6 zdrowotnych właściwości kardamonu. Czy kardamon wspomaga odchudzanie?

16 18 20

Przyprawy nadają smak i aromat potrawom. Mogą wykazywać także działanie zdrowotne na nasz organizm. Jakie właściwości ma kardamon oraz czy może on wspomóc proces odchudzania?

Kardamon jest jedną z przypraw pochodzących z Półwyspu Indyjskiego, Chin oraz Indonezji. Surowcem wykorzystywanym w kuchni, ale także w ziołolecznictwie są brunatne nasiona. Mają one intensywny, korzenny zapach i smak. Główną substancją czynną jest olejek, w skład którego wchodzi m.in. octan α-terpinylu i cyneol. Dodatkowo zawiera związki flanolowe i flawonoidy. 

Obecnie dostępny jest w większości sklepów spożywczych.

6 zdrowotnych właściwości kardamonu

Kardamon nie tylko nadaje potrawom korzenny smak i aromat. Badania naukowe sugerują, że przyprawa  może także korzystnie wpływać na nasze zdrowie poprzez działanie:

  1. antyoksydacyjne – usprawnia procesy, które zwalczają wolne rodniki odpowiedzialne za uszkadzanie DNA organizmu oraz utlenianie lipidów. Wpływa to na zmniejszenie ryzyka powstania chorób nowotworowych, sercowo-naczyniowych oraz spowalnia proces  starzenia;
  2. przeciwzapalne – substancje czynne wpływają hamująco na cytokiny prozapalne takie jak IL-6 oraz TNF-α. Wspomaga organizm w walce z infekcjami, a także z chorobami przewlekłymi przebiegającym ze stanem zapalnym;
  3. przeciwskurczowe – wpływa rozkurczająco na mięśnie gładkie m.in. przewodu pokarmowego;
  4. wspomagające układ trawienny – pomaga w trawieniu pokarmu poprzez zwiększenie wydzielania soków trawiennych i działanie żółciopędne, co ma szczególne znaczenie przy produktach ciężkostrawnych. Wpływa również na wzrost łaknienia u osób z obniżonym apetytem;
  5. przeciwbakteryjnie – zawarty w nasionach olejek eteryczny może hamować wzrost bakterii patogennych, takich jak: Listeria monocytogenes, Staphylococcus aureus, Escherichia coli, Yersinia enterocolitica i Pseudomonas aeruginosa, a także bakterii odpowiedzialnych za infekcje górnych dróg oddechowych;
  6. przeciwcukrzycowe – kardamon może wpływać na regulację poziomu glukozy we krwi poprzez hamowanie enzymów, takich jak  α-amylaza jelitowa i α-glukozydaza. Spowalnia to tempo wchłaniania glukozy do krwiobiegu.

Kardamon a odchudzanie 

W procesie odchudzania kluczowy jest zawsze ujemny bilans energetyczny – dostarczenie organizmowi mniejszej ilości energii niż potrzebuje – zmiana nawyków żywieniowych oraz regularna aktywność fizyczna. Przyprawy, takie jak kardamon, mogą wspomóc redukcję masy ciała. Przede wszystkim będzie on wspomagać układ trawienny poprzez zwiększone wydzielanie soku żołądkowego. Dodatkowo będzie działać rozkurczowo i wiatropędnie niwelując  uczucie wzdęcia. 

Ważne będzie również jego działanie przeciwzapalne. Zadaniem tkanki tłuszczowej jest nie tylko magazynowanie energii. Jest ona także narządem endokrynnym tzn. wydziela substancje oddziałujące na organizm. Tkanka tłuszczowa jest odpowiedzialna m.in. za wytwarzanie cytokin prozapalnych, które nasilają procesy zapalne w organizmie. Substancje zawarte w kardamonie będą hamować cytokiny. Jest to szczególnie ważne ze względu na współwystępowanie z otyłością innych chorób zapalnych jak np. miażdżyca.

Badania wskazują, że kardamon może wpływać regulująco na glikemię (poziom glukozy we krwi), co również może wspomóc proces odchudzania.

Kardamon to przyprawa pochodząca z terenów azjatyckich. Nie tylko nadaje intensywny, korzenny smak i aromat. Może działać także korzystnie na nasz organizm. Nie zastąpi jednak właściwej terapii czy też odpowiedniej diety.

Literatura:

  1. Kandikattu K., Racgitha P., Jayashree G. i wsp.: Anti-inflammatory and anti-oxidant effects of Cardamom (Elettaria repens (Sonn.) Baill) and its phytochemical analysis by 4D GCXGC TOF-MS. Biomed Pharmacother 2017, 91, 191-201.
  2. Nagashree S., Archana K., Srinivas P. i wsp.: Anti-hypercholesterolemic influence of the spice cardamom (Elettaria cardamomum) in experimental rats. J Sci Food Agric 2017, 97, 3204-3210 .
  3. Anwar F, Abbas A, Alkharfy KM, Gilani A–. Cardamom (Elettaria cardamomum Maton) oils In: Essential Oils in Food Preservation, Flavor and Safety 2015, s. 295-301.
  4. Kazemi S., Yaghooblou, Siassi F. I wsp.: Cardamom supplementation improves inflammatory and oxidative stress biomarkers in hyperlipidemic, overweight, and obese pre-diabetic women: a randomized double-blind clinical trial. J Sci Food Agric 2017.
  5. Daneshi-Maskooni M1, Keshavarz SA2, Qorbani M i wsp.: Green cardamom increases Sirtuin-1 and reduces inflammation in overweight or obese patients with non-alcoholic fatty liver disease: a double-blind randomized placebo-controlled clinical trial. Nutr Metab (Lond) 2018, 25, 15-63.  
  6. Sengottuvelu S. Cardamom (Elettaria cardamomum Linn: Maton) Seeds in Health In: Nuts and Seeds in Health and Disease Prevention 2011, s. 285-91.

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Agnieszka Bernatowicz, dietetyk
, Dyplomowany dietetyk i psychodietetyk. Specjalizuje się w schorzeniach układu pokarmowego, szczególnie jelit. Sporo czasu poświęca badaniom nad zagadnieniem zaparć oraz choroby Leśniowskiego-Crohna.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone