Jesteś na:

Bezczynność ruchowa drastycznie osłabia siłę twoich mięśni!

16 18 20

Nowe badania pokazują, że już dwa tygodnie bezczynności ruchowej, powoduje istotne osłabienie siły mięśni!



Bierność ruchowa  a siła mięśni

Aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu człowieka. Gdy jest niewystarczająca, dochodzi do czynnościowego osłabienia aparatu ruchu. Mięśnie powoli zaczynają zanikać!

Uczeni z Wydziału Nauk Biomedycznych przy Uniwersytecie w Kopenhadze przeprowadzili badanie, polegające na analizie stanu mięśni u osób po pewnym czasie unieruchomienia. Okazuje się, że już dwa tygodnie bierności ruchowej powodują znaczną utratę siły mięśniowej.

Jak się wydaje, utrata muskulatury jest bardziej dotkliwa dla seniorów, ponieważ w dużym stopniu wpływa na ogólny stan zdrowia i jakość ich życia. Z wiekiem dochodzi do nasilania się objawów tzw. sarkopenii. Nasza całkowita masa mięśni maleje. Okazuje się jednak, że doznając urazu, to osoby młodsze są narażone na większą utratę masy mięśniowej.

Wśród uczestników duńskiego eksperymentu, po okresie dwutygodniowego unieruchomienia, u młodszych osób zauważono bardziej nasiloną atrofię. Ubytek tkanki mięśniowej był u nich dwukrotnie większy. Analogiczną zależność w swoich pracach  uzyskały też wcześniej zespoły badawcze z Uniwersytetu w Maastricht i Duke University w Durham, w których przeprowadzono podobne testy.

Co ciekawe, im bardziej rozwinięty gorset mięśniowy posiada dana osoba, która doznała kontuzji, tym później trudniej powrócić mu do stanu sprzed wypadku. Dowiedziono, że proces rewitalizacji tkanki mięśniowej trwa wówczas trzykrotnie dłużej. Choć rehabilitacja pozwala poprawić kondycję mięśni, to niemożliwe jest już odzyskanie ich pierwotnej siły.

W jaki sposób najszybciej przywrócić sprawność po rekonwalescencji? Doktor Andreas Vigelsoe, radzi, że  najlepszym sposobem na poprawę stanu umięśnienia, po dłuższymi okresie bezczynności, jest rozpoczęcie treningu siłowego.

Literatura:

  • Vigelsoe A,  Gram  M,  Wiuff C, Andersen JL, Helge JW, Dela F :  Six weeks aerobic retraining after two weeks immobilization restores leg lean mass and aerobic capacity but does not fully rehabilitate leg strenght in young and older men. Journal of Rehabilitation Medicine 2015.
  • Wall BT, Snijders T, Senden JMG, Ottenbros CLP, Gijsen AP, Verdijk LB,Van Loon LJC: Disuse Impairs the Muscle Protein Synthetic Response to Protein Ingestion in Healthy Men. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 98, 2013.
  • Evans WJ: Skeletal muscle loss: cachexia, sarcopenia, and inactivity. Am J Clin Nutr. 91, 2010.

Oceń
Bezczynność ruchowa drastycznie osłabia siłę twoich mięśni! - 10.0/10. Oddano 7 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?