowa), zmiana nawyków żywieniowych oraz regularna aktywność fizyczna. Podaje się, że kawa żołędziowa może redukować uczucie głodu. Jest to raczej subiektywna opinia. Kawa może okazać się natomiast przydatna ze względu na jej aktywność antyoksydacyjną, ponieważ tkanka tłuszczowa wydziela substancje m.in. odpowiedzialne za powstanie stanu zapalnego. 

Kawa żołędziowa – cena, gdzie kupić

Kawę żołędziową można dostać w sklepach ze zdrową żywnością zarówno stacjonarnych, jak i internetowych oraz w większych sklepach spożywczych. Ceny kawy w sklepach są różne i zależne od jej składu. Opakowanie o pojemności 200 g kosztuje 8–12 zł. 

Kawa żołędziowa – jak zrobić?

Kawę z żołędzi można przygotować samemu korzystając z darów natury. Surowiec najlepiej zbierać w październiku. Owoce należy oczyścić i obrać z łupinek. Następnie zalać je gorącą wodą na 24 godziny, aby pozbyć się taniny, która jest odpowiedzialna za gorzki smak. Po tym czasie wodę należy zlać a owoce przepłukać. Następnie żołędzie zmielić i wysuszyć np. na kaloryferze lub w nagrzanym piekarniku. Można ponownie zmielić, a na końcu podprażyć na suchej patelni. Do gotowej kawy żołędziowej można dodać przyprawy – kardamon, kakao, cynamon [5].

 

Kawa żołędziowa to dobra alternatywa dla naturalnej kawy. Dodatkowo jest bezglutenowa i bezkofeinowa. Wykazuje wysoki potencjał antyoksydacyjny chroniąc organizm przed wolnymi rodnikami. Dodatkowo działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz ściągająco na przewód pokarmowy.

Literatura:

  1. Samsonowicz M.: Ocena właściwości prozdrowotnych tradycyjnych kaw zbożowych produkowanych na Podlasiu. Rola Procesów Technologicznych w Kształtowaniu Jakości Żywności  2016, 205.
  2. Kohmunzer S., Farmakognozja. Podręcznik dla studentów farmacji. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007. 
  3. Sekeroglu N., Ozkutlu F. I Kilic E.: Mineral Composition of Acorn Coffees. Indian Journal of Pharmaceutical Education and Research 2017, 51, 504-507.
  4. Vinha A., Costa A., Barreira J. i wsp.: Chemical and antioxidant profiles of acorn tissues from Quercus spp.: Potential as new industrial raw materials. Industrial Crops and Products 2016, 143-151.
  5. http://www.herbiness.com/kawa-zoledziowa/, [data dostępu: 05.11.2018r.]

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Agnieszka Bernatowicz, dietetyk
, Dyplomowany dietetyk i psychodietetyk. Specjalizuje się w schorzeniach układu pokarmowego, szczególnie jelit. Sporo czasu poświęca badaniom nad zagadnieniem zaparć oraz choroby Leśniowskiego-Crohna.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone