Jesteś na:

Herbata jako główne źródło fluoru

16 18 20

Herbata jest nieodłączną częścią każdego dnia i posiłku począwszy od śniadania, lunchu a kończąc na kolacji. Napar z niej przyrządzony stanowi niekiedy główne źródło płynów dostarczanych codziennie organizmowi. W zależności od gatunku zawiera wiele cennych składników, które w odpowiednich ilościach wykazują korzystne działanie na organizm człowieka. Biorąc pod uwagę fakt, iż herbata zawiera sporą dawkę fluoru, czy warto pić ją z dotychczasową częstotliwością?

Fluor rola w organizmie i zapotrzebowanie

Fluor należy do mikroelementów, którego rola w organizmie człowieka polega na zapobieganiu próchnicy zębów oraz warunkowaniu odpowiedniej mineralizacji kości oraz zębów, dzięki wpływie na gospodarkę wapniowo-fosforanową. Zalecana dzienna dawka fluoru dla dzieci wynosi ok 1,5–2,5 mg, natomiast dla dorosłych w granicach 1,5–4 mg. Bardzo niewielka jest granica między dawką zalecaną, a przekroczeniem normy, która objawia się między innymi zaburzonym wchłanianiem magnezu, wapnia i fosforu, fluorozą zębów u dzieci oraz bólami stawów i ścięgien u dorosłych, co spowodowane jest nieodpowiednią syntezą kolagenu. W zbyt dużych ilościach fluor zaburza pracę szyszynki, co objawia się sennością, wpływa niekorzystnie na działanie układu nerwowego, przez co obserwujemy obniżoną koncentrację i inteligencję. Przy dużych nadmiarach fluor przyczynia się do nowotworów kości i stawów.

Fluor  biodostępność

Z produktów żywnościowych biodostępność fluoru wynosi ok. 50–80%, natomiast z środków farmaceutycznych (pasta do zębów, fluorowanie zębów dzieci) już 100%. Głównym źródłem fluoru w diecie jest woda, herbata, soja, ryby i jaja.  

Herbata jako źródło fluoru

Jedna szklanka herbaty, w zależności od gatunku, rodzaju herbaty, czasu i temperatury parzenia oraz użytej wody do sporządzenia naparu i zastosowanych dodatków, dostarcza średnio od 0,2–0,8 mg fluoru.  

  • Gatunek herbatyw zależności od gatunku zawartość fluoru ulega zmianie. Najwięcej tego pierwiastka dostarczymy z herbatą czarną, mniej z zieloną, czerwoną i białą, natomiast znikome ilości, pijąc herbatę ziołową lub kwiatową.
  • Rodzaj herbaty – jest to istotne kryterium. Zasada jest prosta, im liście mocniej rozdrobnione (herbaty ekspresowe, w saszetkach, granulowane) i starsze, tym więcej zawierają fluoru. Mniej fluoru dostarczymy z herbaty liściastej, pozyskanej ze zbioru młodych liści krzewu. Zauważono, że wraz ze starzeniem się liści herbaty, zawartość fluoru wzrasta, natomiast ilość korzystnych polifenoli się obniża.
  • Czas i temperatura parzenia herbatyśrednio do naparu z liści przechodzi 25–85% fluoru. Wartość ta ulega znacznemu podwyższeniu w momencie parzenia herbaty w wysokiej temperaturze, dlatego herbata zielona czy czerwona są pod tym względem korzystniejsze. Stwierdzono, że po 6-ciu minutach parzenia liści, w naparze znajduje się największa zawartość omawianego pierwiastka.
  • Woda użyta do sporządzenia naparu – ma istotny wpływ na ostateczną zawartość fluoru w napoju, ponieważ sama w sobie jest źródłem pierwiastka w diecie. Woda butelkowana zawiera fluor w granicach ok. 0,1–0,5 mg na litr, natomiast wodociągowa, którą często gotujemy w czajniku może zawierać od 0,2 do aż 2 mg fluoru.
  • Dodatki – herbata z sokiem malinowym czy dodatkowym plasterkiem cytryny, zawiera w naparze mniej fluoru niż herbata bez dodatków.

Wyliczając ilość spożytego fluoru należy wziąć pod uwagę jakość wypijanej wody, herbaty oraz spożycie pierwiastka wraz z produktami żywnościowymi. Warto wybierać herbaty dobrej jakości, te sprzedawane w formie liściastej są korzystniejsze dla zdrowia niż herbata zapakowana w ekspresowe saszetki czy granulowana, które niestety pochodzą ze skruszonych odpadków lub starych liści. Najzdrowszą formą naparu jest herbata zielona, przygotowana z całych liści świeżej herbaty, zalana zagotowaną wodą źródlaną o temperaturze ok. 80 st. C. Dla własnego zdrowia lepiej ograniczyć spożywanie do minimum tanich herbat, gdyż nadmiar fluoru nie zostanie wydalony, ale zgromadzony w organizmie. Warto z kolei zainteresować się jakie rodzaje herbatek ziołowych czy kwiatowych oferuje nam sklep blisko domu.

Sprawdź swoje zapotrzebowanie kaloryczne

Darmowy kalkulator online

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Herbata jako główne źródło fluoru - 1.8/5. Oddano 43 głosy.
Autor artykułu:
Martyna Jaros
, Dyplomowany dietetyk. Prywatnie pasjonatka zdrowego stylu życia z zamiłowaniem do poznawania składu i sposobu produkcji żywności, a także jej wpływu na organizm człowieka.

Opinie

  • Magda 25.02.2018, 5:42

    Mam wątpliwości czy powinnam pić zieloną herbatę przy niedoczynności tarczycy. Z tego artykułu wynikałoby że ostrożnie ze wszelkimi herbatami bo fluor niszczy tarczycę a w innym artykule z tej strony dot. tarczycy wynika że jest ona polecana

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone