Jesteś na:

Wykluczenie chleba a zalecenia zdrowej i zbilansowanej diety

16 18 20

Wśród odchudzających się panuje przekonanie, że chleb tuczy i zdecydowanie lepszym wyborem jest lekkie i chrupkie pieczywo. Powodem rezygnacji z chleba są również mody żywieniowe wykluczające go z codziennego jadłospisu. W rzeczywistości produkt ten jest zdrowy i najlepszy zwłaszcza wtedy, gdy brakuje czasu na przygotowanie posiłku. Jak wiadomo, brak czasu jest częstym argumentem słyszanym od osób, które nie odżywiają się zdrowo.

Modne diety a zdrowe odżywianie

Chleb w Polsce jest jednym z podstawowych produktów spożywczych, ponieważ odznacza się cechami, których nie znajdziemy w innych. Do tych najbardziej cenionych zalicza się: gotowość do spożycia, powszechność, sytość oraz trwałość. Tymczasem, kiedy planowane jest wielkie odchudzanie idzie w pierwszej kolejności do odstrzału. Eliminują go również modne na rynku sezonowe diety, o których za jakiś czas nikt nie będzie pamiętał.

Stosowanie zaleceń zdrowego stylu życia wymaga czasu, ponieważ najlepiej w takiej sytuacji jest przygotowywać samodzielnie posiłki. Nie wszyscy jednak są w stanie pozwolić sobie na stanie w kuchni po kilka godzin dziennie, na pilnowanie oraz stałe wymyślanie nowych posiłków. Konieczne staje się stworzenie planu, w którym zostanie uwzględniony jadłospis dzień po dniu oraz lista potrzebnych produktów. Funkcjonując według planu zaoszczędzimy mnóstwo czasu, który musiałby zostać poświęcony na zakupy w różnych sklepach. Należy wystrzegać się jedzenia jednego sytego posiłku w ciągu dnia. Wiele zaleceń mówi o tym, że powinno się ich jadać około pięciu. Jednak zapracowane osoby mogą rozważyć mniejszą ilość posiłków, by łatwiej im było zrealizować plan.

Pieczywo to źródło dużej ilości węglowodanów. Nasza dieta powinna w 55–60% składać się z węglowodanów, 10–15% białka oraz 30% tłuszczów. Odpowiednio zbilansowany jadłospis nie tylko pod kątem składników pokarmowych, ale również witamin i minerałów pozwoli zachować zgrabną sylwetkę oraz dobre samopoczucie.

Pieczywo – tuczy czy nie tuczy?

Przeciętnie 100 g pieczywa dostarcza około 250 kcal. Należy zwrócić uwagę, że pieczywo w naszej codziennej diecie jest źródłem:

  • złożonych węglowodanów,
  • błonnika pokarmowego,
  • witamin z grupy B,
  • składników mineralnych,
  • białka.

Znaczenie ma rodzaj chleba, który wypieka się z mąki pszennej, żytniej – lub z mieszanki ich obu. Oprócz nich używa się również drożdży lub zakwasu, wody, soli kuchennej oraz wielu dodatków smakowych, zapachowych oraz odżywczych – mleka, cukru, jaj, tłuszczu, syropu słodowego, miodu, maku, kminku, nasion słonecznika, dyni, soi, lnu czy różnych ziół.

Bardzo często mówi się o tym, by wybierać pieczywo razowe, które uważane jest za źródło wielu cennych składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To, czy przytyjemy zależy od tego, z czym je zjemy oraz jak wygląda reszta naszego jadłospisu.

Pieczywo to nie problem

W związku z faktem, że niejedzenie chleba jest modne, hiszpańscy naukowcy zdecydowali się przeprowadzić pewien eksperyment. Celem badania było sprawdzenie, czy faktycznie pieczywo jest tuczące i stanowi zagrożenie w utrzymaniu diety. Do przeprowadzenia analizy poproszono 122 kobiety ze stwierdzoną otyłością lub nadwagą. Zostały one podzielone na dwie grupy i miały trzymać się ułożonej przez ekspertów diety niskokalorycznej – 1500 kcal w odpowiednich proporcjach według dawki węglowodanów, białka i tłuszczów. Różnica pomiędzy grupami kobiet dotyczyła jedynie źródła węglowodanów. W jednej pochodziły one z pieczywa, a w drugiej z ziemniaków, makaronów, ryżu, płatków oraz warzyw strączkowych.

Wyniki badań pokazały, że obie diety były skuteczne i przyniosły oczekiwaną redukcję masy ciała. Z tym, że w grupie, gdzie węglowodany pochodziły z chleba wyniki plasowały się nieco lepiej. Warto jednak wspomnieć, że grupa bez chleba miała wyższy poziom cholesterolu i trójglicerydów.

Obecność pieczywa w diecie nie jest problemem. Założenia zdrowego stylu życia mówią o tym, by dieta była odpowiednio zbilansowana pod kątem składników pokarmowych, minerałów oraz witamin. Rzecz jasna, wyjątkiem są sportowcy oraz osoby nie tolerujące glutenu. W innych przypadkach pieczywo jest jak najbardziej wskazane.

 

Oceń
Wykluczenie chleba a zalecenia zdrowej i zbilansowanej diety - 7.8/10. Oddano 9 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?