Jesteś na:

Dieta przy wzdęciach. Poznajmy najlepsze domowe sposoby na "gazy"

16 18 20

Dyskomfort w z powodu nagromadzonych gazów w jelitach odczuwa każdy człowiek, pomimo że na dzień produkujemy ich od 180 do 750 g. Prawdziwym problemem staje się nie tylko sytuacja, w której produkujemy ich zbyt dużo, ale i zapach gazów.

Poza bólami brzucha, nudnościami to właśnie wzdęcia są najczęstszymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego. W celu pozbycia się wstydliwego problemu, warto przestrzegać paru cennych wskazówek żywieniowych.

Charakterystyka wzdęć

Wzdęcia, inaczej bębnica, powstają na skutek gromadzenia się nadmiernej ilości gazów w jelitach. Zjawisko to ma miejsce, ponieważ powietrze przedostaje się do przewodu pokarmowego w czasie jedzenia lub picia. W skład gazów wewnątrzjelitowych wchodzi m.in. metan, wodór i dwutlenek węgla.

Gazy w aspekcie choroby

Nadprodukcja gazów pojawia się nader często w danych jednostkach chorobowych. Wzdęcia zgłaszane są przez pacjentów, jako objaw współistniejących chorób takich jak:

  • zespół jelita drażliwego (IBS),
  • celiaklia,
  • dyspepsja czynnościowa,
  • biegunka czynnościowa,
  • zaburzenie wchłaniania węglowodanów, tłuszczów,
  • nietolerancja laktozy,
  • zakażenie pasożytem Giardia lamblia,
  • gastropareza (spowolnienie opróżniania żołądka).

Leki w szczególności: przeciwdepresyjne, antycholinergiczne, przeczyszczające mogą prowadzić do wzmożonej produkcji gazów wskutek opóźnienia pasażu jelitowego.

Osoby skarżące się na wzdęcia powinny przyjrzeć się swoim nawykom żywieniowym, by dostrzec korelację między występowaniem dolegliwości a spożyciem konkretnego posiłku. Bardzo często zmiana nawyków żywieniowych rozwiązuje problem, lecz gdy to zawodzi, warto udać się do lekarza w celu poznania przyczyny wzdęć.

Domowe sposoby na wzdęcia

Zapobiegawczo na wzdęcia zaleca się:

  • spożycie ziół: mięty pieprzowej, która posiada wiele cennych właściwości, imbiru, kopru włoskiego, rumianku oraz przypraw: majeranek, kminek, gorczyca, anyż,
  • spożycie probiotyków w formie kiszonek, jogurtów, kwasu chlebowego przyczyniającego się do zasiedlenia niepatogennych bakterii w jelicie, które nie produkują gazów,
  • spożycie niegazowanych płynów, nie zawierają dwutlenku węgla wzmagającego wzdęcia,
  • łagodne i systematyczne ćwiczenia fizyczne odciążają jelita,
  • powolne jedzenie, zmniejsza ilość połykanego powietrza.

Dieta przy wzdęciach

W niedoborze enzymu laktazy zaleca się wyłączenie z diety produktów zawierających laktozę (poza mlekiem jest ona „ukryta” m.in. w czekoladzie mlecznej, pieczywie tostowym, zupie instant) lub uzupełnianie diety w suplement – egzogenna laktaza. Alternatywą dla tej grupy produktów są mleczne napoje fermentowane np. kefir, maślanka, jogurt.

Dieta bogatoresztkowa zalecana jest przy jednocześnie pojawiających się zaparciach i gazach. Dieta ta obfituje w błonnik (tzw. włóknik pokarmowy), który oczyszcza jelita z resztek pokarmowych. Zalegające złogi pokarmowe powodują procesy gnilne w jelitach i w konsekwencji powstają toksyczne związki. Za dietę bogatoresztkową uznaje się modyfikację żywienia podstawowego polegającą na zwiększonym udziale błonnika w pożywieniu do poziomu 30–40g/d. Przeciwskazaniem do stosowania diety są: stany zapalne, pooperacyjne, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy. Nie przeznaczona jest również dla dzieci, młodzieży i osób w podeszłym wieku (ok. 65 lat).

Należy także wyeliminować z diety lub ograniczyć produkty wzdymające czyli:

  • warzywa kapustne np. kapusta pekińska, brukselka, kalafior, kalarepa, jarmuż, brokuł,
  • warzywa strączkowe np. bób, fasola, groch, groszek zielony, soczewica, soja, ciecierzyca,
  • warzywa cebulowate np. cebula zwyczajna/siedmiolatka/perłowa/kartoflanka, czosnek pospolity, szczypiorek ogrodowy, szalotka, por,
  • słodycze, ponieważ stanowią pożywkę dla bakterii jelitowych powodujących fermentację.
  • miód, soki owocowe, owoce zawierają fruktozę, która również wzmaga fermentację,
  • tłuste i smażone potrawy ze względu na zawarty w nich dwutlenek węgla, który sprzyja wzdęciom.

Istnieje wiele zaleceń dietetycznych i domowych na wzdęcia. Jednakże przy tej dolegliwości, warto jest zadbać o swój stan fizyczny i psychiczny – stres również może powodować nadmierną produkcję gazów. W codziennym natłoku obowiązków, powinno się znaleźć czas na relaks.

Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Dieta przy wzdęciach. Poznajmy najlepsze domowe sposoby na "gazy" - 3.6/5. Oddano 584 głosy.
Autor artykułu:

Opinie

  • Beta9 17.04.2016, 3:13

    wszedzie jest co nie jesc ale co wtedy zostaje
    przyprawy I ziolka?

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 18.04.2016, 10:31

      Wyeliminowanie produktów wzdymających pomoże w zmniejszeniu objawów choroby a nawet wyeliminowaniu wzdęć. Ważne jest, aby dieta była lekkostrawna. Należy także obserwować swój organizm w celu wyeliminowania z diety produktów, które powodują największe nasilenie objawów.

      Odpowiedz
    • myszahihi 03.01.2018, 10:01

      Gotowane rzeczy mi się zdaje i kiszonki. Dużo warzyw i lekkie mięso typu kurczak i ryby na parze 😉 Wszystko co lekko strawne.

      Odpowiedz
  • Anka 15.05.2016, 5:53

    zero konkretów, same ogólniki w artykule, z resztą jak w innych o podobnej tematyce,
    rozpisany jadłospis na np. tydzień byłby pomocny, gotowe potrawy, które mogę jeść,

    Odpowiedz
    • APAP 15.05.2016, 7:45

      ‚Anka’ jadłospis rozpisany na tydzień może Pani pozyskać w gabinecie dietetyka, wtedy będzie Pani miała gotowe potrawy. Wzdęcia to także sprawa indywidualna, proszę obserwować po jakich produktach pojawiają się dolegliwości a następnie je eliminować z diety. Jeżeli przypadłość jest bardzo dokuczliwa, to proszę przejść na dietę łatwo strawną czyli wykluczyć produkty smażone w dużej ilości tłuszczu, zaleca się gotowanie w wodzie/na parze, grillowanie i pieczenie np. w folii. Potrawy nie powinny być przygotowane z produktów przeciwwskazanych, opisanych w artykule.

      Odpowiedz
    • Bonavita.pl 16.05.2016, 1:14

      Ogólne zasady dotyczą większej ilości osób. Ich zastosowanie pomoże Ci samodzielnie skomponować dietę, ze składników, które lubisz. W gotowych jadłospisach niestety preferencje smakowe nie są uwzględniane, dlatego często zmuszeni jesteśmy jeść potrawy, których nie lubimy. A przecież każda dieta może być smaczna.

      Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone