Jesteś na:

Papryka – właściwości, witaminy i wartości odżywcze

16 18 20

Faszerowana, pieczona, gotowana czy surowa – papryka w każdej postaci nie tylko bardzo dobrze smakuje, ale i nadaje daniom koloru, co sprawia, że zachwyca również oko. Ponadto posiada wiele właściwości poprawiających stan naszego zdrowia i łączy w sobie wiele pozytywnych cech. Można powiedzieć „do wyboru, do koloru”, gdyż papryka występuje w różnych barwach. Poza tym jest szeroko dostępnym warzywem, zatem można się nią zajadać do woli.

Papryka

Papryka (Capsicum L.) jest rośliną należącą do rodziny psiankowatych, uważana za jedno z najzdrowszych warzyw. Papryka podbiła kuchnię węgierską, jest jej symbolem i narodowym smakiem. Gulasz czy popularne leczo powstałe na bazie papryki, znane są na całym świecie.

Papryka pochodzi z rejonów Ameryki Południowej i Centralnej. Okresem najlepszym dla naszej rodzimej papryki jest jesień, kiedy to dostępna jest w stosunkowo niskich cenach. Natomiast po tym czasie w sklepach spotykamy paprykę importowaną z ciepłych krajów.

Występuje w różnych postaciach. Może być słodka i łagodna w smaku albo ostra i piekąca. Czerwona, zielona czy żółta, podłużna, kulista lub stożkowata. Jednak najważniejsze w papryce są jej właściwości odżywcze oraz zdrowotne. Jest warzywem, które znajduje zastosowanie w wielu kulinarnych inspiracjach.

Papryka – właściwości

Ostre papryczki rozgrzewają, poprawiają krążenie krwi i nadają charakterystycznego, ostrego smaku. Ponadto przyspieszają proces spalania tłuszczu, dzięki zawartości kapsaicyny. Jednak osoby z wrażliwym układem pokarmowym, powinny uważać na to, by nie spożywać ich w dużej ilości, może to zwiększać ryzyko zachorowania na raka żołądka. Papryka dzięki wysokiej zawartości witamin, minerałów i antyoksydantów, dba o skórę, włosy i paznokcie. Poprawia wygląd cery i działa przeciwzmarszczkowo (poznaj domowe sposoby na zmarszczki). Jej spożywanie korzystnie wpływa na wzrok, wzmacnia naczynia krwionośne, reguluje ciśnienie krwi, poprawia odporność organizmu. Papryka pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu, przyspiesza motorykę jelit, wspomaga trawienie i naturalny system antyoksydacyjny, który chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Papryka – witaminy

Czerwona papryka to istne bogactwo β-karotenu, czyli prowitaminy A. Papryka zawiera także samą witaminę A oraz dużą ilość witaminy C, E zwanej witaminą młodości oraz witaminy z grupy B. Co bardzo ważne dla przyszłych mam, papryka w swym składzie zawiera kwas foliowy, który dba o prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka.

Papryka – wartości odżywcze

Obok wielu cennych witamin, papryka zawiera szereg składników mineralnych jak: wapń, potas, żelazo, magnez oraz miedź. Jest źródłem błonnika pokarmowego (3,2 g/100 g), co wspiera układ pokarmowy. Papryka to warzywo niskokaloryczne, zatem chętnie sięgają po nie osoby na dietach odchudzających (28 kcal/100 g). W skład papryki wchodzi około 6,6 g węglowodanów na 100 g warzywa, 1,3 g białka i 0,5 g tłuszczu.

Papryka to jedno z najzdrowszych warzyw, jakie dostępne jest przez cały rok, a najlepiej smakuje w okresie jesieni, kiedy to polskie uprawy dojrzewają. Bogactwo witamin, minerałów i związków o charakterze antyoksydacyjnym sprawia, że wiele osób docenia jej wartość. Ponadto jest bardzo smaczna i wpasowuje się w kuchenne ramy będąc kolorowym dodatkiem dań.

Kup dietę za 20zł

Sprzedaż online w kilka minut
Oceń
Papryka – właściwości, witaminy i wartości odżywcze - 6.5/10. Oddano 49 głosy.
Aleksandra Musiał
ponad miesiąc temu Ukończyła dietetykę na Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz biotechnologię ze specjalizacją analityka biotechnologiczna na Uniwersytecie Rolniczym.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?