dieta ketogeniczna

Sprzyjająca odchudzaniu, ale także leczeniu niektórych chorób - dieta ketogeniczna. Czyli dieta restrykcyjna i nieco bardziej wymagająca niż pozostałe diety odchudzające. Dieta ketogeniczna to jadłospis oparty o zwiększenie spożycia tłuszczy - nasyconych i nienasyconych oraz białek, na rzecz ograniczenia węglowodanów. Z uwagi na swoją specyfikę, powinna być stosowana pod nadzorem dietetyka - dla uzyskania optymalnych efektów, bez uszczerbku na zdrowiu. Ketogeniczna dieta opiera się o wywołanie w organizmie stanu ketozy - uzyskania optymalnie niskiego poziomu węglowodanów, w wyniku czego organizm czerpie energię ze zgromadzonego w tkankach tłuszczu, co powoduje utratę masy ciała. Jak dokładnie wygląda dieta ketogeniczna i co jeść, żeby przyniosła oczekiwane efekty?

Dieta ketogeniczna - poznaj jej zasady

Dieta ketogeniczna, czyli jadłospis przygotowywany na określony czas, bazujący na tłuszczach i białkach. Dla optymalnego jej przebiegu niezbędne są także węglowodany, jednak w niewielkich ilościach. Dieta ketogeniczna określa zasady co jeść i w jakich proporcjach -  szacuje się, że:
  • tłuszcze powinny stanowić 75-90% dostarczanej energii,
  • białka - ok. 7%,
  • węglowodany - ok. 3%.
Aby ketogeniczna dieta była skuteczna i jednocześnie zdrowa, warto wybierać wysokiej jakości produkty ze sprawdzonych źródeł. Jadłospis diety ketogenicznej uwzględnia m.in.:
  • oleje - z wiesiołka, lniany, rzepakowy,
  • orzechy,
  • ryby i mięsa,
  • jaja,
  • warzywa i owoce wyróżniające się niską zawartością węglowodanów.
Co z kolei dieta ketogeniczna z jadłospisu wyklucza? Są to m.in.:
  • słodycze, miody, dżemy, syropy, galaretki,
  • ziemniaki,
  • kasze, makarony, pieczywo.
W diecie ketogenicznej nie tylko jadłospis jest istotny. Dieta ketogeniczna określa co jeść, ale i w jaki sposób przygotowywać posiłki. Przede wszystkim powinno się wybierać:
  • gotowanie na parze lub w wodzie,
  • smażenie bez tłuszczu,
  • duszenie.
Mimo tego, że ideą ketogenicznej diety jest spożywanie zwiększonej ilości kwasów tłuszczowych, niewskazane jest smażenie na głębokim tłuszczu - zdrowe oleje powinny być spożywane na zimno. Dodatkowo w diecie ketogenicznej istotne jest także spożywanie minimum 2 litrów wody dziennie, a także wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna, typu marsz czy pływanie.

Czy dieta ketogeniczna to dobry wybór?

Jak każda dieta, ma ona zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla organizmu. Charakterystyczny dla diety ketogenicznej jadłospis, eliminuje określone składniki, co wywołuje pewne, czasem nieprzyjemne reakcje organizmu. Jeśli jednak będąc na diecie ketogenicznej wiemy co jeść, stosujemy się do jej zasad i korzystamy z pomocy specjalisty - przyniesie ona oczekiwane efekty. Chcesz rozpocząć odchudzanie i zastanawiasz się nad dietą ketogeniczną? Nie wiesz, jak zacząć? Poznaj więcej jej zasad, przykładowy jadłospis diety ketogenicznej i sprawdź porady dietetyków - wszystko to znajdziesz w poniższych artykułach!

Co to jest ketoza? Efekty diety ketogenicznej

Osoby borykające się z nadmierną masą ciała lub otyłością często przeglądają strony internetowe w poszukiwaniu różnych diet mających skutecznie wspomóc szybszą utratę masy ciała. Jednym z takich systemów żywienia jest właśnie dieta ketogeniczna. Ze względu na wysoki udział tłuszczu i białka dieta ta budzi wiele kontrowersji, dlatego warto przyjrzeć się jej bliżej i przeanalizować, na czym dokładnie ona polega. Zapraszamy do lektury!

Co to jest kawa kuloodporna i jaki ma skład?

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Kawa kuloodporna, czyli kawa z masłem i olejem? Brzmi mało zachęcająco, a jednak taki napój zawładnął sercami wielu osób, które nie wyobrażają sobie innego śniadania! Co wyjątkowego zawiera „bulletproof coffee”?

Dieta ketogeniczna w leczeniu padaczki – wskazania i zasady

Paulina Hetwer ponad miesiąc temu

Choć diety ketogenne cieszą się złą sławą wśród dietetyków, pewne wyjątkowe okoliczności mogą sprawić, że nabierają pozytywnych właściwości.

Cykliczna dieta ketogeniczna cz.2 – trening, jadłospis

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Cykliczna dieta ketogeniczna to wspaniałe narzędzie dla sportowców w celu poprawienia wyglądu sylwetki i powiększenia pojemności magazynów mięśniowych. Pełniejszy wygląd, obniżona beztłuszczowa masa ciała to tylko jedne z nielicznych efektów stosowania tej diety. Łącząc odpowiedni trening i dopracowany jadłospis możemy cieszyć się jej rezultatami.

Cykliczna Dieta Ketogeniczna (CDK) cz.1 – zasady oraz zalety i wady

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Skuteczna redukcja dla sportowców – cykliczna dieta ketogeniczna

Dieta niskowęglowodanowa – zasady, produkty, skutki i przykładowe przepisy

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Wokół diety niskowęglowodanowej rośnie coraz więcej mitów i niedomówień, a sama dieta staje się czasem nad wyraz gloryfikowana lub zbyt krytykowana i z góry postrzegana negatywnie. Czym tak naprawdę charakteryzuje się dieta niskowęglowodanowa?

Dieta niskowęglowodanowa – fakty i mity

Sonia Walla ponad miesiąc temu

Dieta niskowęglowodanowa to jeden z najgorętszych tematów świata dietetyki. Aby nie zatracić zdrowego rozsądku i z dystansem spojrzeć na istotę diety niskowęglowodanowej, warto zapoznać się z faktami i mitami jej dotyczącymi i samemu wyciągnąć wnioski.

Dieta ketogeniczna – przykładowy jadłospis oraz źródła produktów

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Przykładowy jadłospis na diecie ketogenicznej.

Dieta ketogeniczna. Poznaj jej zalety i wady

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Poznaj największe zalety oraz wady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna – wstęp do założeń oraz zasady

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Poznaj zasady najpopularniejszej diety wśród sportowców.

Szybkie posiłki w diecie białkowo tłuszczowej – przykładowe przepisy

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Dieta białkowo-tłuszczowa, przepisy idealne dla zabieganych. Proste, szybki i efektywne!

Dieta białkowo-tłuszczowa na redukcji – jadłospis i efekty

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Poznaj jadłospis i efekty jednej z najbardziej skutecznych diet na redukcje.