Lody na diecie

16 18 20

Czy istnieje lepszy deser na gorące letnie dni niż lody? Co jednak zrobić, kiedy akurat się odchudzasz i nie chcesz stracić wypracowanych efektów? 

Czy lody tuczą? (Jak jeść lody, aby nie tuczyły?)

Jak zwykle przy takim pytaniu moja odpowiedź brzmi: tuczy nas nadmiar kalorii. Dostarczamy ich nie tylko w lodach lub innych słodkościach, ale też w innych produktach spożywczych. Także tych, które powszechnie są uznane za zdrowe (kasza, orzechy, oleje roślinne). 

Trudno jednak dyskutować z faktem, że lody są dla wielu osób bardzo smaczne i ciężko powstrzymać się przed jedzeniem dużych ilości tego smakołyku. Łatwo wtedy zjeść ilość przekraczającą nasze zapotrzebowanie na energię. Zaowocuje to, niestety, przybieraniem na wadze. 

Jak sobie z tym poradzić? Przede wszystkim zwracać uwagę na ilość lodów w codziennej diecie. Nawet w gorące dni lody to jedynie dodatek do diety, a nie jej podstawa. Pamiętaj też, że każdy dodatek do lodów to dodatkowe kalorie. Jeśli chcesz, aby Twój lodowy deser był jak najmniej kaloryczny, postaw na same lody. Nie dodawaj już do nich sosów, bitej śmietany czy posypek. Możesz za to wykorzystać świeże owoce: maliny, truskawki czy jagody. Są niskokaloryczne, za to bogate w witaminy. Dodatkowo urozmaicą one lody. 

Czy lody są zdrowe?

Lody to głównie zamrożona śmietanka z dodatkiem cukru, owoców i aromatów. Nic szczególnie groźnego, ale też i wartościowego z punktu widzenia zdrowej diety. Brakuje w nich błonnika i białka, zawierają za to dużo cukru, a nieraz także i tłuszczu. Z drugiej zaś strony kulka lodów raz na jakiś czas nie zaszkodzi. Zdrowa dieta, w tym dieta odchudzająca, nie zakłada całkowitego wykluczania takich produktów. Chodzi o to, żeby nie jeść ich codziennie i w dużych ilościach, ponieważ wtedy narażamy się na problemy zdrowotne – głównie otyłość, cukrzycę typu 2 i podwyższony poziom triglicerydów.

Spożywane zatem w umiarkowanych ilościach dla osoby, której nic nie dolega, lody nie są szczególnie niezdrowe. Jeśli dieta oprócz odchudzania ma na celu np. uregulowanie poziomów glukozy we krwi, lody nie będą na liście wskazanych produktów. Jest to słodki deser, który, zjedzony, ulega szybkiemu strawieniu. Cukier zawarty w lodach momentalnie dostanie się do krwioobiegu i spowoduje wzrost glikemii. Nie jest to zdrowe dla osoby z cukrzycą typu 2 lub insulinoopornością. 

Podsumowując, to dawka czyni truciznę. Mimo że lody nie są szczególnie bogate w składniki odżywcze, dopóki podchodzimy rozsądnie do ich spożycia, nic się nie stanie. Są jednak przypadki, kiedy lody należy szczególnie ograniczać.

Tradycyjne lody czy sorbety?

Czasem można się spotkać z twierdzeniem, że sorbety są zdrowsze od tradycyjnych lodów na mleku czy śmietance. Sorbety to tak zwane lody wodne. Ich bazą jest woda i zamrożone owoce. Aby je osłodzić, dodaje się do nich cukier, nie ma w nich jednak mleka ani jego przetworów. Sorbety rzeczywiście zawierają mniej tłuszczu i białka niż tradycyjne lody. Dzięki temu są nieco mniej kaloryczne, zawierają na ogół 120–130 kcal/100 g, podczas gdy lody mleczne zawierają około 240–250 kcal/100 g. Różnica zależy jednak w dużej mierze od smaku i marki lodów. 

Jeśli jesteś wielbicielem lodów na patyku, również powinieneś wiedzieć, że najbardziej dietetycznym wyborem są klasyczne lody śmietankowe. Dodatkowa warstwa polewy lub orzechowej posypki to dodatkowe kalorie, które „wykorzystasz” w danym dniu. Przykładowo porcja popularnych lodów śmietankowych na patyczku to 75 kcal. Wersja w polewie czekoladowej to już 175 kcal. Owocowe lody tej samej firmy wypadają nieco lepiej – 93 kcal. 

A wafelki? Cóż, to również dodatkowe kalorie, inaczej nie będzie. Warto jednak wiedzieć, że średni wafelek do lodów waży jedynie 4 gramy. To oznacza, że dostarcza też niewielu kalorii (niecałe 20 kcal). Mowa tutaj o rożkach najczęściej podawanych w lodziarniach. Grubszy rożek (zwany czasem cukrowym), o ciemniejszej barwie, będzie ważył więcej i dostarczy nam więcej energii. W takie rożki są też pakowane lody popularnych marek, które znajdziemy w sklepowych lodówkach. 

Alternatywa dla lodów 

Czy jest coś, co można zjeść zamiast lodów? Jest kilka alternatyw, które są mniej kaloryczne i znajdą zastosowanie w diecie odchudzającej. Można np. zrobić lody z mrożonych bananów lub zmiksować mrożone owoce z jogurtem naturalnym. Bardzo smaczne są także szejki, czyli miks lodów z owocami i mlekiem. Taki deser jest większy objętościowo niż pucharek lodów, a jednocześnie może być mniej kaloryczny i bardziej pożywny. Wszystko zależy oczywiście od użytych składników. 

Przepisy na domowe lody

Lody z banana

Składniki:

  • 2 banany – 200–220 g,
  • kakao – 1 łyżeczka.

Banany pokrój w plasterki i włóż do zamrażarki na kilka godzin. Najlepsze będą dojrzałe owoce, o ciemnej skórce. W ten sposób można „uratować” banany, które leżały za długo i nie są już apetyczne. 

Zamrożone banany wsyp do jednego naczynia z kakao i zmiksuj blenderem na gładką masę. Lody gotowe!

rozwiń
Dietetyczne lody z jogurtu i owoców

Składniki:

  • mrożone truskawki, wiśnie lub maliny – 100 g,
  • miód – 20 g (1 łyżka) – można zastąpić słodzikiem,
  • jogurt naturalny – 50 g (2 łyżki).

W jednym naczyniu zmieszaj jogurt i miód. Ważne, żeby nie dodawać miodu do zimnych owoców, ponieważ wtedy bardzo zgęstnieje i nie będzie dawał się rozmieszać. Następnie do mieszanki dodaj owoce i dokładnie zblenduj. Lody są już gotowe. Przed zjedzeniem możesz wstawić je na kilka minut do zamrażalnika, żeby lepiej się zmroziły. 

rozwiń
Arbuzowe lody na patyku

Składniki:

  • arbuz – 150 g,
  • maliny – 50 g,
  • miód – 20 g (1 łyżka) – można zastąpić słodzikiem.

Kawałki miąższu z arbuza pozbaw skórki i pestek. Zmiksuj je w jednym naczyniu z malinami i miodem lub słodzikiem. Następnie wlej do foremek do lodów i włóż do zamrażalnika na kilka godzin.

rozwiń

Jak do wszystkiego, także do lodów należy podejść po prostu ze zdrowym rozsądkiem. Odrobina zimnego przysmaku nie zaszkodzi zdrowiu ani figurze. Jeśli akurat się odchudzasz i zależy Ci na efektach, zwracaj uwagę na wartości odżywcze lodów. Wybieraj mniej kaloryczne lody bez dodatków, zrezygnuj na jakiś czas z dodatkowej polewy i słodkiego wafelka. Możesz również zrobić lżejszą wersję lodów w domu, choć i tutaj warto uważać. Sam fakt, że zrobisz coś w domu nie sprawi, że będzie to mniej kaloryczne. Do lodów i tak dodajemy miód, ponieważ inaczej byłyby niedobre. 

Literatura:

Informacja o wartościach odżywczych popularnych marek lodów:

https://grycan.pl/oferta/lody/w-pudelkach/

https://www.bigmilk.pl/

http://www.ilewazy.pl/sredni-wafelek-do-lodow

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Paulina Żukowska
, Dyplomowany dietetyk z zawodu i pasji.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone