Jesteś na:

Cukier biały kontra brązowy. Zobaczmy, który jest zdrowszy i ma bogatszy skład

16 18 20

Niektórzy nawet nie wiedzą jak wiele rodzajów cukru jest dostępnych na polskim rynku. Na półkach sklepowych możemy znaleźć różne odmiany cukru: brązowy czy biały, trzcinowy i buraczany, ale który najlepiej wybrać?



Cukier biały

Cukier biały jest najpopularniejszy i najczęściej używany. Poddany jest procesowi rafinacji, czyli oczyszczania w wyniku czego jego skład zredukowany jest niemalże do samej sacharozy.

W Polsce głównym surowcem do produkcji cukru jest burak cukrowy. Jednak bez względu na jego źródło proces produkcji jest podobny.

Cukier brązowy      

Wśród cukru brązowego możemy wyliczyć różne jego rodzaje, które zależą od sposobu produkcji i jego źródła:

  • cukier brązowy rafinowany, trzcinowy lub buraczany
  • cukier brązowy, nierafinowany, trzcinowy lub buraczany

Proces rafinacji pozbawia cukier wszystkich składników mineralnych jakie zawarte są w burakach czy trzcinie cukrowej.

Produkcja rafinowanego cukru brązowego jest taka sama jak białego jednak w końcowym etapie dodaje się do niego melasę, która nadaje brązowy kolor. Jak się okazuje nie każdy brązowy cukier jest zdrowszy od cukru białego. W przypadku rafinowanego cukru nie ma różnicy dla naszego zdrowia, który z nich wybierzemy. Nie dajmy się zwieść producentom. Nawet, jeśli na opakowaniu napisane jest “cukier trzcinowy” nie oznacza to, że będzie on lepszy od cukru białego.

Istnieje również brązowy cukier nierafinowany, który nie został poddany procesowi oczyszczania. Jego kolor jest naturalny. Zawiera on składniki mineralne takie jak żelazo, magnez, wapń czy potas.

To, który cukier wybrać?

Najlepiej wybrać cukier nierafinowany. Warto przeczytać etykietę produktu, na której producent jest zobowiązany zaznaczyć, czy cukier został poddany procesowi rafinacji czy też nie.

Cukier brązowy nierafinowany jest lepszym wyborem. Zawiera oprócz sacharozy, cenne składniki mineralne, jednak musimy liczyć się z jego wyższą ceną. Wówczas obojętne będzie czy cukier produkowany jest z buraków czy trzciny cukrowej.

Brązowego cukru, jednak nie należy traktować jako źródła wapnia czy potasu. Ilość tych składników jest niewystarczająca, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu. To przede wszystkim źródło węglowodanów prostych, których nie powinnyśmy spożywać w dużych ilościach.

Nie każdy brązowy cukier posiada składniki mineralne. Należy szczególnie uważać na cukier rafinowany, który pozbawiony jest wszelkich cennych substancji. Najlepszym wyborem jest cukier nierafiowany, który posiada swój naturalny brązowy kolor. Jest słodki i zdrowszy od białego lub barwionego melasą.

Kup cukier brązowy z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Oceń
Cukier biały kontra brązowy. Zobaczmy, który jest zdrowszy i ma bogatszy skład - 7.3/10. Oddano 41 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?