Jesteś na:

Strój do ćwiczeń fitness, jogi i tańca – jak dobrać odpowiedni strój do uprawianego sportu

16 18 20

Modnie, czy wygodnie? Ekstrawagancko, czy jak na szkolną lekcję wf-u? Na pewno każda kobieta stoi przed takim wyborem mając w planach wyjście na siłownię czy zajęcia fitness. Bo ruch to jedno, ale w czymś jednak trzeba ćwiczyć. Z tym artykułem nauczycie się dobierać najlepiej pasujący zestaw ubrań do rodzaju uprawianego sportu.

Strój fitness

Fitness to najpopularniejszy w ostatnim czasie rodzaj aktywności sportowej, wybieranej przez kobiety we wszystkich przedziałach wiekowych. Dzięki tak dużemu zainteresowaniu, na salach do ćwiczeń można zaobserwować szeroką mozaikę stylów, kolorów i krojów w wybieranych przez uczestniczki strojach. Jaki jednak powinien być ten idealny zestaw? Wygodny to oczywiste, lecz mało treściwe stwierdzenie.

  • Wybór spodni do fitnessu jest naprawdę szeroki. Długość najczęściej jest zdeterminowana porą roku. Długie nogawki najczęściej nosimy w zimie, gdyż intuicyjnie wchodząc zmarznięci na salę nie mamy ochoty jeszcze przed rozgrzaniem nadmiernie się rozbierać i dodatkowo wychładzać. Natomiast w lecie, gdy na zewnątrz temperatura jest bardzo wysoka, w momencie wchodzenia na salę jest nam już dosyć ciepło, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie w noszeniu krótkich szortów. Krój spodni natomiast jest mocno uzależniony od typu zajęć. Na treningach aerobowych (tj. aerobik, aeroboxing, TBC, bieganie itd.), podczas których większość czasu stoimy pozycji wyprostowanej, a nie siedzącej czy leżącej, polecane są luźne, proste nogawki, które nie krępują ruchów, a dodatkowo polepszają wentylację ciała. Natomiast, gdy wybieramy ćwiczenia, które odbywają się w niskich pozycjach na matach (tj. BPU/ABT, Rzeźba, Brzuchomania, Stretching, Pilates, Zdrowy kręgosłup, itd.) warto ubrać spodnie, które bardziej przylegają do ciała i pozwalają się skupić na odpowiednim wykonaniu ćwiczenia, bez zbędnego poprawiania stroju, który za luźny zwija się i podwija. Opięte legginsy są wówczas najlepszym rozwiązaniem.
  • T shirty – generalnie mamy do wyboru trzy rodzaje. Pierwsza to koszulka z krótkim rękawem, bardzo wygodna i najpopularniejsza opcja. Aczkolwiek, gdy mamy w planach zajęcia, w których bardzo intensywnie i szybko będziemy się ruszać, lepiej wybrać top na ramiączkach, który nie będzie krępował ruchów. Trzecia opcja natomiast dedykowana jest tym, którzy wybrali wytrzymałościowe, wręcz morderczo-wojskowe treningi (np. tabata). Na nich najlepiej ćwiczy się w krótkich topach lub nawet samym biustonoszu sportowym, dzięki którym nie przegrzewamy dodatkowo ciała.
  • Kolory – jeżeli lubimy się wyróżniać w grupie, wybierzmy żywe kolory. Bardzo modne w tym sezonie są wszelkie odblaski i neony. Najlepiej zaakcentować taki kolor koszulką, biustonoszem lub butami. Spodnie ze względu na większą powierzchnię zbytnio przeszkadzałyby nam i rozpraszały uwagę innych. Dozwolone są wszelkie połączenia kolorystyczne, więc można dać się ponieść wyobraźni!

Warto zwrócić również uwagę czy cały strój, łącznie z bielizną jest wykonany z materiałów oddychających, wyposażonych w system odprowadzania wilgoci na zewnątrz, aby ciało pozostawało suche przez cały trening.

Strój na zajęcia z jogi

Spokojne ćwiczenia nastawione na wyciszenie i poprawę świadomości własnego ciała nie wymagają zbyt wymyślnego stroju. Obowiązuje je tylko kilka głównych zasad. Cały strój musi być niezwykle wygodny i wykonany z przyjemnych dla skóry materiałów, które pozwolą się skupić i o nim nie myśleć. Bardzo ważne dla ludzi wykonujących zaawansowane asany i pozycje są ściągacze w nogawkach czy podwójna koszulka. Jedna warstwa takiej koszulki jest luźna, ale druga dopasowana, co powoduje, że nie zsuwa się z ciała w pozycjach odwróconych np. stania na głowie.

Istotną kwestią jest kolorystyka stroju. Nie powinno się przesadzać w tej kwestii i nosić zbyt nasycone czy wręcz neonowe barwy, które rozpraszają uwagę. Kolory stroju do jogi powinny być uspokajające i obojętne dla naszego oka i umysłu. Dobrze sprawdzają się szarości, czerń i wszelkie pastelowe barwy.

Warto zainwestować także w koszulkę z długim rękawem lub specjalną narzutkę na ramiona, nie zapinaną z przodu. Przyda się nam jeśli dodatkowo praktykujemy medytację. Wtedy, siedząc czy leżąc bez ruchu, taka narzutka chroni nas przed chłodem.

Jogę ćwiczy się najczęściej bez obuwia, w samych skarpetkach lub bez. Wtedy dobrym rozwiązaniem są specjalistyczne skarpety z podeszwą antypoślizgową, które ułatwiają nam utrzymanie stabilnej pozycji, zapobiegają nadmiernemu rozsuwaniu się nóg i ślizganiu w czasie wykonywania szerokich rozkroków.

Strój do tańca

Taniec to najbardziej ekspresyjna forma sportu. Strój jest ściśle uwarunkowany rodzajem wykonywanego tańca. Hip-hop, Dance, Funky to style, w których ceniony jest tzw. freestyle w wyborze stroju, czyli mamy tu największe ple do popisu. Ubieramy to, co się nam podoba i dobrze wygląda podczas ruchu. Duże dekolty, koszulki over size, szerokie spodnie i szalona kolorystyka to cechy charakterystyczne tego stroju.

Wszelkie tańce towarzyskie typu: salsa, samba, tango, walc, itd. wymagają od mężczyzn schludnego stroju (koszuli z kołnierzykiem i eleganckich spodni), natomiast kobiety powinny ubierać sukienki lub spódnice nie krępujące ruchów nóg, mieć związane włosy i buty na lekkim obcasie.

Jak widać wybór stroju nie jest wcale łatwą, ani oczywistą sprawą. Wygoda to nie wszystko, ważne są również szczegóły przypisane do konkretnych rodzajów sportu. Jednak nie należy zapominać, że przede wszystkim musimy się czuć dobrze w tym, co mamy na sobie!

Oceń
Strój do ćwiczeń fitness, jogi i tańca – jak dobrać odpowiedni strój do uprawianego sportu - 5.0/10. Oddano 3 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • dorota 09.02.2015, 3:00

    super artykuł

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?