Pozytywne myślenie w trudnych sytuacjach. Jak pozytywnie myśleć?

16 18 20

Większości ludzi pozytywne myślenie kojarzy się tylko z radosnym hurraoptymizmem, życiem bez trosk i zmartwień. Każdy, kto tak uważa jest w błędzie. Pozytywne myślenie zakłada, że na naszej drodze mogą pojawić się przeszkody, sytuacje niespodziewane czy porażki. Ważne jest, żeby sobie z nimi sprawnie radzić i wyciągać dobre wnioski.

Pozytywne myślenie

Pozytywne myślenie jest przede wszystkim przekonaniem, że podejmowane przez nas działania zakończą się sukcesem i przyniosą nam planowane rezultaty. Na pozytywne myślenie składa się również taka interpretacja faktów i wydarzeń, w której nawet w sytuacjach trudnych lub stresogennych jesteśmy w stanie znaleźć jakieś dobre akcenty. Przy takim założeniu każda porażka może być uznana, za okazję do wyciągnięcia wartościowych wniosków na przyszłość. Istotnym elementem tego rodzaju myślenia jest też pewność siebie. Możemy ją zbudować w prosty sposób – zbierając jak najwięcej pozytywnych informacji na swój własny temat. Każdy z nas ma zarówno wady, jak i zalety, ale to skupienie się na zaletach może nam pomóc w osiągnięciu zamierzonych celów.

Jak pozytywnie myśleć

W dobie popularności coachingu, treningów motywacyjnych i samopomocowych, może wydawać się, że pozytywne myślenie jest jakąś tajemną sztuką, dostępną dla wąskiego grona wybranych, dzielących się nią z innymi nie do końca bezinteresownie. Nic bardziej mylnego. Podstawowych cech pozytywnego myślenia możemy nauczyć się sami, postępując wedle kilku prostych reguł. 

Przede wszystkim warto przeanalizować swoje niepowodzenia i smutki, pod kątem wniosków, jakie możemy z nich wyciągnąć. Mówi się, że porażka uczy nas wielu rzeczy a zwycięstwo żadnego. Negatywne emocje i wydarzenia niosą ze sobą również coś pozytywnego, np. zazdrość motywuje do działania, niezdany egzamin do cięższej pracy przed sesją poprawkową. Jeżeli natomiast z danej sytuacji nie jesteśmy w stanie wyciągnąć nic pozytywnego, trzeba jej sprostać i pogodzić się z nią. Kolejnym ważnym elementem jest próba wyeliminowania nachodzących nas obsesyjnie negatywnych myśli lub unikanie demotywujących informacji. Nie niosą one ze sobą niczego konstruktywnego i zmniejszają chęci do działania. Pogoda ducha i przyjmowanie świata takim, jaki jest też bardzo pomaga w pozytywnym myśleniu. Istotnym elementem pozytywnego myślenia jest również skupienie się na teraźniejszości a nie na mglistej i niepewnej przyszłości. Musimy nauczyć się cieszyć z tego, co już osiągnęliśmy i traktować to jako kapitał do dalszej pracy nad sobą i nad nowymi celami w życiu. 

Czy pozytywne myślenie jest drogą do sukcesu?

Pozytywne myślenie na pewno pomaga osiągnąć założone cele, co przekłada się na sukcesy w życiu zawodowym czy rodzinnym. Nie można jednak stawiać znaku równości między pozytywnym myśleniem a sukcesem. W drodze do celu najważniejsza jest nasza własna ciężka praca i zaangażowanie, a zbyt pochopna wiara w to, że wszystko i tak się uda, może paradoksalnie działać demotywująco. Istotnym elementem myślenia zorientowanego na sukces jest nielekceważenie możliwych niepowodzeń. Stawiając sobie w życiu cele zawsze musimy przeanalizować, w jaki sposób chcemy do niego dążyć, jakie mogą pojawić się trudności na drodze do jego realizacji, jak je pokonać i, chyba najważniejsze, co możemy zrobić, jeżeli jednak nie uda nam się tego celu osiągnąć. Życie jest pełne niespodzianek, także tych niemiłych i czasami na niektóre wydarzenia nie mamy wpływu. Niedostrzeganie tego może być przyczyną nagłego załamania, z którego niełatwo się jest podnieść. Można więc powiedzieć, że tak naprawdę konstruktywne i odpowiedzialne pozytywne myślenie jest po prostu myśleniem realistycznym z większą dozą pewności i wiary w siebie. 

Czy więc pozytywne myślenie jest drogą do sukcesu? Metaforycznie ujmując ten temat, można powiedzieć, że raczej paliwem potrzebnym na drodze do osiągnięcia sukcesu.

Pozytywne myślenie – ćwiczenia

Jednym z najprostszych ćwiczeń pozytywnego myślenia jest już sam uśmiech na twarzy, inni ludzie widzący, że jesteś osobą miłą będą tacy sami wobec ciebie. Pogodna afirmacja świata jest jednym z filarów pozytywnego myślenia.

Innym ciekawym ćwiczeniem, które warto od czasu do czasu wykonywać, to lista 30–40 pozytywnych zdarzeń, które spotkały nas w ciągu dnia. Żyjąc w pośpiechu nie dostrzegamy często wielu drobnych, miłych zdarzeń, które mogą poprawić nam humor. Dodając do siebie wieczorem te „małe rzeczy” może się okazać, że dzień, który uznaliśmy za średnio udany, obfitował w bardzo duży ładunek pozytywów.

Dobrą praktyką, pomagającą nam wzmocnić pozytywny obraz samych siebie jest robienie bilansu naszych osiągnięć i porażek. Człowiek dużo łatwiej dostrzega swoje niepowodzenia niż sukcesy. Rzetelnie przygotowany bilans z np. ostatniego miesiąca potrafi nam pokazać, że jednak jesteśmy w stanie osiągać liczne sukcesy.

W każdej trudnej sytuacji próbujmy doszukać się pozytywów – to kolejne ważne ćwiczenie. Jak już wspomniałem wyżej, każde niepowodzenie może być dla nas źródłem bezcennej nauki, dzięki której następnym razem w podobnej sytuacji będziemy mogli zachować się lepiej i może unikniemy porażki. Kiedy stawiamy sobie cele również musimy przeanalizować możliwe scenariusz rozwoju wydarzeń, także te zakończone porażką. Mając opracowany plan działania, możemy przygotować kilka alternatywnych rozwiązań i sposobów radzenia sobie z problemami.

Podsumowanie

Pozytywne myślenie polega na uwierzeniu w siebie i swój sukces, dostrzeganiu dobrych aspektów sytuacji negatywnych i pewności siebie. Nie jest to wiedza tajemna i każdy może się tego w prosty sposób nauczyć, dzięki powszechnie dostępnym ćwiczeniom. Pozytywne myślenie może nam pomóc w osiągnięciu sukcesu, same w sobie jednak nie zastąpi ciężkiej pracy, o czym nie można zapominać. Warto też pamiętać, że w życiu nie wszystko da się zaplanować i pozytywne myślenie nie ustrzeże nas przed nagłymi, niespodziewanymi sytuacjami, choć pomoże wyciągnąć z nich prawidłowe, konstruktywne wnioski.

Literatura:

  1. Poradnik Absolwenta “Wyprawka Maturzysty” (wydanie III), Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Socjalnej, Warszawa 2005
  2. http://www.psychologia.edu.pl/obserwatorium-psychologiczne/1673-pozytywna-moc-negatywnego-myslenia.html

Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano tydzień temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
, Lekarz, psychiatra

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone