Jesteś na:

Grejpfrut – owoc wspomagający odchudzanie

16 18 20

Czerwone, różowe czy białe grejpfruty, bez względu na barwę stanowią bogate źródło cennej witaminy C, beta karotenu oraz licznych i składników korzystnie wpływających na zdrowie. Wartości odżywcze, które niesie za sobą owoc grejpfrutowy są wykorzystywane w terapii cukrzycy, nadciśnienia tętniczego krwi, oczyszczania wątroby oraz w odchudzaniu. Zgodnie ze starym powiedzeniem „gorzki lek najlepiej leczy”, warto dowiedzieć się, dlaczego sprawdza się ono również w stosunku do egzotycznego, cytrusowego owocu.



Grejpfrut – właściwości

Grejpfrut jest dużym okrągłym owocem, z rodziny cytrusów. Zawiera wachlarz rozmaitych składników odżywczych, które wspierają organizm w zachowaniu zdrowia:

  • witamina C – wspomaga odporność oraz elastyczność naczyń krwionośnych. Witamina C wpływa również na produkcję kolagenu, który utrzymuje skórę odpowiednio napiętą, dzięki czemu opóźnia oznaki starzenia się organizmu;
  • likopen, barwnik z rodziny karotenoidów, który jest dobrym przeciwutleniaczem chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV, będącym przyczyną raka skóry – czerniaka;
  • potas, który wpływa na normalizację ciśnienia krwi. W grejpfrucie znajdziemy ok. 140 mg na 100 g owocu tego składnika;
  • antyoksydant naringenina – substancja, którą wyizolowano z gorzkiego aromatu grejpfruta. Według Komisji Europejskiej CORDIS naringenina wspomaga wątrobę w trawieniu tłuszczu, a co za tym idzie zwiększa wrażliwość na insulinę. Naringenina może być wykorzystana w terapii cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego oraz hiperlipidemii;

Grejpfrut – odchudzanie

Grejpfrut znany jest jako tzw. „spalacz tłuszczu”. Owoce grejpfrutowe dostarczają niewiele kilokalorii (ok. 50 na 100 g produktu oczyszczonego z części niejadalnych). Ponadto przyspiesza przemianę materii. W 100 g owocu jadalnego znajduje się ok. 1,1 g błonnika, który utrzymuje uczucie pełności na dłużej. Warto dodać, że jest to frakcja błonnika rozpuszczalnego w wodzie – pektyn, które zwiększając masę stolca wpływają na regulację perystaltyki jelit. Dodatkowo błonnik rozpuszczalny w wodzie „chłonie” frakcję LDL cholesterolu oraz kwasy żółciowe, które następnie zostają wydalone z organizmu. Wcześniej wspomniana naringeniyna, antyoksydant wyizolowany z gorzkiego aromatu owoców grejpfruta, ma działanie lekko przeczyszczające i wspomagające przemianę materii.

Grejpfrut – zastosowanie

Chcąc skorzystać z dobroczynnych właściwości zawartych w grejpfrucie, najłatwiejszym sposobem jest wdrożenie owocu do codziennej diety. Warto spożywać ok. ½ dużego cytrusa jako dodatek do dwóch posiłków dzienne, nie zastępując go sokiem zakupionym w sklepie. Ponadto na rynku dostępne są preparaty zawierające wyłącznie wyizolowane składniki bioaktywne, jednak nie dostarczają one na pewno korzyści smakowych, nie dają uczucia sytości i nie wpływają na wytworzenie zdrowych nawyków żywieniowych.

Grejpfrut jest owocem, który śmiało można wykorzystać do przygotowania domowego, świeżo wyciskanego soku. Z pewnością wartościami odżywczymi będzie przewyższał sklepowy odpowiednik. Cząstki owocu można dodać do wody nadając jej lekko gorzkiego posmaku. Owocowa sałatka z grejpfrutem również będzie dobrym pomysłem, tak samo jak spożycie samego owocu jako dodatek do posiłku. Warto zauważyć, że grejpfrut powinien być spożywany na surowo w stanie jak najmniej przetworzonym, gdyż każda obróbka, zarówno mechaniczna jak i termiczna, zubaża surowiec o cenne składniki odżywcze.

Gorzki smak grejpfruta jest jego największym bogactwem, gdyż wyizolowana z aromatu naringenina terapeutycznie wpływa nie tylko na układ krwionośny, wątrobę czy proces odchudzania, ale również zabezpiecza organizm przed działaniem wolnych rodników nadtlenowych. Wdrożenie grejpfruta do codziennej diety może przynieść poprawę wyników laboratoryjnych, poprawić samopoczucie oraz sylwetkę. Warto dodać, że spożywanie owocu nie przyniesie wymiernych korzyści, gdy nie będzie to połączone z racjonalnym żywieniem oraz umiarkowaną aktywnością fizyczną.

Literatura:

„Gorycz grejpfruta może osłodzić życie diabetykom” Źródło: PLoS ONE

 

Oceń
Grejpfrut – owoc wspomagający odchudzanie - 9.0/10. Oddano 3 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?