Jesteś na:

Zaparcia w ciąży. Co na zaparcia w ciąży?

16 18 20

W okresie ciąży, bez względu na to czy przebiega ona prawidłowo czy też z problemami, kobiety często mają do czynienia z różnego rodzaju dolegliwościami. Zaparcia są jednym z głównych problemów dotykających matki w pierwszym okresie ciąży i sprawiają, że czas, który powinien być jednym z najpiękniejszych w życiu kobiety, staje się czymś bolesnym, powodującym dyskomfort i utrudniającym funkcjonowanie.

Zaparcia w ciąży

Szacuje się, że dotykają aż od 16% do 39% kobiet w ciąży. Z natury organizm kobiety jest przygotowany pod względem fizjologicznym na wszelkie zmiany jakie zachodzą w okresie ciąży. Niekiedy jednak, niektóre mechanizmy tego skomplikowanego układu zawodzą i w efekcie występują różnego rodzaju dolegliwości, często będące pierwszymi objawami tego odmiennego stanu, jak np. wymioty, zgaga, częste oddawanie moczu czy drażliwość. Dzieję się to w efekcie zwiększonego wydzielania progesteronu w organizmie kobiet spodziewających się dziecka, a także zmniejszonym wydzielaniem motyliny (hormonu jelita cienkiego, pobudzającego skurcze mięśni gładkich jelita) i wzrastającą macicą, uciskającą żołądek. W wyniku tego dochodzi do upośledzenia perystaltyki. Lekceważąc ten problem, można dopuścić do rozwinięcia powikłań, jak np. hemoroidy. Ważne jest, że dzięki zachowaniu odpowiedniej diety i wprowadzeniu aktywności fizycznej, można nie tylko złagodzić dolegliwość, ale również całkowicie zapobiec jej wystąpieniu.

Co na zaparcia w ciąży?

Jak wspomniano wyżej, włączenie prawidłowej diety i aktywności fizycznej może złagodzić dolegliwość lub nawet zapobiec jej wystąpieniu. Włączenie ruchu do stylu życia jest niezwykle ważne, szczególnie w tym ważnym okresie ciąży. Pozwala to na odpowiednie dotlenienie i utrzymanie prawidłowej pracy wielu układów, pomijając to, że poprawi samopoczucie ciężarnej kobiety i wspomoże utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Dodatkowo istnieją produkty, które dodane do menu, wzmogą aktywność przeczyszczającą i wspomogą leczenie. Znana jest aktywność łagodząca zaparcia kozieradki czy siemienia lnianego, z którego można przygotować napar, zalewając go niewielką ilością gorącej wody i pozostawiając do ostygnięcia i napęcznienia. Ze względu na dużą obecność błonnika pokarmowego i substancji aktywnych wspomaga defekację i usprawnia perystaltykę jelit. Istotne jest także odpowiednie nawodnienie. Organizm, w celu uniknięcia stanu odwodnienia, dokonuje bardzo dużej resorpcji w jelicie grubym, w efekcie czego kał jest twardy i powoduje trudności w jego usuwaniu. Dodatkowo skuteczne okazuje się spożywanie soków owocowych i warzywnych (ale tych naturalnych, bez dodatku cukru i substancji dodatkowych, najlepiej wybierać soki 100% o dobrym składzie lub też samodzielnie wyciskać sok z surowców). Z pewnością należy całkowicie wyeliminować cukier z posiłków, a także wszelkie produkty wysoko przetworzone jak białe pieczywo, ryż, makaron czy produkty typu fast food. Szczególnie zalecane są jabłka, suszone śliwki, pełnoziarniste produkty zbożowe, migdały, woda ze śliwkami lub też z miodem, a także nabiał t.j. kefiry czy jogurty, wzbogacane w bakterie probiotyczne, wspomagające utrzymanie prawidłowej mikroflory jelitowej, co jest również niezwykle ważne przy problemach z wydalaniem.

Podsumowując zaparcia w trakcie ciąży to problem dotykający niemal co drugą kobietę. Uniknięcie tej dolegliwości czy choćby łagodzenie objawów jest niezwykle proste, wystarczy włączyć do codziennego menu odpowiednią dietę, a także niewielką aktywność fizyczną i dbać o odpowiednie nawodnienie, spożywając minimum 2l wody dziennie. Jest to niezwykle istotne, gdyż w efekcie ignorowania tego problemu, oprócz nieprzyjemnych symptomów jak bolesność i skurcze w okolicy brzucha, może dojść do rozwoju powikłań, jak np. hemoroidy, które potrafią być niezwykle bolesne i sprawiać olbrzymi dyskomfort.

 

Literatura:

  1. A. Bardsley: „Assessment and treatment options for patients with constipation.”, Br J Nurs. 2017 Mar 23;26(6):312-318.
  2. A. Bazylko: „Substancje roślinne, wskazania i przeciwwskazania do stosowania w czasie ciąży i przygotowania do porodu.”, Terapia i Leki, Tom 66, Nr. 7, 2010.
  3. R. Samavati, E. Ducza, J. Hajagos-Tóth, R. Gaspar: „Herbal laxatives and antiemetics in pregnancy.”, Reproductive Toxicology, Volume 72, September 2017, Pages 153-158.
  4. T. Drozdek-Małopelsza, J. Rodziewicz-Gruhn: „Kultura Fizyczna, Tom XVI, Nr.3”, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa, 2017.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Zaparcia w ciąży. Co na zaparcia w ciąży? - 8.0/10. Oddano 1 głosy.
Autor artykułu:
Paulina Chrzan
, Dietetyk z zamiłowaniem do zawodu. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną, której różne koncepcje i nowości na bieżąco weryfikuje z aktualnymi i rzetelnymi badaniami naukowymi.

Opinie

  • mimenka 08.02.2018, 9:31

    Przy przewlekłych zaparciach to jednak nie ma wyjścia i trzeba udać się do lekarza, ale jak to jakieś jednorazowe przypadki albo zaparcia związane z okresem ciąży to polecam czopki.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?