Jak zrobić mleko sojowe? Mleko sojowe w proszku

16 18 20

Mleko sojowe to napój będący idealną alternatywą dla osób cierpiących na alergię na białko mleka krowiego. Nie każdy jest świadomy, iż cechuje je szereg korzystnych właściwości wspomagających nasze zdrowie! Ceny takiego produktu niestety są dość wygórowane, jednak z łatwością przygotować można je we własnym domu! Przeczytaj artykuł i poznaj fakty na temat mleka sojowego oraz przepis na jego domowy wyrób.

Mleko sojowe

Mleko sojowe to produkt będący pochodną soi. Stanowi ono stabilną emulsję oleju, wody oraz białka sojowego. Produkowany jest w efekcie namoczenia wysuszonych nasion soi, a następnie zmieleniu ich z dodatkiem owej wody. W swoim składzie zawiera błonnik, witaminy z grupy B, składniki mineralne (potas, żelazo, magnez, wapń) oraz wysokie ilości związków aktywnych, m.in. fitoestrogenów, w tym izoflawonów. W szczególności bogate jest w genisteinę, daidzeinę i glicytynę. Poza tym jest on znacznie zbliżony do mleka krowiego. Właśnie z tego względu zaspokoić może zapotrzebowanie na niektóre składniki pokarmowe, m.in. wapń czy żelazo. Dlatego może być niezbędnym składnikiem w diecie wegan czy osób cierpiących na alergię na białko mleka krowiego – laktozę. Zawiera ono w sobie niewielkie stężenie fosforu, którego nadmiar ogranicza wchłanianie wapnia, a także odkładany jest w postaci złogów kwasu moczowego w stawach. Co więcej jest to źródło wysokiej jakości białka i co ważne pozbawione jest ono cholesterolu oraz tłuszczów nasyconych. 

Mleko sojowe – właściwości

Wiele badań naukowych dowodzi, iż spożycie mleka sojowego skutkować może zmniejszeniem ciśnienia tętniczego krwi. Dodatkowo ograniczeniu ulegają inne pomiary antropometryczne, np. masa ciała. Dzieje się tak dzięki aktywności sprzyjającej transportowi nienasyconych kwasów tłuszczowych, co równocześnie wzmaga ekspresję genów tych enzymów, które związane są z termogenezą oraz adipogenezą, także obecność w diecie mleka sojowego powoduje utratę masy ciała! W efekcie zmniejszone zostaje ryzyko wystąpienia nadwagi oraz otyłości w populacji, które stają się w ostatnim czasie ogromną plagą. Co więcej niektóre doniesienia wskazują, iż wpływa ono na zmniejszenie stężenia cholesterolu lipoproteinowego o niskiej gęstości (LDL), zatem odgrywa pozytywne znaczenie w niwelowaniu hipercholesterolemii, a nawet choroby wieńcowej. Poza tym zawarte w soi fitoestrogeny działają ochronnie przeciwko nowotworom, skuteczne są zwłaszcza w jego procesach epigenetycznych

Warto również wspomnieć, iż skład soi bogaty jest w izoflawony, dlatego może być powodem poprawy jakości życia kobiet po menopauzie. Znaczące wyniki uzyskiwane są zwłaszcza w domenie naczynioruchowej czy seksualnej, jak również polepszenie aspektów psychospołecznych czy fizycznych. 

Podobnie jak mleko krowie, to sojowe wywiera pozytywny wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia osteoporozy. Ponadto wykazano, iż regularne spożycie białka sojowego wspomaga redukcję objawów związanych z cukrzycą typu 2, w tym hiperglikemię poposiłkową oraz poprawia tolerancję glukozy oraz zmniejsza ilość hemoglobiny glikozylowanej. 

Mleko sojowe w proszku

Mleko sojowe można nabyć w 2 postaciach:

  • w płynie – napój,
  • w proszku.

Podczas produkcji mleka sojowego zwykle poddawane jest ono fortyfikacji w celu wzbogacenia w większe ilości wapnia i witaminy D. Niestety podczas tego procesu zwykle dodawane są także inne składniki, całkowicie zbędne, np. cukier, konserwanty, barwniki czy regulatory smaku. Właśnie z tego względu należy zwracać uwagę na skład produktu, by zawierał jak najmniej pozycji, a wszystkie z nich były naturalne. Jak już wspomniałam produkt taki winien być wykonany jedynie z ziaren soi oraz wody. Mleko sojowe w proszku dodatkowo zawiera inne składniki m.in. utwardzony olej sojowy, syrop kukurydziany, regulator kwasowości, emulgator, barwniki, aromaty i substancje przeciwzbrylające. Ewentualnie może posiadać także dodatek ekstraktu waniliowego lub owoców w celu poprawy jego smaku. Mleko w proszku z pewnością jest niezwykle wygodne w użyciu oraz umożliwia jego dłuższe przetrzymywanie bez obaw o utratę wartości odżywczych czy zepsucie. Pamiętać należy jednak, że ze względu na substancje dodatkowe w nim zawarte z pewnością warto wybrać napój w płynie. Bez wątpienia jest on o wiele zdrowszy i korzystniejszy dla naszego zdrowia.

Mleko sojowe a odchudzanie

Mleko sojowe, jak już wspomniałam, usprawnia transport nienasyconych kwasów tłuszczowych. W efekcie rośnie ekspresja genów kodujących enzymy, które odpowiedzialne są za procesy termogenezy czy adipogenezę. Skutkuje to zmniejszeniem masy ciała objawiającym się zmniejszeniem obwodu talii czy otyłości brzusznej. Wnioski te poparte są szeregiem badań przeprowadzonych przez wykwalifikowanych ekspertów. 

Mleko sojowe – kalorie, indeks glikemiczny

Wartości odżywcze mleka sojowego zbliżone są nieco do tego krowiego. W przeliczeniu na 100g produktu przedstawia się to następująco:

  • kaloryczność: 54 kcal,
  • tłuszcz: 1,8g,
  • węglowodany: 4-6g,
  • białko: 3,3g,
  • cholesterol: 0g,
  • błonnik: 0,6g,
  • potas: 118mg,
  • sód: 51mg,
  • wapń: 25mg,
  • żelazo: 0,6mg.

Warto wspomnieć, iż nie zawiera ono laktozy, zatem nadaje się idealnie dla osób cierpiących na jej nietolerancję. Jego indeks glikemiczny znajduje się na poziomie 30, zatem należy do produktów o niskiej jego wartości i nadaje się także dla diabetyków. Oznacza to, że nie wywołuje nagłego skoku glukozy we krwi po jego spożyciu. 

Mleko sojowe – cena, gdzie kupić

Mleko sojowe to produkt stosunkowo drogi w naszych sklepach. Za opakowanie o pojemności ok. 1l należy zapłacić ok. 6–10 złotych. Wartości te są identyczne w odniesieniu do produktów dostępnych w sklepach internetowych czy tych ze zdrową żywnością. Obecnie popularność tego surowca jest niezwykle wysoka, dlatego znaleźć można go w każdym supermarkecie. Pamiętajmy jednak, aby przy jego wyborze zwracać uwagę na skład i wybrać ten produkt, który nie będzie miał dodatku masy zbędnych substancji działających niekiedy szkodliwie na organizm. 

Jak zrobić mleko sojowe?

Mleko sojowe dostępne jest obecnie praktycznie w każdym sklepie, niestety jego cena jest dość wygórowana. Produkt kupiony często jest fortyfikowany, dlatego właśnie zawiera większe ilości wapnia i niekiedy witaminy D. Nierzadko również dodawane są także składniki niepożądane. Właśnie z tego względu warto skusić się na jego samodzielne przygotowanie w domowym zaciszu. W tym celu niezbędne będą składniki takie jak:

  • 200g suchych ziaren soi,
  • 1,5 l wody,
  • ok. 2 łyżki miodu / syropu klonowego,
  • woda do nasączenia soi.

Przygotowanie jest niezwykle proste i polega na zalaniu nasion wodą i pozostawieniu ich na całą noc. Następnie należy odcedzić ziarna i dokładnie je wypłukać. Soję trzeba wówczas zmielić dodając 2 szklanki wody, a powstałą masę przełożyć do miski. Pozostałą wodę zagotować, a kolejno dodać do niej zblendowaną soję i mieszać do ponownego zagotowania. W momencie unoszenia piany zdjąć garnek z ognia i odstawić na 5–10 minut. Po tym czasie przelać powoli płyn przez gazę i dodać miód. Jeżeli smak będzie zbyt intensywny można mleko rozcieńczyć z wodą. Taki napój przechowywać można ok. 2–3 dni w lodówce. 

Podsumowując mleko sojowe to produkt idealny dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy. Jest to również surowiec przeznaczony dla wegan, gdyż często podczas produkcji ulega procesowi fortyfikacji, zatem wzbogacony zostaje o witaminę D oraz wapń, które są niezwykle często niedoborowe w owych dietach. Dodatkowo jest to napój o zbawiennych korzyściach dla zdrowia m.in. zapobiegający rozwojowi chorób serca. Podczas jego wyboru warto zwrócić uwagę na skład, a w przypadku wątpliwości z powodzeniem przygotować można go samodzielnie w domu.

Literatura:

  1. Hariri M., Salehi R., Feizi A., et al.: “ The effect of probiotic soy milk and soy milk on anthropometric measures and blood pressure in patients with type II diabetes mellitus: A randomized double-blind clinical trial.”, ARYA Atheroscler., 2015.
  2. Miraghajani MS., Esmaillzadeh A., Najafabadi MM., et al.: “Soy milk consumption, inflammation, coagulation, and oxidative stress among type 2 diabetic patients with nephropathy.”, Diabetes Care., 2012.
  3. Nourozi M., Haghollahi F., Ramezanzadeh F., Hanachi P.: “Effect of Soy Milk Consumption on Quality of Life in Iranian Postmenopausal Women.”, J Family Reprod Health., 2015.
  4. Nurliyani., Harmayani E., Sunarti.: “Antidiabetic Potential of Kefir Combination from Goat Milk and Soy Milk in Rats Induced with Streptozotocin-Nicotinamide.”, Korean J Food Sci Anim Resour., 2015.
  5. Wheeler A., Chapman-Novakofski K.: “Women Infant and Children program participants’ beliefs and consumption of soy milk : Application of the Theory of Planned Behavior.”, Nutr Res Pract., 2014.

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone