Chrupki kukurydziane – skład. Czy chrupki kukurydziane są zdrowe?

16 18 20

Na półkach sklepowych znajduje się wiele produktów, które uznawane są za zdrowe, jednak w rzeczywistości wcale tak nie musi być. Jednym z nich są właśnie chrupki kukurydziane, które spożywane są na potęgę, nawet przez osoby będące na diecie redukcyjnej i dzieci. Przeczytaj artykuł i poznaj właściwości odżywcze tego produktu.

Chrupki kukurydziane

Chrupki kukurydziane to produkt, jak sama nazwa na to wskazuje, wykonany z ziaren kukurydzy, a właściwie mąki kukurydzianej i wody. Mieszanka ta poddawana jest następnie działaniu temperatury w warunkach optymalnej dla procesu wilgotności oraz ciśnienia. Cechują się chrupką strukturą. Wyróżniamy różne typy produktu, w tym: naturalne, solone, z dodatkiem różnorodnych przypraw, a niekiedy także sztucznych aromatów, barwników, jak również tłuszczów. 

Chrupki kukurydziane – skład

Skład chrupek kukurydzianych okazuje się być niezwykle bogaty, oczywiście pod warunkiem, iż wybieramy ten produkt, który nie posiada dodanego cukru. Wśród witamin w nich obecnych wyróżnić można m.in. witaminę A oraz te z grupy B. Oprócz tego znajdują się w nich niezbędne składniki mineralne, zwłaszcza sód. W o wiele mniejszych ilościach odnaleźć w nich można wapń, fosfor, żelazo, magnez czy witaminę E. Najbardziej wartościowe są te, które zawierają najmniej dodatków – naturalne. W wykazie ich składników powinny znajdować się przede wszystkim woda oraz mąka kukurydziana. Niestety bardzo ciężko jest znaleźć taki surowiec na sklepowych półkach. Analizując poszczególne makroskładniki, zauważyć można, iż w głównej mierze są to węglowodany, a białko i tłuszcz to składniki o minimalnym udziale w chrupkach. 

Chrupki kukurydziane – kalorie, indeks glikemiczny

Ze względu na to, iż chrupki kukurydziane to właściwie sama mąka, mają kaloryczność niezwykle do niej zbliżoną. Zwykle 100 g takiego produktu dostarcza ok. 352 kcal. Oczywiście wartość ta może ulec zwiększeniu w związku z substancjami dodatkowymi w nich zawartymi, zwłaszcza w przypadku cukru. Niestety w związku z bogactwem węglowodanów cechują się wysokim indeksem glikemicznym. Oznacza to, że ich spożycie skutkuje niezwykle szybkim „wyrzutem” insuliny w organizmie i równie prędkim spadkiem glukozy we krwi. Właśnie dlatego ich obecność w diecie może być niebezpieczna dla osób z zaburzeniami węglowodanowymi i cukrzycą. 

Czy chrupki kukurydziane tuczą?

Chrupki kukurydziane dostarczają dość dużą ilość kalorii, zatem łatwo znaleźć dla nich „lżejszą” alternatywę. Oczywiście w rozsądnych ilościach nie wywołają negatywnego wpływu na sylwetkę. Dodatkowo ze względu na zwiększenie stężenia insuliny we krwi po ich spożyciu i równoczesnym spadku poziomu glukozy, powodują częste napady głodu. Dodatkowo ich konsumpcja wiąże się z niską sytością sensoryczną, co właśnie powoduje wcześniej wspomniane zjawisko. Garść chrupek to ok. 20 kcal, zatem jeżeli będzie to ilość na jakiej zakończymy posiłek, nie będzie to problem. Niestety zwykle na garści się nie kończy, a opamiętanie przychodzi z zauważeniem okruszków na dnie paczki. Takie ilości zaburzają efekt odchudzania i powiązane są często ze zwiększeniem masy ciała. W celu poskromienia uczucia głodu o wiele lepsze będą warzywa, które nie dość, że są niskokaloryczne to dodatkowo charakteryzują się większą ilością błonnika usprawniającego pracę jelit, a także wypróżnianie, ułatwiają także proces redukcji masy ciała.

Czy chrupki kukurydziane są zdrowe?

Chrupki kukurydziane można uznać za zdrowe, jednak nie dla wszystkich osób, zwłaszcza tych, które powinny ograniczać sód w diecie. Pierwiastek ten występuje masowo w wielu innych surowcach, a także w produktach spożywczych, w których jest dodawany pod postacią soli kuchennej. Poza tym jego spożycie skutkuje wzmożoną retencją wody oraz wzrostem ciśnienia tętniczego krwi.  Dodatkowo zawiera on znacznie mniej składników mineralnych oraz witamin w porównaniu do innych produktów, np. owsianych czy jaglanych, a nawet gryczanych czy ryżowych. Z tego właśnie względu nie są one zalecane, chyba że w celu dostarczenia witamin z grupy B czy witaminy C, odpowiedzialnej za wspomaganie odporności. Bez wątpienia mogą one gościć w codziennej diecie, jednak warto dbać o ich niewielką ilość i co jakiś czas zmieniać je na inne produkty bogate w błonnik i większe ilości niezbędnych witamin czy składników mineralnych by cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. 

Chrupki kukurydziane dla dzieci – od którego miesiąca?

Chrupki kukurydziane w swym składzie nie zawierają glutenu, dlatego można je podawać dzieciom we wczesnym okresie. Najlepiej rozszerzanie diety rozpocząć od 6–7 miesiąca. Pamiętać przy tym warto, by nowe produkty podawać w niewielkich ilościach i w odstępach czasowych, tak by zauważyć ewentualne reakcje niepożądane. Dodatkowo ich chrupka struktura „wymusza” na dziecku odruch gryzienia, co również jest pożądane, w celu wykształcenie prawidłowego nawyku. Nawet w przypadku trudności wynikających z tego procesu dla malucha, rozpuszczają się one w ślinie, gdyż trawienie węglowodanów rozpoczyna się już na tym etapie pod wpływem zawartej w niej α-Amylazy, dlatego nie stanowią one żadnego zagrożenia. Niestety nie posiadają one znaczących wartości odżywczych i są wysokokalorycznym produktem, dlatego nie są zalecane do częstego spożycia. W przypadku podawania ich dzieciom najlepiej wybrać te, które nie zawierają substancji dodatkowych, tj.: cukier, barwniki, aromaty, sól i konserwanty. 

 

Podsumowując chrupki kukurydziane są dobrą przekąską jedynie w przypadku zachowania umiaru i poprzestania na garści, a nie całej paczce. Nie zawierają one żadnych właściwości odżywczych, cechują się niewielką ilością błonnika i znaczną kalorycznością. Dodatkowo cechują się wysokim indeksem glikemicznym, dlatego ich spożycie może okazać się niebezpieczne w przypadku cukrzyków. Jako urozmaicenie diety malucha są dobrym sposobem na naukę gryzienia, jednak znaleźć można o wiele zdrowsze i mniej kaloryczne przekąski.

Literatura:

  1. Geliebter A., Grillot CL., Aviram-Friedman R., Haq S., Yahav E., Hashim SA.: “Effects of oatmeal and corn flakes cereal breakfasts on satiety, gastric emptying, glucose, and appetite-related hormones.”, Ann Nutr Metab., 2015.
  2. Hlebowicz J., Wickenberg J., Fahlstrom R., Bjorgell O., Almer LO., Darwiche G.: “Effect of commercial breakfast fibre cereals compared with corn flakes on postprandial blood glucose, gastric emptying and satiety in healthy subjects: a randomized blinded crossover trial.”, Nutr J., 2007.
  3. Mikołajczak J., Bator E., Bronkowska M., Piotrowska E., Orzeł D., Wyka J., Biernat J.: „The value of glycemic index and glycemic load from selected corn flakes eaten with milk.”, Rocz Panstw Zakl Hig., 2012.
  4. Prasanthi PS., Naveena N., Vishnuvardhana Rao M., Bhaskarachary K.: „Compositional variability of nutrients and phytochemicals in corn after processing.”, J Food Sci Technol., 2017.

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone