6 tak zwanych zasad diety, które należy złamać, jeśli chcesz schudnąć

16 18 20

Dla większości z nas decyzja dotycząca próby zrzucenia zbędnych kilogramów wiąże się z poszukiwaniem informacji na temat najbardziej skutecznych metod odchudzania. W internecie możemy znaleźć wiele teorii na temat tego jakie diety są najbardziej skuteczne oraz co robić, aby szybko pozbyć się zbędnego balastu nadmiernych kilogramów. Niestety często w poszukiwaniu tych informacji trafiamy na popularne mity dietetyczne, które nie tylko oddalają nas od naszego celu, ale również mogą być szkodliwe dla naszego zdrowia. Warto więc umiejętnie korzystać jedynie ze sprawdzonych źródeł informacji. Poniżej zweryfikujemy częste pułapki dietetyczne. 

Zasada diety nr 1: Jedz częściej, aby uniknąć trybu głodu

Częstsze jedzenie posiłków rzeczywiście zmniejsza ryzyko rozwoju uczucia głosu, jednak nie zawsze sprzyja odchudzaniu. Najważniejsze jest, aby nie spożywać posiłków pod wpływem emocji, ponieważ często niestety mamy tendencje do wynagradzania sobie jedzeniem wszelkich zmian nastroju. Co więcej jedzenie nie może być również sposobem na nudę, ponieważ sprzyja to podjadaniu i zwiększaniu kaloryczności diety. Warto więc spożywać kilka mniejszych posiłków w ciągu dnia, aby nie doprowadzić do głodu, jednak zwracając uwagę na ich energetykę, która nie powinna być wyższa od zapotrzebowania organizmu. 

Zasada diety nr 2: Unikaj wszystkich węglowodanów

Zdrowa dieta powinna zawierać wszystkie składniki odżywcze, czyli zarówno białka, tłuszcze, jak i węglowodany! Warto przypomnieć, że węglowodany możemy podzielić na złożone oraz proste. Węglowodany złożone, których źródłem są kasze pełnoziarniste, ryż brązowy, makaron i chleb pełnoziarnisty powinny być jednym z podstawowych elementów diety. Oczywiście należy unikać węglowodanów prostych znajdujących się w słodyczach oraz przetworzonych przekąskach, które nie dostarczają wartości odżywczych, a jedynie „pustych” kalorii. Pamiętajmy jednak, że najważniejsza w odchudzaniu jest redukcja kaloryczna względem zapotrzebowania organizmu co umożliwia sadek masy ciała przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiednich zasad zdrowego żywienia. 

Zasada diety nr 3: Trzymaj się żywności o niskiej zawartości tłuszczu

Oczywiście część produktów spożywczych zawiera niewielkie ilości tłuszczu – mowa tu o warzywach i owocach. Są to produkty bardzo wskazane w diecie, ponieważ cechują się bogactwem witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Jednak w obecnych czasach wiele produktów o większej zawartości tłuszczu jest poddawana przemianom technologicznym, których celem jest zmniejszenie zawartości tego składnika w celu obniżenia jego kaloryczności. Jednak proces ten związany jest często z dodawaniem cukru w celu poprawy właściwości smakowych produktu co nie spełnia  norm diety odchudzającej. Pamiętajmy również, że tłuszcz jest naturalnym źródłem witamin A, D, E i K, dlatego nie warto stosować w diecie produktów odtłuszczonych. 

Zasada diety nr 4: Treningi o wysokiej intensywności są właściwą drogą

Trening interwałowy o wysokiej intensywności znany jako HITT (High Intensity Interval Training) bije rekordy popularności zarówno w internecie, jak i na zajęciach fitness. Popularność zawdzięcza swojej intensywności w krótkim czasie co pozwala na szybkie spalenie dużej ilości kalorii. Warto jednak podkreślić, że ten typ treningu opracowany został z myślą o profesjonalnych sportowcach w celu ulepszenia wytrzymałości, szybkości oraz siły. Nie jest on polecany dla amatorów, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z aktywnością fizyczną oraz borykają się ze znaczną ilością nadmiernych kilogramów, ponieważ wiąże się to z ryzykiem powstania poważnych kontuzji. Na początku odchudzania zacznij od spokojniejszych treningów, pracuj nad regularnością oraz odpowiednio regeneruj organizm. 

Zasada dietetyczna nr 5: Jedz tylko żywność organiczną, niemodyfikowaną genetycznie i bezglutenową

Nadrzędną zasadą w zdrowym żywieniu powinno być wybieranie naturalnych produktów bogatych w składniki odżywcze, a ograniczanie żywności wysokoprzetworzonej. Oczywiście należy bezsprzecznie czytać składy produktów, aby sprawie wyeliminować te zwierające dodatki cukru, soli czy konserwantów, jednak ślepe podążanie jedynie za certyfikatami również nie jest korzystne. Należy zwrócić uwagę na to, że czasami tego typu oznaczenia stanowią swoisty chwyt marketingowy mający zachęcić do zakupu konkretnego produktu, dlatego zdrowy rozsądek jest najlepszym sposobem na rozważne dobieranie produktów do naszej diety. 

Zasada diety nr 6: Wykorzystaj dni oszukiwania, aby pomóc trzymać się diety

Nie traktuj diety jako ciągu zakazów i nakazów, a jedynie lepszego sposobu żywienia. W Twojej diecie mogą znaleźć się wszystkie produkty na jakie masz ochotę. Słodycze na diecie? Pewnie, że tak! Pamiętaj, żeby trzymać się znanej od dawna zasady – 80-90% trzymaj się wytycznych dotyczących zdrowego żywienia, a od czasu do czasu pozwól sobie na 10% drobnych przyjemności. Takie postępowanie nie obciąży Cię psychicznie na diecie oraz pomoże utrzymać odpowiednie nawyki żywieniowe na długie lata.

Zanim przystąpisz do zmiany swojej diety oraz rozpoczniesz odchudzanie pamiętaj, aby swoją wiedzę czerpać z wiarygodnych źródeł, ponieważ w tym obszarze krąży jeszcze dużo mitów oraz niesprawdzonych informacji, które mogą być szkodliwe dla Twojego organizmu. Nie powtarzaj błędów i najlepiej zacznij zmianę nawyków żywieniowych od konsultacji dietetycznej u specjalisty. 

Literatura:

  1. Ciborowska H., Rudnicka A., „Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka.”, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa, wyd. 4, dodruk 6, 2019
  2. Gawęcki J., „Żywienie człowieka 1 Podstawy nauki o żywieniu.”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 3, 2017

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Justyna Paroń
, Dyplomowany dietetyk kliniczny i doradca żywieniowy. Specjalizuje się w leczeniu żywieniowym chorób dietozależnych i autoimmunologicznych. Autorka bloga zamalocukru.pl.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone