Jesteś na:

Tryptofan – rola w depresji, źródła i możliwe skutki uboczne

16 18 20

Mało kto zdaje sobie sprawę, jak ważna jest dieta w zaburzeniach depresyjnych. Szczególnie istotna jest rola tryptofanu, który stanowi niezbędny aminokwas regulujący ważne szlaki przemian w organizmie. Tryptofan nie jest wytwarzany w naszym organizmie, dlatego też należy zwrócić szczególną uwagę, na produkty, które są jego źródłem.



Tryptofan

Tryptofan to niezbędny aminokwas egzogenny, który nie będąc wytwarzanym w organizmie człowieka, musi być dostarczany wraz z pożywieniem. Do jego syntezy zdolne są jedynie niektóre rośliny i bakterie. Aminokwas ten wchodzi w skład np. białek mleka, a jego rola ściśle wiąże się ze stanem psychicznym oraz samopoczuciem. Tryptofan jest bowiem źródłem m.in. serotoniny, która aktywnie reguluje pracę układu nerwowego.

Tryptofan nierzadko stosowany jest w stanach depresyjnych, lękowych, w okresie nadmiernego stresu czy bezsenności, wspomagając tym samym organizm w niekorzystnych dla niego warunkach.

Tryptofan – rola

Tryptofan jest bardzo ważnym aminokwasem, który reguluje pracę całego organizmu poprzez zaangażowanie w istotne dla utrzymania homeostazy procesy przemian, jakie zachodzą w ciele człowieka. Tryptofan odgrywa ważną rolę w pracy układu nerwowego. Wiąże się to bezpośrednio ze stanem psychicznym i zaburzeniami związanymi z niedoborem tego aminokwasu.

Ponadto tryptofan bierze także udział w wytwarzaniu melatoniny, która z kolei odpowiada za regulację cyklu snu i czuwania. Obok ważnej roli tryptofanu dla układu nerwowego, uczestniczy także w regulacji przemiany materii, zmniejszając apetyt, bierze udział w procesie laktacji, rozmnażania czy wydzielania hormonu wzrostu. Wpływa także na poziom innych neuroprzekaźników, aktywnie uczestniczy w budowie masy mięśniowej, a także wzmacnia układ odpornościowy.

Tryptofan – depresja

Tryptofan odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej pracy układu nerwowego, w tym odpowiada także za samopoczucie i stan psychiczny. Związane jest to z uczestnictwem aminokwasu w syntezie serotoniny – hormonu, który potocznie nazywany jest „hormonem szczęścia”. Serotonina z kolei jest neuroprzekaźnikiem, który reguluje sen, odpowiada za skurcze mięśni gładkich, ale także wpływa na aktywność umysłową oraz stan emocjonalny. Niski poziom serotoniny może być przyczyną bezsenności, rozdrażnienia, obniżonego nastroju, a w efekcie depresji.

Tryptofan – skutki uboczne

Tryptofan to bardzo ważny aminokwas, który musi być dostarczany w diecie. Mimo że jest niezbędnym związkiem dla naszego organizmu, może powodować efekty uboczne, gdy będziemy dostarczać go w zbyt dużych ilościach. Nadmiar tryptofanu może objawiać się poprzez złe samopoczucie, bóle głowy, senność, nudności, bóle brzucha, wymioty, niewyraźne widzenie oraz suchość w ustach. W bardzo skrajnych przypadkach może dochodzić do uszkodzenia układu nerwowego czy nawet nowotworu pęcherza moczowego.

Tryptofan – źródła

Naturalnym, najbardziej obfitym źródłem tryptofanu są produkty białkowe, takie jak twaróg, mleko, sery żółte, ryby, mięso (szczególnie drób). Spore ilości tryptofanu znajdziemy w roślinach strączkowych, w szpinaku oraz owocach, takich jak banany czy ananas. W codziennej diecie warto zadbać o te produkty, które wykazują wysoką zawartość niezbędnego aminokwasu.

Rola tryptofanu w organizmie człowieka jest bardzo ważna. Reguluje on bowiem wiele ważnych procesów, które z kolei decydują o prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu. Niebagatelne znaczenie posiada również w pracy układu nerwowego, szczególnie odnosząc się do stanu psychicznego. Jego brak może prowadzić do obniżonego nastroju, a nawet depresji. Dbajmy zatem o dostarczanie w diecie tego niezbędnego, egzogennego aminokwasu, którego nasz organizm sam nie jest w stanie syntetyzować.

 

Oceń
Tryptofan – rola w depresji, źródła i możliwe skutki uboczne - 6.8/10. Oddano 192 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?