Gotowanie dla siebie - sposoby na wygodne przygotowywanie posiłków w domu

16 18 20

Dla wielu singli gotowanie jest zbyt kosztowne, stereotypowe i czasochłonne. Jednak stołowanie się u znajomych, w miejscowym barze czy restauracji też nie jest najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza na dłuższą metę. W tym artykule zdradzamy kilka sposobów na wygodne i samodzielne przygotowywanie posiłków w domu. Doskonałą alternatywą są m.in. paczkowane wyroby, gotowe dania mrożone lub w słoikach, ponieważ większość z nich przed zjedzeniem wystarczy tylko odgrzać. Dzięki takim produktom gotowanie w domu jest o wiele prostsze, a posiłki są smaczne i urozmaicone.

Osoby, które mieszkają w pojedynkę, nie mają w kuchni ułatwionego zadania. Przecież produktów i rozwiązań kulinarnych, które byłyby dopasowane do ich stylu życia i wymagań jest dużo mniej niż tych zaadresowanych do całych rodzin. Posiłki składające się z dwóch potraw albo skomplikowane dania wielogarnkowe nie są raczej odpowiednie dla singli, których tempo życia jest zazwyczaj szybkie i intensywne. Istnieją jednak produkty spożywcze mogące ułatwić funkcjonowanie takich osób w kuchni. Jak zatem gotować i przygotowywać posiłki tylko dla siebie?

Po co gotować dla siebie?

W obecnych czasach coraz więcej osób żyje samotnie. Przyczyną tego może być zarówno własny wybór, jak też okoliczności. Życie w pojedynkę i znalezienie przy tym chęci oraz motywacji do samodzielnego gotowania może okazać się czasami naprawdę trudne, szczególnie po ciężkim dniu pracy. Niekiedy pomysły na nowe posiłki i przepisy przychodzą do głowy z trudem. Dużo prostszym rozwiązaniem wydaje się spożywanie posiłków na mieście lub zakup gotowego obiadu w sklepie. Dla wielu ludzi to wygodne i praktyczne rozwiązanie. Przecież obiad wystarczy tylko odgrzać. Jednak prawda jest taka, że długotrwałe jedzenie tego typu produktów może niekorzystnie wpływać na zdrowie oraz figurę. Słodycze, przekąski (np. orzeszki, paluszki), fast foody i produkty garmażeryjne są zazwyczaj ubogie w substancje odżywcze, a bogate w sód, cukier, niezdrowy tłuszcz oraz kilokalorie. Chcąc zdrowo się odżywiać i zaoszczędzić przy tym pieniądze, warto przygotowywać posiłki samodzielnie. Wystarczy odrobina chęci, kreatywności, opanowanie kilku podstawowych umiejętności oraz zaopatrzenie się w niezbędne produkty spożywcze.

 

Gotowanie dla siebie – korzyści

Nawet jeśli nie mamy sprawnie wyposażonej kuchni, to i tak możemy nauczyć się przyrządzać tanie, szybkie i zdrowe posiłki, które dodadzą nam energii i poprawią humor. Samodzielne gotowanie pomaga lepiej kontrolować skład posiłków. Dzięki temu możemy ograniczyć zarówno kaloryczność potraw, jak i obecność szkodliwych dodatków, które mogą być np. w daniach na wynos. Kolejną zaletą spożywania domowych posiłków jest zmniejszenie ryzyka rozwoju niektórych chorób cywilizacyjnych, zwiększenie poziomu energii, wyostrzenie umysłu, utrata masy ciała w przypadku nadwagi czy otyłości, a także lepsze radzenie sobie w sytuacjach stresowych. Gotując dla siebie, jemy to, na co mamy ochotę, a posiłki serwujemy, kiedy chcemy. Nie musimy nikogo zadowalać, poza samym sobą. Robiąc potrawy, używajmy takich składników, które lubimy. Poza tym przygotowanie jednej porcji obiadu zajmuje z reguły mniej czasu niż ugotowanie posiłku dla pięcioosobowej rodziny. To też mniej odpadów i mniej sprzątania. Gdy zrobimy jednogarnkowe danie i zjemy je w jednej miseczce lub wprost z garnka, ograniczymy późniejsze sprzątanie. Posiłek przygotowany w domu zazwyczaj kosztuje mniej niż obiad na wynos lub kolacja w restauracji. Gdy robimy posiłki tylko dla siebie, możemy też czasami zaszaleć i kupić coś z wyższej półki np. ekologiczne mięso. Gotowanie dla siebie jest też motywujące. Mamy pełną kontrolę nad tym, co i ile jemy. Dzięki temu lepiej dbamy o siebie, o własne samopoczucie, ogólny stan zdrowia, a nasze poczucie własnej wartości wzrasta.

 

Jak zacząć gotować dla siebie?

Gdy gotujemy tylko dla siebie, w istocie obiad wcale nie musi być obiadem. Śniadanie, które składa się z warzyw, omletu i kromki chleba, może być także zdrową kolacją. Nie bój się eksperymentować – mieszaj produkty i gotuj ulubione potrawy, stosując dowolne kombinacje zdrowych składników. Gotowanie dla samego siebie wcale nie musi korelować ze stratą czasu. Upieczony w mikrofalówce ziemniak nadziewany rybą z puszki lub serem, serwowany np. z sałatką bądź gotowanymi na parze jarzynami to szybki, a zarazem zdrowy i zbilansowany posiłek.

 

Zaopatrz się w podstawowe produkty

Zawsze miej w szafce lub małej spiżarni kilka podstawowych produktów żywnościowych. Przydadzą się na wypadek, gdy nie będzie ci się chciało gotować lub nie będziesz mieć czasu na długotrwałe przygotowanie pełnoporcjowych posiłków. Z takiej żywności również możesz w łatwy i szybki sposób przyrządzić zdrowy posiłek. Zaopatrz się w mrożone owoce i warzywa, orzechy, pomidory w puszce (może być także przecier, passata, koncentrat), warzywa konserwowe (fasolę, cieciorkę, kukurydzę), ocet, pieczywo, jajka, ryby w puszce (np. tuńczyk, sardynki, szprotki), makaron, suszone przyprawy i zioła, olej, mąkę, kasze i ryż.

Ugotuj raz – jedz wiele razy

Jeśli gotujesz tylko dla siebie, to doskonałym rozwiązaniem jest ugotowanie większego dania (np. zupy, gulaszu), rozdzielenie go na porcje (wielkości pojedynczego posiłku), przełożenie do pojedynczych pojemników hermetycznych i włożenie ich do zamrażarki. Taki obiad wystarczy potem tylko odmrozić i zjeść. Na opakowaniu warto przykleić karteczkę informującą o nazwie potrawy oraz datą jej przyrządzenia. W taki sposób możesz robić zapasy, które przydadzą się w dowolnym momencie, szczególnie gdy nie będziesz mieć ochoty, ani czasu na gotowanie. W dodatku jest to bardzo ekonomiczne.

 

Nie rezygnuj od razu

Gdy na początku wiele rzeczy nie idzie po twojej myśli – nie poddawaj się. Jeśli zacząłeś już przygotować posiłki w domu, to wszystko jest na dobrej drodze – gotowanie to umiejętność, która kształtuje się powoli. Przyrządzanie zdrowych posiłków w domowym zaciszu zaledwie kilka razy w tygodniu może polepszyć myślenie, nastrój i dać wiele satysfakcji. Dzięki temu będziesz mieć jeszcze więcej chęci i motywacji, aby częściej gotować w domu.

Przyrządzaj posiłki bez gotowania

Przygotowywanie własnych posiłków nie musi za każdym razem oznaczać gotowania. Poza jedzeniem owoców, surowych warzyw i sałatek, spróbuj żywności, która nie wymaga żadnej obróbki kulinarnej. Wybieraj pokarmy probiotyczne zawierające dobroczynne bakterie fermentacji mlekowej: kiszone ogórki i kapustę, jogurty, maślanki, miękkie sery albo marynowane w solance warzywa (sałatki warzywne, grzybki), które czasami mogą być smaczną i szybką przekąską bądź dodatkiem do obiadu.

 

Przygotuj odżywczy posiłek przynajmniej raz w tygodniu

Odżywczy posiłek powinien zawierać pełnowartościowe białko, węglowodany i tłuszcze. Dobrym pomysłem będzie przygotowanie kurczaka lub piersi z indyka. Mięso drobiowe jest niskokaloryczne, a jednocześnie sycące. Także z resztek mięsa, które zostały nam z poprzedniego obiadu, można w szybkim czasie wyczarować mnóstwo różnych dań. Możemy dodać je do kanapek, zup bądź sałatek. Jeśli połączymy je z warzywami i makaronem (lub ryżem) to stworzymy pyszne spaghetti (lub risotto).

 

Daj resztkom drugie życie

Gdy po posiłku zostaje ci sporo resztek (np. warzywa, kawałki mięsa czy pieczywo), nie wyrzucaj ich, tylko przełóż do pojemników i wstaw do lodówki. W dowolnej chwili możesz przyrządzić z nich smaczny posiłek. Jeżeli nie chcesz jeść drugi raz tego samego, to doskonałym pomysłem jest przygotowanie np. leczo z resztek warzyw albo zawinięcie kawałków kurczaka, warzyw i ryżu w tortillę, a potem dodanie odrobiny sera i salsy – w ten sposób powstanie całkiem nowy posiłek.

Kupuj żywność w małych opakowaniach

Kupując małe opakowania, jest większa szansa, że wykorzystasz dokładnie tyle produktu, ile potrzebujesz. To także świetny sposób na niemarnowanie jedzenia.

Jak gotować bez prawdziwej kuchni?

Jeżeli mieszkasz w kawalerce, pokoju hotelowym, akademiku albo innym miejscu bez profesjonalnie wyposażonej kuchni, wtedy samodzielne przygotowywanie posiłków może być sporym wyzwaniem – aczkolwiek z całą pewnością nie jest niemożliwe. Możesz obyć się bez zmywarki, tostera, maszynki do lodów, czy ekspresu do kawy, ale kuchenka, lodówka, piekarnik, zamrażarka oraz podstawowe sprzęty, naczynia i przybory kuchenne, takie jak: czajnik, patelnia, ostry nóż, miska, talerz, mikser i garnek z pewnością się przydadzą. Możesz zainwestować także w inne ciekawe urządzenia ułatwiające gotowanie:

Wolnowar

W przypadku gotowania posiłków jednogarnkowych (np. gulaszu, curry, zup) doskonałe sprawdza się wolnowar. Wolno gotowane, nawet tańsze części mięsa, mogą być naprawdę smaczne. Takie urządzenie zużywa mniej energii w porównaniu z tradycyjnym piekarnikiem. Poza tym jest łatwe w obsłudze i nawet najbardziej niedoświadczony kucharz da sobie z nim radę.

Płyta grzejna/kuchenna

Idealna do małych mieszkań, akademików lub pokoi hotelowych. Niemal wszystko, co można przygotować na tradycyjnej kuchence, można zrobić także na małej płycie grzejnej. Wystarczy zaopatrzyć się tylko w kilka niezbędnych sprzętów kuchennych: niewielki rondelek, miskę, garnek, patelnię i czajnik.

Urządzenie do gotowania na parze

Gotowanie na parze jest jednym z najzdrowszych oraz najszybszych sposobów przyrządzania jedzenia. Możesz zaopatrzyć się samodzielny elektroniczny sprzęt do gotowania na parze albo wykorzystać rondelek lub garnek i pasujący do niego koszyk. W taki sposób również możesz przyrządzać jedzenie (np. warzywa).

Mini piekarnik

Mini piekarnik zajmuje mało miejsca, bardzo szybko się nagrzewa, zatem pozwala oszczędzić energię i czas. Dzięki niemu można błyskawicznie upiec zapiekankę, ciasto, pieczeń lub danie warzywne.

Urządzenie do gotowania ryżu

Przy odrobinie kreatywności można go używać nie tylko do gotowania ryżu, ale i innych aromatycznych dań jednogarnkowych.

Co, jeśli nie masz sprawnie wyposażonej kuchni?

W takim przypadku musisz radzić sobie w inny sposób. Oto kilka praktycznych wskazówek:

  1. Kupuj zdrowe ,,gotowce”
    Wybór różnych gotowych dań lub prostych w użyciu półproduktów, z których w parę minut można stworzyć zdrowy, zbilansowany posiłek jest naprawdę ogromny. Jednak podczas zakupu takich produktów należy zwrócić szczególną uwagę na ich skład. Często zawierają one wiele szkodliwych substancji: od sztucznych aromatów i wzmacniaczy smaku, po konserwanty oraz zagęstniki. Jeśli termin przydatności do spożycia danego artykułu jest podejrzanie odległy, to najprawdopodobniej dodano do niego „kontrowersyjny” składnik, który pozwoli przetrwać mu tak długi czas. Zatem, taki artykuł warto z powrotem odłożyć na sklepową półkę, a zamiast niego lepiej wybrać produkt z prostym i krótkim składem, którego data przydatności do spożycia nie jest wyjątkowo odległa.
  2. Korzystaj z zamrażarki
    Postaraj się, aby w twojej zamrażarce zawsze znajdowały się świeże produkty, które w krótkim czasie można rozmrozić i stworzyć z nich prosty posiłek. Mniej w zapasie mrożone owoce (zwłaszcza sezonowe np. maliny, borówki, truskawki), które można dodać do porannego muesli lub wykorzystać do zrobienia szybkiego, odżywczego koktajlu – może on z sukcesem zastąpić posiłek. Warto mrozić także jarzyny – będą bazą do koktajli i zdrowym dodatkiem do obiadu.

  3. Sporadycznie zamawiaj jedzenie na wynos i jedz w restauracjach
    Jeśli w pobliżu twojego miejsca zamieszkania czy pracy znajduje się niedroga restauracja lub bar mleczny, w którym można zjeść zdrowy, pełnowartościowy posiłek przyrządzony z wysokiej jakości składników, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby stołować się w takich miejscach. Dobrym rozwiązaniem jest też zamawianie ulubionych potraw na wynos. Jednak należy unikać różnego rodzaju fast-foodów. Co prawda, punktów gastronomicznych serwujących się tego typu produkty jest najwięcej, ale jeśli dobrze poszukamy, to znajdziemy lokal ze smacznym, domowym jedzeniem.

  4. Opanuj przyrządzanie kilku szybkich dań
    Jeżeli nie jesteś mistrzem gotowania albo nie lubisz tego robić lub po prostu nie masz czasu na stanie przy garnkach, spróbuj opanować przyrządzanie kilku szybkich i zdrowych dań. Najszybciej przyrządzisz sałatkę z kilku pokrojonych warzyw (papryka, cukinia, pomidory, cebula) i gotowego miksu sałat. Aby taka przekąska była bardziej odżywcza, możesz wzbogacić ją o ser (np. typu feta), domowe grzanki, a na końcu skropić wszystko octem i oliwą z oliwek. Także ugotowanie makaronu czy ryżu nie wymaga znacznego nakładu pracy – wystarczy wzbogacić składniki o przecier pomidorowy, mrożoną (lub świeżą) mieszankę warzyw i danie chińskie gotowe.

  5. W zasięgu ręki miej zawsze zdrowe przekąski
    Na wypadek, gdy między posiłkami dopadnie cię nagła ochota na coś do zjedzenia, mniej zawsze pod ręką kilka zdrowych przekąsek. Dobrze sprawdzą się jogurty, świeże warzywa i owoce. Zaopatrz się także w chipsy warzywne i owocowe, herbatniki zbożowe (najlepiej pełnoziarniste), orzechy (bez soli) i suszone owoce. Produkty te nie zepsują się tak szybko i pomogą, chociaż na chwilę zaspokoić głód.

 

Przyrządzanie posiłków bez lodówki

Jeżeli nie masz chłodziarki, kupuj produkty w małych opakowaniach bądź pojedynczych porcjach. Mimo że mogą być one nieco droższe, to i tak jest to bardziej opłacalne. Kupując żywność w małych opakowaniach, będziesz mieć absolutną gwarancję, że zużyjesz ją w całości, przez co nic się nie zmarnuje. Kupuj tyle, ile jesteś w stanie przygotować i zjeść. Jeśli nie masz lodówki, musisz radzić sobie w inny sposób. Zimą sprawa jest prostsza. Wystarczy włożyć produkty spożywcze do reklamówki i wystawić ją na balkon lub za okno. Kolejnym rozwiązaniem jest zakup lodówki turystycznej – urządzenie jest w stanie utrzymać zimno przez około 24 h. Może okazać się bardzo przydatne podczas jednodniowej wycieczki nad wodę, ale na dłuższą metę, szczególnie w niespodziewanych sytuacjach nie jest najlepszym sposobem na przechowywanie żywności. Innym kołem ratunkowym są torby termoizolacyjne. Na rynku istnieje duży wybór tego typu artykułów i to w bardzo przystępnych cenach. W takiej torbie umieszcza się żywność, a potem wkłada ją do miski z zimną wodą. Warto co pewien czas wymieniać wodę, aby ciągle utrzymywała się niska temperatura.

Owoce i warzywa, które należy przechowywać w lodówce, najlepiej położyć w chłodnym i ciemnym miejscu. Warto co pewien czas robić przegląd i sprawdzać, czy nic się nie zepsuło. Jabłka warto przechowywać oddzielnie, a produkty myć tuż przed spożyciem, gdyż w innym razie szybciej się zepsują. Warto dodać, że niektóre warzywa (ogórki, pomidory, cukinia, ziemniaki, buraki, cebula, dynia, bakłażan, czosnek i buraki) wcale nie muszą być przechowywane w chłodziarce, natomiast z owoców będą to:

  • banany,
  • jabłka,
  • cytrusy,
  • gruszki,
  • śliwki,
  • awokado
  • owoce egzotyczne (np. kiwi, ananas, mango, papaja),
  • nektarynki,
  • melon,
  • arbuz,
  • brzoskwinie.

Aby mieć pod ręką zawsze świeżą żywność i to na dłuższy czas, spróbuj napełnić pojemnik lodem i włożyć do niego łatwo psujące się wyroby (np. ser żółty, jogurty, twaróg, pakowaną wędlinę). Pamiętaj, tylko aby produkty nie miały kontaktu z wodą.

 

Termin ważności świeżych produktów spożywczych

Okres, przez jaki pożywienie pozostaje świeże bez chłodzenia, jest różny:

  • Warzywa korzeniowe najlepiej trzymać w suchym i chłodnym miejscu. Mogą zachować świeżość nawet przez parę tygodni.
  • Dość szybko psuje się sałata, dlatego należy ją zjeść jak najszybciej.
  • Nie inaczej jest w przypadku przetworów mlecznych i mięsa – nie zachowają świeżości, gdy będą trzymane w ciepłym miejscu.

Najlepszym wyjściem jest kupowanie takich produktów, które zamierzamy od razu spożyć.

 

Podsumowanie

Dla wielu singli gotowanie jest zbyt czasochłonne, kosztowne i stereotypowe. Jednak stołowanie się u znajomych czy w pobliskim barze też nie jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie na dłuższą metę. Wiele osób sięga też po gotowe obiady ze sklepu, których skład jest często „podejrzany”. Słodycze, produkty garmażeryjne, słone przekąski, fast foody są zazwyczaj ubogie w substancje odżywcze, a bogate w kilokalorie, sód, cukier oraz niezdrowy tłuszcz. Długotrwałe jedzenie produktów tego typu może niekorzystnie wpływać na zdrowie oraz figurę. Najlepiej komponować posiłki samodzielnie – nawet jeśli nie mamy sprawnie wyposażonej kuchni. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad tym, co i ile jemy. Poza tym dbamy o siebie, swoje samopoczucie i ogólny stan zdrowia. Warto zawsze mieć w szafce kilka podstawowych produktów, m.in. owoce i warzywa, jajka, orzechy, makaron, warzywa konserwowe, pieczywo, kasze, olej – i to z nich robić różne, smaczne dania. Kupując ,,gotowce” należy uważnie czytać ich skład i wybierać produkty bez konserwantów, wzmacniaczy smaku, zagęstników itp. Nawet bez profesjonalnie wyposażonej kuchni można sobie poradzić. Podczas zamawiania ulubionych potraw na wynos należy unikać różnego rodzaju fast-foodów. Wybierając się do restauracji czy baru mlecznego, najlepiej sprawdzić, czy taki lokal oferuje zdrowe, pełnowartościowe posiłki robione z wysokiej jakości składników.

 

Źródło:
https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/cooking-for-one.htm
https://mojdietetyk.pl/artykuly/gotowanie-dla-jednego.html
https://www.forhims.com/blog/how-to-start-cooking-for-yourself
https://www.spryciarze.pl/poradniki-tekstowe/zobacz/jak-poradzic-sobie-bez-lodowki
https://boned.ru/pl/eggs/kakie-produkty-mogut-hranitsya-bez-holodilnika-kak-sohranit.html

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone