Jesteś na:

Dieta Montignaca – zasady, efekty, wady i przykładowe menu

16 18 20

Czas stosowania ścisłych zasad diety jest ograniczony, ponieważ zakłada ona spożycie ograniczonej ilości produktów. Sama dieta jest dobrze zbilansowana, oparta na spożyciu odpowiedniej ilości węglowodanów, tłuszczów oraz białek.

Dieta Montignaca uczy zdrowego sposobu odżywiania, dbałości o jakość spożywanych produktów, kaloryczność i wartość odżywczą. Pozwala stracić na wadze, uniknąć efektu jo-jo, a poza ty korzystnie wpływa na stan zdrowia.

Dieta Montignaca

Dieta Montignaca, inaczej nazywana metodą Montignaca (MM) jest sposobem odżywiania, który w zdrowy sposób prowadzi do spadku a później utrzymania prawidłowej masy ciała. Twórcą metody jest Michel Montignac, który otyłość wiąże z funkcjonowaniem trzustki . Dieta stworzona przez niego opiera się głównie na indeksie glikemicznym produktów i to, w jaki sposób wpływa on na poziom glukozy we krwi. Metoda MM nie wymaga ograniczeń ilości spożywanego jedzenia oraz liczenia kalorii.

Dieta Montignaca – zasady

Koncepcja Monitignaca krytykuje diety niskokaloryczne, gdyż według twórcy metody MM, to węglowodany (szczególnie o wysokim indeksie glikemicznym) przyczyniają się do powstania otyłości. Najlepsze są produkty o niskim indeksie glikemicznym. Przed zastosowaniem tej metody warto dowiedzieć się o indeksie glikemicznym nieco więcej oraz o jego wpływie na zdrowie człowieka. 

Podstawą diety jest spożywanie minimum 3 posiłków dziennie, które skomponowane będą na podstawie niskiego indeksu glikemicznego (nie przekraczającego 50). Produkty o niskim indeksie glikemicznym nie powodują gwałtownego wzrostu glukozy we krwi i utrzymują jego stężenie na stałym poziomie. Ważne jest spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych (ryby, tłuszcze roślinne), natomiast unikanie nasyconych kwasów tłuszczowych, które znajdują się w mięsie, smalcu, maśle oraz wysokotłuszczowych produktach mlecznych. Zaleca się spożywanie 1 g białka/1 kg masy ciała/1 dzień. Polecane jest także zwiększenie dobowej dawki błonnika do 40 g. Nie należy spożywać produktów wysokoprzetworzonych, najlepsze są surowce naturalne bez dodatku chemii i z wysoką zawartością nierozpuszczalnego włókna (produkty pełnoziarniste).

Dieta MM wyróżnia dwa etapy. W pierwszym następuje utrata masy ciała – jest restrykcyjna i wymaga stosowania się do wszystkich zasad. Śniadanie powinno być bogate w węglowodany i niewielką ilość białka, natomiast kolacja winna być lekkostrawna, a obiad skomponowany z produktów tłuszczowo-białkowych.

Druga faza stabilizacji, pozwala na utrzymanie osiągniętej masy ciała i dopuszcza większą dowolność w łączeniu tłuszczów i węglowodanów.

Dieta Montignaca – efekty

Wiele badań naukowych potwierdza skuteczność diety. W zależności od wyjściowego poziomu BMI, można stracić w ciągu 4 miesięcy od 5,5–18 kilogramów. Poza tym wykazano, że dieta ogranicza spadek masy ciała do wartości optymalnych i utrzymuje ją na właściwym poziomie.

Poza efektem odchudzającym, metoda Montignaca ma za zadanie naukę zdrowego stylu życia, właściwych proporcji w komponowaniu posiłków i unikania produktów, które źle wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Taka dieta w znacznym stopniu poprawia stan zdrowia, wyrównuje poziom glukozy we krwi, poprawia funkcjonowanie trzustki, mięśnia sercowego i sprzyja prewencji chorób układu krążenia.

Dieta Montignaca – wady

Niestety, prawdopodobnie jak każdego innego sposobu odżywiania, nie może go stosować każdy. Plan żywieniowy Montignaca nie jest pozbawiony pewnych wad. Pierwszą z nich może być problem z dostępem do produktów zdrowej żywności oraz ich cena. Kolejnym jest spożywanie tzw. posiłków tłuszczowych, czasami wymaga to kontroli i korzystania z tablic ładunku glikemicznego składników, które bez zachowania umiaru, mogą powodować przybieranie na wadze. Taki sposób żywienia wymaga dyscypliny i zmiany nawyków żywieniowych oraz stosowania się (szczególnie w pierwszej fazie) do zaleceń. Dieta Montignaca poddawana jest także krytyce, odnośnie grup osób, które mogą ją stosować.

Dieta Montignaca – przykładowe menu

Śniadanie:

  • Twaróg i jogurt naturalny, domowe musli z chudym mlekiem, suszonymi owocami, orzechami
  • Sałatka: pomidor, pęczek rzodkiewek, papryka, zielony ogórek, szczypiorek
  • Sos: sok z cytryny, pół łyżeczki musztardy, pieprz, sól, ewentualnie zioła do smaku

Obiad:

  • Klopsiki z drobiowego mięsa mielonego (np. indyk) w sosie z duszonych warzyw (marchewka, pomidor, papryka)
  • Surówka z kapusty kiszonej
  • Fasolka szparagowa

Kolacja:

  • Sałatka z tuńczyka w sosie własnym na bazie jogurtu, pokrojona cebula, zielony groszek, pomidor, opcjonalnie sałata

Dieta Montignaca przez jednych bardzo chwalona za efekty i brak konieczności liczenia spożywanych kalorii, przed drugich z kolei krytykowana za efektywność tylko w pewnych, określonych grupach. Prawdą jest jednak, że taki sposób odżywiania uczy zdrowych nawyków i regularnego spożywania posiłków. Skuteczność diety i zasadność jej stosowania, każdy indywidualnie powinien ocenić na podstawie własnych obserwacji.

Oceń
Dieta Montignaca – zasady, efekty, wady i przykładowe menu - 6.1/10. Oddano 25 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?