Jesteś na:

Nic nie obniża cholesterolu tak skutecznie, jak dieta!

16 18 20

Cholesterol egzogenny pochodzi z naszej diety. Głównym jego źródłem są pokarmy zwierzęce, natomiast śladowe jego ilości znajdziemy w pożywieniu roślinnym. Jak obniżyć poziom złego cholesterolu? Jaką dietę zastosować? Które produkty należy omijać, a które wybierać?



Co obniża cholesterol?

Niezawodna w przypadku wysokiego stężenia cholesterolu we krwi jest dieta. Oprócz diety z ograniczeniem cholesterolu, ważna jest regularna aktywność fizyczna. Już lekkie ćwiczenia, spacery czy trucht spowodują lepsze krążenie krwi i wspomogą walkę z cholesterolem. Niestety zdarza się tak, iż mimo restrykcyjnej diety i regularnej aktywności fizycznej, po konsultacji z lekarzem, musi on wdrożyć leczenie farmakologiczne, mające na celu obniżenie poziomu złego cholesterolu.

Cholesterol – dieta

Jeśli stężenie cholesterolu jest zbyt wysokie, to należy je obniżyć i przeciwdziałać jego szkodliwym skutkom. Można tego dokonać, przestrzegając odpowiedniej diety o małej zawartości tłuszczu zwierzęcego, a dużej warzyw i owoców. Ograniczenie tłuszczów nasyconych to podstawa diety hipolipemicznej. Unikajmy więc tłustych mięs i wędlin, zastępując je drobiowymi.

Orzechy włoskie należą do produktów zalecanych w diecie hipolipemicznej.

Orzechy włoskie należą do produktów zalecanych w diecie hipolipemicznej.

Bardzo ważne w tej diecie jest częste spożywanie tłustych ryb morskich, obfitujących w kwasy tłuszczowe omega – 3. Zwiększają one odporność ścian tętnic na rozwój miażdżycy. Dieta hipolipemiczna charakteryzuje się sporą ilością warzyw i owoców. Najlepiej spożywać je na surowo lub też po krótkiej obróbce termicznej. Białko w głównej mierze powinno mieć pochodzenie roślinne. W pożywieniu roślinnym znajdujemy bowiem śladowe ilości cholesterolu. Pełnoziarniste produkty zawierają duże ilości błonnika, który utrudnia przyswajanie cholesterolu w przewodzie pokarmowym. Terapeutyczną rolę odgrywa tu także zielona herbata, obniżając poziom cholesterolu oraz poprawiając proporcję między jego frakcjami.

Dieta hipolipemiczna – zalecane i przeciwwskazane produkty:

PRODUKTY ZALECANE PRODUKTY DO SPOŻYWANIA W UMIARKOWANYCH ILOŚCIACH PRODUKTY PRZECIWWSKAZANE
PRODUKTY ZBOŻOWE Pieczywo z pełnego ziarna, ryż, makaron, płatki kukurydziane, musli, kasze gruboziarniste Pieczywo pszenne, maślane bułeczki, rogaliki francuskie
NABIAŁ Mleko chude, sery chude, chudy twaróg, jogurt naturalny, białko jajek Mleko półtłuste, sery: brie, camembert, edamski, gouda, całe jajka Mleko pełne, śmietana, mleczko skondensowane, zabielacze do kawy, sery żółte pełnotłuste, jogurt pełnotłusty
ZUPY Zupy warzywne, chude wywary mięsne Zupy zagęszczane, zupy zaprawiane śmietaną
RYBY Ryby gotowane, pieczone, duszone Ryby smażone na właściwym oleju Ryby smażone na nieznanym tłuszczu, ikra
MIĘSO Indyk, kurczak, cielęcina, królik Bardzo chuda wołowina, jagnięcina, szynka, kiełbasa z indyka bądź kurczaka, wątróbka Mięso z widocznym tłuszczem, kaczka, gęś, kiełbasy, salami, pasztety
TŁUSZCZE Oleje zawierające kwasy jednonienasycone np.: rzepakowy i oliwa z oliwek, oleje zawierające kwasy wielonienasycone np.: słonecznikowy, kukurydziany, margaryny miękkie, margaryny o zmniejszonej zawartości tłuszczu Masło, smalec, słonina, łój, margaryny twarde, olej palmowy i kokosowy, tłuszcze uwodornione
OWOCE I WARZYWA Warzywa świeże i mrożone, zwłaszcza strączkowe: fasola, groch, soczewica, kukurydza, ziemniaki, owoce świeże i suszone Ziemniaki z odrobiną dozwolonego tłuszczu Frytki, warzywa smażone, warzywa solone i konserwowane, chipsy
DESERY Sorbety, galaretki, budynie na chudym mleku, sałatki owocowe, kisiel Lody, kremy, bita śmietana, torty, ciastka, cukierki, batony, czekolada, karmelki
ORZECHY Włoskie, migdały Laskowe, ziemne, pistacjowe i brazylijskie Orzechy kokosowe, orzechy solone
NAPOJE Herbata, woda, kawa, napoje bezalkoholowe, soki świeżo wyciskane Alkohol, soki sklepowe, niskotłuszczowe napoje mleczne Czekolada, kawa ze śmietanką, gazowane, kolorowe napoje

Dieta obniżająca poziom cholesterolu jest podstawową terapią w dyslipidemii. Obniżając poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza się ryzyko chorób serca. Badania pokazują, że obniżenie stężenia cholesterolu o 1%, powoduje redukcję ryzyka o 2-3%. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem zdrowej i zbilansowanej diety, chroniącej nasze serce przed skutkami wysokiego poziomu cholesterolu.

Oceń
Nic nie obniża cholesterolu tak skutecznie, jak dieta! - 7.2/10. Oddano 22 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • [email protected] 10.01.2016, 5:21

    Czekolada ma magnez a tu piszecie jako Zakazana

    Odpowiedz
  • agata 23.03.2016, 9:35

    Na diecie schudłam 19 kg jakie było moje zdziwienie kiedy po badaniu krwi okazało się,że cholesterol nie obniżył mi się nawet o jednostkę.Zaznaczam,że dietę prowadził renomowany dietetyk.Mam teorię,że mój organizm już tak ma a może to wina stresów współczesnego życia.

    Odpowiedz
  • Bożena 14.06.2016, 12:34

    Trzeba szukac przyczyny podwyższonego cholesterolu. a nie aplikować od razu statyny . Szukać przyczyny i dieta ruch.

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 14.06.2016, 3:30

      Oczywiście zapobiegać jest lepiej niż leczyć. :) W przypadku podwyższonego cholesterolu najlepszym rozwiązaniem jest zmiana diety i aktywność fizyczna. Leki są rozwiązaniem dobrym jedynie w skrajnych wypadkach.

      Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?