Jesteś na:

Daktyle suszone – właściwości. Daktyle suszone a odchudzanie

16 18 20

Suszone daktyle są owocami zaliczanymi do bakalii, czyli produktów charakteryzujących się wysoką wartością odżywczą i walorami prozdrowotnymi oraz ciekawym aromatem. Bakalie są powszechnie wykorzystywane do wyrobów cukierniczych m.in. ciast i ciasteczek, sprawdzają się ponadto jako dodatek do potraw mięsnych, słodki element sałatek warzywnych oraz samodzielna przekąska między posiłkami.

Daktyle suszone

Daktyle są owocami palmy daktylowej, która osiąga wysokość ok. 25 metrów. W naturalnych warunkach, daktylowe palmy rosną na terenach południowo-zachodniej Azji, północnej Afryki oraz północnej części Ameryki Północnej. Przepyszne owoce daktylowca wyróżniają się ciemno-brązową barwą cienkiej i jadalnej skórki, a ich kształt jest podłużny. Miękki i bardzo słodki miąższ otacza podłużną, dosyć dużą w stosunku do wielkości owocu i nie jadalną pestkę.  

Ciekawym faktem jest, że daktyle suszone najczęściej nie są suszone przemysłowo, tak jak pozostałe bakalie. Powstają w naturalny sposób, gdyż wysychają na drzewie. Następnie zostają oczyszczone i pakowane w opakowania jednostkowe przez producenta. Warto zwrócić uwagę, czy w celach przedłużenia trwałości owoców, producent spryskuje je siarczanami, czyli substancjami konserwującymi, które zaliczane są do grupy silnych alergenów. Zdecydowanie lepiej kupować daktyle bez ich dodatku, ale wówczas cena za opakowanie będzie wyższa.

Daktyle suszone – właściwości

Daktyle w krajach arabskich uważane są za życiodajne owoce. Zatem przyjrzyjmy się, co dobrego znajduje się w tych słodkich i smacznych owocach. 100 g daktyli to ok. 290 kcal z czego większość stanowią węglowodany – 75g, z czego 9g to błonnik pokarmowy, ok 2g białka oraz nikła ilość tłuszczu.  Daktyle są przede wszystkim źródłem węglowodanów prostych, które zostają w szybki sposób absorbowane przez organizm. Ta właściwość sprawdzi się u osób trenujących jako sposób na uzupełnienie wykorzystanego glikogenu,, natomiast nie jest korzystna u osób z cukrzycą, ponieważ powoduje szybki wzrost glikemii, co w tej jednostce chorobowej nie jest zalecane. Cukrami obficie występującymi w suszonych daktylach są fruktoza i sacharoza, dlatego również z tego powodu osoby z cukrzycą powinny zwrócić uwagę na ilość spożywanych w ciągu dnia daktyli, gdyż szczególnie fruktoza jest dla ich organizmu niezalecana. Z innej strony daktyle cechują się wysoką zawartością błonnika pokarmowego, toteż niewielka ich ilość w diecie cukrzyka będzie wskazana dla jego zdrowia. Błonnik ponadto pomaga regulować perystaltykę jelit, częstość wypróżnień oraz zwiększa uczucie sytości po posiłku.

Co więcej daktyle dostarczają szeregu witamin i składników mineralnych. Posiadają właściwości antyoksydacyjne z uwagi na zawartość witaminy A, C oraz E. Wspomagają pracę układu nerwowego, ponieważ dostarczają witamin z grupy B oraz stanowią bogate źródło żelaza w diecie.

Daktyle są dobrym źródłem tryptofanu, który jest prekursorem melatoniny wytwarzanej przez szyszynkę. Melatonina reguluje rytm dobowy oraz jest tzw. hormonem snu, dlatego spożywanie daktyli przed pójściem spać pomaga zasnąć. Ponadto stwierdzono ochronne działanie melatoniny oraz tryptofanu na błonę śluzową żołądka u osób stosujących niesteroidowe leki przeciwzapalne. Daktyle suszone stanowią bogate źródło cukrów fruktozy i sacharozy, które w ograniczonej ilości nie stanowią zagrożenia dla zdrowia osób zdrowych. Natomiast są to cukry, które zaleca się wyeliminować z diety osób z nietolerancją fruktozy oraz osób z jelitem nadwrażliwym stosujących dietę FODMAP, czyli z ograniczeniem fermentujących węglowodanów, które są trudno trawione przez człowieka, więc przechodzą przez przewód pokarmowy w mało zmienionej postaci i zostają rozłożone dopiero przez bakterie jelitowe w procesie fermentacji jelitowej.

Co więcej daktyle są zaliczane do owoców bogato potasowych. Stosowanie diety zasobnej w ten składnik pomaga w leczeniu nadciśnienia tętniczego, przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania sodu wraz z dietą. Potwierdzenia nie trzeba daleko szukać. W opublikowanej przez Abuto i wsp. metaanalizie oceniającej wpływ zwiększenia dziennego spożycia potasu na ryzyko wystąpienia schorzeń sercowo-naczyniowych wykazano, iż w grupie osób ze stwierdzonym nadciśnieniem zwiększenie podaży potasu w diecie powyżej 3,51g/dobę powodowała obniżenie skurczowego ciśnienia tętniczego średnio o 3,49mm Hg, a rozkurczowego średnio o 1,96 mm Hg. Warto dodać, że polskie normy żywieniowe zalecają spożywanie dziennie ok. 4,7g potasu.

Daktyle suszone a odchudzanie

Daktyle suszone, podobnie jak wszystkie bakalie, są produktami bogatokalorycznymi. Na diecie odchudzającej nie należy unikać żadnego rodzaju żywności i dbać o odpowiednią podaż energii każdego dnia, która została indywidualnie dobrana do pacjenta uwzględniając jego cechy antropometryczne, wiek oraz cel diety. Na diecie odchudzającej jest miejsce na daktyle, pod warunkiem, że będą one spożywane w kontrolowanej ilości przez osobę stosującą dietę np. jako dodatek 34 daktyli do musli lub naturalny substytut dla cukru w zdrowych, domowych wypiekach.

Daktyle suszone to bogate źródło potasu, błonnika pokarmowego oraz węglowodanów prostych. Z powodzeniem możemy wykorzystać je do domowych wypieków jako element nadający ciekawy smak i aromat, dodatek do mięs oraz samodzielną przekąskę. Osoby na diecie odchudzającej również nie muszą rezygnować ze spożywania tych smacznych owoców, jednak powinny zwrócić uwagę na ich ilość.

Literatura:

Czerwińska D.: Na co dzień i od święta. Przegląd Gastronomiczny 2017, R. 71, nr 12, s. 6-8.

Rowicka G. i Czajka M.: Znaczenie diety w profilaktyce i leczeniu choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Medycyna Rodzinna 1/2011, s. 15-18.

Szablewski L. i Skopińska A.: Zaburzenia metabolizmu węglowodanów powodowane mutacjami i rola diety jako terapii. Część II. Fruktozemia. Medycyna Rodzinna 4/2005, s. 113-116.

Aburto N.J., Hanson S., Gutierrez H. i wsp.: Effect of increased potassium intake on cardiovascular risk factors and disease: systematic review and meta-analyses. BMJ 2013, 346: f1378.

Wyskida K., Wyskida M., Chudek J.: Optymalna suplementacja potasu – aktualny stan wiedzy. Terapia 2013, 9, 294, str. 121-123.

Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa  2012.

Pęksa A. i Rydzewska G.: Wybrane aspekty dotyczące żywienia w chorobach układu pokarmowego. Terapia 2015, 6, 323, str. 64-68.

Kup zbilansowaną dietę już za 20zł!

Schudnij zdrowo

Oceń
Martyna Jaros
ponad miesiąc temu Studentka studiów magisterskich na kierunku Dietetyka w warszawskiej uczelni SGGW. Prywatnie pasjonatka zdrowego stylu życia z zamiłowaniem do poznawania składu i sposobu produkcji żywności, a także jej wpływu na organizm człowieka.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?