[adning id="27279"]

Co to jest nattokinza? Działanie, skutki uboczne i przeciwwskazania nattokinazy

16 18 20

W marketingu liczy się sprzedaż, więc producenci namawiają do kupna produktów niezależnie od tego, czy są one korzystne dla naszego zdrowia czy wręcz przeciwnie. W większości supermarketów można znaleźć mleko sojowe, białko sojowe, olej sojowy, a nawet mydło sojowe, jednak sama soja w wielu postaciach ze względu na zawartość GMO niekoniecznie jest dobrym wyborem. Fermentowania natomiast dostarcza organizmowi składniki odżywcze i jest najbezpieczniejszą formą do konsumpcji. Czym jest nattokinaza i czy jej spożycie jest bezpieczne?

Nattokinaza

Natto to jedna z form żywnościowych soi, tradycyjnie spożywana w Japonii. Kluczem do uzyskania z niej korzyści zdrowotnych jest fermentacja. Wytwarza się ona przez namoczenie soi, gotowanie jej na parze, a następnie dodanie do niej bakterii Bacillus subtilis. Jej smak i zapach nie przekonuje jednak wszystkich, teksturą przypomina ona lepkie, ciągliwe, małe fasolki, a w zapachu wyczuwalny jest amoniak. Mimo iż nie robi pierwszego dobrego wrażenia, jej zawartość powinna skłonić do jej wypróbowania. Jest bowiem doskonałym źródłem błonnika, witamin i minerałów, przynosi wiele korzyści zdrowotnych przede wszystkim dzięki zawartości składnika zwanego nattokinazą, który powstaje podczas fermentacji dzięki wspomnianej bakterii.

Nattokinaza – działanie

W związku z fermentacją natto jest trawione i wchłaniane łatwiej, co jest szczególnie dobrą wiadomością dla tych, którzy cierpią na problemy jelitowe podczas jedzenia roślin strączkowych. Jednym z powodów, przez który ten produkt nie wywołuje dyskomfortu żołądkowo-jelitowego, jest powstała podczas procesu fermentacji nattokinaza, wykorzystywana do różnych celów leczniczych. Enzym ten wykazuje bezpieczniejsze i silniejsze działanie niż aspiryna. Wspiera prawidłowe krążenie krwi, jej lepkość, gęstość i prawidłowe ciśnienie, pomaga również utrzymać prawidłowy mechanizm krzepnięcia. Wpływa na to działalność fibrynolityczna enzymu, a więc zdolność do rozbijania fibryny, współtworzącej wszelkie skrzepy krwi. Powyższe działania wpływają pozytywnie szczególnie na układ krążenia, zapobiegając m.in. miażdżycy, zawałom serca, a także żylakom. Skorzystać mogą również osoby cierpiące na takie choroby jak: cukrzyca, nowotwory, problemy z sercem czy choroba Alzheimera. Dzięki poszerzeniu światła żył i tętnic zapewnia się poprawę ukrwienia narządów wewnętrznych. Pozwala to organizmowi stopniowo wrócić do naturalnej harmonii, zaburzonej uprzednio przez czynniki cywilizacyjne czy niezdrowy tryb życia. 

Nattokinaza – przeciwwskazania, skutki uboczne

Nie zanotowano skutków ubocznych stosowania nattokinazy, ze względu na małą liczbę badań w tym kierunku należy jednak zachować ostrożność podczas stosowania suplementu i nie przekraczać ilości zalecanej przez producenta. Konieczne są również dalsze badania, aby udowodnić brak interakcji z innymi lekami. Aby zapobiec możliwym krwotokom, na ten specyfik powinny uważać przede wszystkim osoby przyjmujące środki rozrzedzające krew, np. warfarynę. Dlatego też przed rozpoczęciem suplementami dobrze jest skonsultować się z lekarzem prowadzącym.

Nattokinaza wpływa korzystnie przede wszystkim na układ krążenia. Do jest w żywności zwanej natto, popularnej w Japonii, w Polsce dostępna głównie w formie tabletek spożywanych jako suplement diety. Aby zachować bezpieczeństwo, nie poleca się jej kobietom w ciąży i karmiącym piersią, a także osobom, które zażywają leki rozrzedzające krew.

Literatura:

  1. Yunqi Weng, Jian YaoSawyer Sparks, Kevin Yueju Wang. Nattokinase, An Oral Antithrombotic Agent for the Prevention of Cardiovascular Disease, Int J Mol Sci, 2017 Mar; 18(3): 523,
  2. Gitte S. Jensen, Miki LenningerMichael P EroKathleen F Benson. Consumption of nattokinase is associated with reduced blood pressure and von Willebrand factor, a cardiovascular risk marker: results from a randomized, double-blind, placebo-controlled, multicenter North American clinical trial, Integr Blood Press Control. 2016; 9: 95–104,
  3. Yuko KurosawaShinsuke NirengiToshiyuki HommaKazuki EsakiMitsuhiro OhtaJoseph F. Clark, Takafumi Hamaoka, A single-dose of oral nattokinase potentiates thrombolysis and anti-coagulation profiles, Sci Rep. 2015; 5: 11601,
  4. Lampe B.J., English J.C., Toxicological assessment of nattokinase derived from Bacillus subtilis var. natto, Food Chem Toxicol, 2016 Feb;88:87-99.

Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Katarzyna Urbańska
, Dyplomowany dietetyk kliniczny. Uwielbia gotować, udowadniając, że zdrowe jedzenie może być pyszne!

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone