Diety dla sportowców

W odniesieniu do trybu życia oraz codziennego wysiłku, dieta sportowca ma kluczowe znaczenie zarówno dla zdrowia, jak i dla efektywności treningów. Zbilansowana dieta dla sportowca, która dostarcza odpowiednią dawkę węglowodanów, białek, tłuszczy, witamin oraz minerałów stanowi podstawę do wytworzenia energii niezbędnej dla podejmowania wysiłku fizycznego. Prawidłowe i efektywne żywienie sportowców powinno opierać się na ustaleniu odpowiedniej dawki poszczególnych składników w odniesieniu do rodzaju i intensywności treningów, wieku oraz płci. Niezbędne są sporządzane przez dietetyka przepisy dla sportowców, pozwalające przygotowywać potrawy o wartości kalorycznej i kompozycji makroskładników odpowiednich dla potrzeb danej osoby, dzięki którym budowanie wymarzonej sylwetki przebiegnie zdrowo, smacznie i przyniesie długotrwałe efekty.

Dieta biegacza – jadłospis i suplementy

Martyna Jaros ponad miesiąc temu

Odpowiednio skomponowany jadłospis osoby, której integralną częścią życia jest bieganie, stanowi podstawę rozwijania umiejętności biegowych. Bieganie jest sportem wytrzymałościowym, dlatego w przypadku tej dyscypliny szczególnie ważnym jest uzupełnianie zużytych podczas treningu zasobów glikogenu mięśniowego oraz wątrobowego. Co zatem powinien jeść biegacz?

Odchudzanie bez utraty mięśni u osób aktywnych – czy jest możliwe?

Marcin Grzelak ponad miesiąc temu

Wydawać by się mogło, iż do pozbycia się nadmiaru tkanki tłuszczowej w organizmie należy jedynie ograniczyć spożycie kalorii jak i zadbać o dodatkową aktywność fizyczną. W niniejszym opracowaniu postaram się opisać jak zminimalizować straty masy mięśniowej w trakcie redukcji tkanki tłuszczowej.

Żywienie sportowców – wpływ indeksu glikemicznego na wydolność tlenową

Dominika Jurkowska ponad miesiąc temu

W sporcie wytrzymałościowym przeważa energetyka tlenowa, a głównym substratem dla pracujących mięśni jest glikogen mięśniowy i wątrobowy. W związku z tym, rola węglowodanów jest niepodważalna. Natomiast wpływ indeksu glikemicznego posiłków na ewentualną poprawę wydolności nadal nie jest potwierdzony.

Dieta bezglutenowa dla sportowców

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Dieta bezglutenowa w sporcie – produkty, zasady i założenia

Co zjeść po treningu? Wykorzystaj swoje okno anaboliczne!

Zofia Mikoś ponad miesiąc temu

Wykorzystaj najefektywniej swoje okno anaboliczne.

Żywienie sportowców – zdrowo i różnorodnie

Niezależnie od tego, czy odżywianie dla sportowca-profesjonalisty lub dieta dla sportowca-amatora, ma wspomagać odchudzanie czy przeciwnie – przepisy na poszczególne posiłki powinny opierać się o różnorodne produkty. Dzięki temu zdrowe odżywianie, będące podstawą żywienia sportowców nie będzie monotonne, a osobom początkującym łatwiej będzie utrzymać dietę.

 

Warto zatem korzystać ze sprawdzonych i odpowiednio dopasowanych do potrzeb danej osoby przepisów dla sportowców oraz porad specjalistów – również tych, jakie zgromadziliśmy w poniższych artykułach.

Najlepsza dieta na masę. Rozbuduj swoje mięśnie!

Damian Adamiak ponad miesiąc temu

Chcesz zbudować swoją sylwetkę i przybrać na masie mięśniowej. Oprócz treningu nie zapominaj o odpowiedniej diecie!

Trening a dieta - co i kiedy jeść?

Aleksandra Musiał ponad miesiąc temu

Jedyną słuszną drogą do zgubienia zbędnych kilogramów i wyrzeźbienia upragnionej sylwetki jest aktywność fizyczna połączona z odpowiednią, zbilansowaną dietą. Ale co i kiedy powinniśmy spożywać?

Jak powinna wyglądać dieta dla sportowca?

 

Umiejętnie skomponowana dieta sportowca dostarcza do organizmu optymalną dawkę kalorii w zależności do pożądanych efektów:

 

  • diety odchudzające – przepisy dla sportowców przygotowywane są w taki sposób, aby posiłki dostarczały mniej kalorii niż wskazuje zapotrzebowanie kaloryczne danej osoby,
  • diety na utrzymanie masy – dostarczają liczbę kalorii równą zapotrzebowaniu,
  • diety przyrost masy – dostarczają więcej kalorii niż wskazuje zapotrzebowanie.

 

Dla optymalnego spożytkowania składników, w jakie bogata jest dieta dla sportowca, powinno zachować się ich odpowiednie proporcje. Racjonalne żywienie sportowców powinno się opierać o:

 

  • węglowodany – 60% dziennej podaży energii,
  • białka – 15%,
  • tłuszcze – 25%.