Jak wzmocnić odporność? Miód a budowanie odporności

16 18 20

Układ odpornościowy pełni bardzo ważną rolę w profilaktyce chorób zakaźnych. Im sprawniej działa, tym mniej infekcji łapiemy w ciągu roku. Jeśli zatem borykamy się z problemem nawracających przeziębień, to jest to sygnał, że należy wzmocnić odporność. Zbilansowana dieta bogata w witaminy i mikroskładniki to pierwszy krok do zdrowia.

W jaki sposób budować odporność?

Budowanie odporności naszego organizmu jest procesem, który trwa przez całe życie. Nie da się jej poprawić w ciągu jednego czy nawet kilku dni. Troska o układ odpornościowy opiera się na 3 podstawowych filarach: odpowiedniej dawce snu, umiarkowanym wysiłku fizycznym oraz prawidłowej diecie. Sen zapewnia naszemu organizmowi regenerację (potrzebujemy ok. 78 godzin snu na dobę), wysiłek fizyczny stymuluje układ immunologiczny, a pokarm jest źródłem cennych składników stanowiących budulec komórek odpornościowych.

Dieta stymulująca odporność wyklucza produkty przetworzone, jedzenie typu fast food i wszelkiego typu używki. Nasze menu powinno za to zawierać duże ilości warzyw i owoców, produkty pełnoziarniste, oleje roślinne, orzechy oraz ryby i chude mięsa. Bardzo ważnym mikroelementem jest cynk, który odpowiada za równowagę między limfocytami Th1 i Th2. Znajdziemy go w owocach morza, wątróbce, orzechach, pestkach dyni, a nawet w gorzkiej czekoladzie. Z kolei selen kumuluje się w limfocytach, makrofagach i neutrofilach, przez co pobudza reakcje immunologiczne zarówno typu komórkowego, jak i humoralnego.

Kolejnym istotnym składnikiem diety jest witamina C, która ogranicza namnażanie się wirusów. Kwas askorbinowy naturalnie występuje w czarnej porzeczce, malinach, pigwowcu, a w mniejszych ilościach również w owocach cytrusowych. Do walki o silny układ odpornościowy potrzebne są także antyoksydanty, z których najsilniejszymi są witaminy E oraz A. Ta ostatnia stymuluje produkcję leukocytów (krwinek białych). Z kolei witamina B6 odpowiada za tworzenie przeciwciał. Nie zapominajmy też o witaminie D, która bierze udział w produkcji katelicydyny i defensyny – peptydów o działaniu bakterio- i wirusobójczym.

Miód jako naturalny środek na odporność

Codzienną dietę warto wzbogacić w naturalne produkty stymulujące odporność. Jednym z najbardziej skutecznych jest miód pszczeli, który od wieków używany był do walki z infekcjami. Nasze babcie stosowały go w połączeniu z gorącym mlekiem i odrobiną masła.

Zaletą miodu jest jego bogaty skład – produkt ten zawiera ok. 200 substancji odżywczych, w tym witaminy A, C, D, E i te z grupy B, kwasy tłuszczowe, aminokwasy, proteiny oraz mikro- i makroelementy, takie jak: cynk, żelazo, chrom, magnez czy miedź.

Miód chroni drogi oddechowe na wczesnym etapie infekcji, dlatego powinien być stosowany zaraz po pojawieniu się pierwszych symptomów zwiastujących przeziębienie. Pomaga również złagodzić objawy drapania w gardle i nieprzyjemnego pieczenia. Nawilża śluzówkę gardła, przez co likwiduje uczucie suchości. Co więcej, miód łagodzi kaszel oraz chrypkę – jest więc polecany osobom, które mają problemy z głosem.

Wykorzystanie miodu w kuchni

Miód może mieć szerokie zastosowanie w naszej kuchni. Najczęściej bywa używany jako zamiennik cukru. Należy jednak pamiętać, że dodawany do gorącej herbaty traci swoje właściwości. Jeśli naprawdę chcemy skorzystać z bogactwa składników zawartych w miodzie, lepiej dodać go do nalewek. Sprawdzi się też jako element dressingów do sałatek, koktajli czy deserów. Mix orzechów zamoczonych w miodzie to świetny zamiennik słodyczy. Miód możemy też wykorzystać do przygotowania różnego typu polew do ciasta.

Dlaczego warto pić wodę z miodem i cytryną?

Miód rozpuszczony w wodzie z dodatkiem soku z cytryny to świetna mikstura nie tylko na odporność, ale również na poprawę pracy układu pokarmowego. Wystarczy do niewielkiego słoiczka wlać pół szklanki wody o temperaturze ok. 35°C i dodać łyżeczkę miodu, a następnie wstrząsnąć, by miód się rozpuścił. Na koniec dodać sok z połówki cytryny. Taka mikstura pita na czczo poprawia perystaltykę jelit i jest bardzo dobrym sposobem na rozwiązanie problemu zaparć, a te często są jedną z przyczyn nadmiernej masy ciała. Tak więc, jeśli planujemy zrzucić kilka zbędnych kilogramów, to taki dodatek do diety będzie dobrym „wspomagaczem”. Należy również pamiętać, że substancje zawarte w miodzie w połączeniu z witaminą C zawartą w cytrynie wspomagają układ immunologiczny.

Syrop na wzmocnienie odporności

Na bazie miodu można wykonać przeróżne syropy wzmacniające odporność. Często łączy się w nich działanie kilku produktów o właściwościach antybakteryjnych i przeciwwirusowych, np. imbir, czosnek czy ocet jabłkowy.

Syrop na bazie miodu, czosnku, imbiru, soku z cytryny i octu jabłkowego

Do 200 ml ciepłej, przegotowanej wody dodaj 4 łyżki miodu, 150 ml soku z cytryny oraz 150 ml octu jabłkowego. Wszystko wymieszaj. Następnie dodaj starte 2 korzenie imbiru i zmiażdżony czosnek (20 ząbków). Całość zmiksuj na gładką masę, wlej do słoika i zakręć. Odstaw na noc. Następnego dnia odcedź miksturę i wlej do ciemnej szklanej butelki. Przechowuj w chłodnym pomieszczeniu z dala od światła. Pij po 5 kropli dziennie.

Syrop na bazie miodu, czosnku i soku z cytryny

Rozgnieciony ząbek czosnku dodaj do szklanki przegotowanej, ostudzonej wody i wstaw do lodówki na 24 godziny. Następnie odcedź miksturę, dodaj łyżkę miodu oraz sok z 1 cytryny. Całość dokładnie wymieszaj. Tak przygotowany syrop można przechowywać w lodówce do 7 dni.

Miód, ze względu na słodki smak, ma bardzo duże zastosowanie w kuchni. Jest przez nas używany jako dodatek do przeróżnych potraw, ale powinniśmy docenić go przede wszystkim ze względu na jego właściwości bakterio- i wirusobójcze. Stosowany regularnie jako składnik mikstur, syropów czy nalewek będzie doskonałym stymulatorem naszego układu odpornościowego.

Literatura:

  1. Zagrodzki P. Selen, a układ odpornościowy. Postepy Hig Med Dosw, 2004, 58: 140-149.
  2. Krzysik M. i wsp. Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego. Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka.
  3. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. Wykorzystanie propolisu i miodu w fitoterapii. Post Fitoter, 2007, 4: 202-206.
  4. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. Produkty pszczele w żywieniu i suplementacji diety. Post Fitoter, 2006, 4: 213-222.
  5. Jak wykorzystać miód w budowie odporności. https://www.medonet.pl/zdrowie,jak-wykorzystac-miod-w-budowaniu-odpornosci-,artykul,93940331.html
  6. Domowe mikstury na odporność. https://parenting.pl/domowe-mikstury-na-odpornosc

Kup dietę online – od dietetyka
Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone