Jesteś na:

Dieta antyrakowa. Czego nie lubi rak?

16 18 20

W czasach, kiedy choroby nowotworowe stają się coraz powszechniejszym problemem, warto zadbać o to, by nasza dieta była pełna składników prewencyjnych, profilaktycznych i co najciekawsze, wspomagających walkę z chorobą. Takich produktów wokół nas jest naprawdę sporo, niestety mało kto wie, że właśnie takie istotne jest ich działanie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej o popularnych, a nawet codziennie goszczących w Twojej kuchni produktach!

Dieta antyrakowa

Dieta prewencyjna w chorobie nowotworowej czy inaczej dieta antyrakowa, zakłada to samo, co zwykła dieta ułożona zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Różnica polega na tym, że nacisk kładzie się na niektóre produkty, pełne antyoksydantów, które właśnie odpowiadają za te właściwości. Według badań ilość przeciwutleniaczy w organizmie człowieka jest wprost proporcjonalna do spodziewanej długości życia. Niekiedy nie działają one w pojedynkę, a za pomocą synergii, a więc łącząc się działają z podwójną siłą, wzmagają swe działanie. Dieta taka powinna być różnorodna, dostarczać wszystkich składników odżywczych, jak również witamin i składników mineralnych. Z pewnością trzeba zadbać o odpowiednią ilość błonnika w diecie, eliminując tym samym ilość tłuszczu nasyconego (olej palmowy, kokosowy, masło) na rzecz tłuszczów wielonienasyconych, szczególnie n-3 (tłuste ryby, migdały, orzechy włoskie, olej lniany czy arachidowy). Wśród składników, które zdecydowanie powinny zajmować piedestał w diecie z pewnością znajdują się owoce i warzywa, orzechy, różnorodne pestki, a także warzywa strączkowe, głównie soja czy soczewica. Dobrze jest także stawiać na produkty sezonowe, ponieważ są one pełne witamin i składników odżywczych pochodzenia naturalnego, a nie pełne sztucznych dodatków czy wspomagaczy smaku/zapachu oraz barwy. Z całą pewnością stosując dietę antyrakową należy wyeliminować sól. Pamiętajmy, że zapotrzebowanie na sód, jest przekraczane bez dosalania potraw lub wody, w której gotujemy produkty. Ilość soli zawarta w mięsie, serku czy maśle jest tak duża, że dodatkowa jej porcja wzmacnia ryzyko wystąpienia nie tylko nowotworów, ale także chorób układu serca.

Czego nie lubi rak?

Analizując dietę antyrakową często korzysta się z rozdziału owoców i warzyw względem kolorów, gdyż każda grupa warzyw zielonych, pomarańczowych czy czerwonych zawiera w swym składzie te same lub podobne związki o określonym działaniu.

  • Warzywa zielone – brokuł, kapusta, brukselka, jarmuż czy rzepa.

Zawierają dużą ilość związków glikozydowych, które wpływają niezwykle korzystnie na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jamy ustnej, gardła (w części ustnej), a także przełyku i płuc. Według badań związki te aktywują enzymy, których rolą jest unieszkodliwianie czynników rakotwórczych, jak również blokowanie enzymów chroniących DNA przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

  • Owoce i warzywa pomarańczowe – dynia, mango, marchew, morela, brzoskwinia.

Ta grupa roślinna bogata jest w karotenoidy, które znane są ze swoich właściwości antyoksydacyjnych. Dzięki temu niwelują ryzyko raka jamy ustnej, gardła – części ustnej, a także raka płuc i przełyku. Dodatkowo ich skuteczność potwierdzono w profilaktyce raka szyjki macicy.

  • Czerwone warzywa i owoce – pomidor, truskawka, arbuz, malina, żurawina, kapusta, fasola, buraki, wiśnie, jabłka.

Związkiem obecnym w tej grupie, a także odpowiadającym za barwę poszczególnych produktów, jest likopen. Największą jego ilość można odnotować w pomidorach. Charakterystyczne jest jego działanie zapobiegające nowotworom prostaty, których występowanie zmniejsza aż o 30% ! Są to surowce polecane szczególnie dla mężczyzn.

  • Niebieskie warzywa i owoce – rodzynki, śliwki suszone, ciemne winogrona, borówki, czarne porzeczki, jeżyny, bakłażan.

Kolor niebieski, a właściwie niekiedy granatowy odcień, powstaje w wyniku obecności antocyjanów i fenoli. Są to, podobnie jak likopen, bardzo silne związki antyoksydacyjne, neutralizujące wolne rodniki, których działalność zwiększa ryzyko wystąpienie raka. Dzięki ich spożyciu zmniejsza się ryzyko wystąpienia m.in. nowotworów skóry.

  • Białe/kremowe warzywa i owoce – chrzan, rzodkiewka, cykoria, czosnek, cebula, soja.

Tutaj zawartość składników odżywczych jest różna. Zawarta w czosnku allicyna powoduje, że nie tylko smak potraw staje się bardziej wyrazisty, ale także charakteryzuje się silnym działaniem przeciwnowotworowym. Dodatkowo soja, prawdopodobnie ze względu na występowanie w jej składzie fitoestrogenów działa profilaktycznie w raku piersi, a także zapobiega rozwojowi nowotworów żołądka, a nawet prostaty. Natomiast rzodkiewka, cykoria i chrzan wpływają na minimalizowanie ryzyka wystąpienia raka żołądka, nawet o 3040%.

Podsumowując dieta antyrakowa zakłada racjonalne podejście do diety, włączając dużą ilość warzyw i owoców, szczególnie tych zawierających składniki antyoksydacyjne, a także błonnika czy zdrowych tłuszczów, głównie n-3. Z pewnością należy wyeliminować z diety składniki takie jak sól, tłuszcze trans i nasycone, a także cukry proste. Związki aktywne obecne w tych produktach wpływają na zahamowanie ryzyka występowania raka m.in. jamy ustnej, żołądka, sutka, piersi, prostaty, a nawet gardła. Warto zaopatrzyć się w produkty, które łatwo można zdobyć na każdym kroku, a może nawet znajdują się codziennie w naszej kuchni, a my nie jesteśmy świadomi ich zdrowotnego działania.

Kup dietę już teraz !
Już za 20zł ! Tabela zamienników GRATIS !
Oceń
Dieta antyrakowa. Czego nie lubi rak? - 6.0/10. Oddano 4 głosy.
Paulina Chrzan
ponad tydzień temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?