Jesteś na:

Zastosowanie kolagenu – na twarz, włosy, rozstępy

16 18 20

Kolagen to częsty składnik balsamów do ciała lub kremów do twarzy. Jest białkiem występującym w obfitych ilościach m.in. w mięśniach, kościach i skórze. Jego produkcję organizm zaczyna zwalniać w naturalny sposób wraz z wiekiem, czego oznaką są zmarszczki, zwiotczała skóra i bóle stawów.

Właściwości kolagenu

Najlepszy kolagen znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: wywary z kurzych łapek (np. galaretki), nóżki wieprzowe, chrząstki drobiowe oraz skórki. Badania wykazały, że kolagen jest skuteczny w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów. Zmniejsza ból oraz ryzyko ich uszkodzenia.

Naukowcy z Harvard’s Beth Israel Deaconess Medical Center w Bostonie odkryli, że suplementacja kolagenem pomogła pacjentom cierpiącym na reumatoidalne zapalenie stawów pozbyć się bolesnych objawów poprzez zmniejszenie obrzęku stawów. Inne badanie opublikowane w International Journal of Medical Sciences pokazuje, że osoby cierpiące na bóle stawów z powodu zapalenia, leczone kolagenem, zauważyły znaczną poprawę w codziennych czynnościach, takich jak wchodzenie po schodach, a tym samym poprawiła się ich ogólna jakość życia.

Kolagen bierze również udział tworzeniu tkanki łącznej, to znaczy, że „uszczelnia i leczy” ochronną wyściółkę przewodu żołądkowo-jelitowego. Badania wykazały, że u pacjentów z chorobą zapalną jelit stężenie kolagenu w surowicy jest zmniejszone. Aminokwasy zawarte w tym białku budują tkankę, która wyściela okrężnicę i przewód pokarmowy, tak więc suplementacja kolagenem może pomóc w leczeniu dolegliwości i zaburzeń żołądkowo-jelitowych, w tym zespołu nieszczelnego jelita, refluksu żołądkowego, choroby Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.

Kolagen na twarz

Luźna skóra, więcej zmarszczek i mniejsza elastyczność? Zwiększenie poziomu kolagenu może pomóc skórze wyglądać jędrniej, zwiększyć jej gładkość i pomóc komórkom skóry w odnowie.

Podwójnie zaślepione badania kontrolowane placebo sprawdzające przeciwstarzeniowe właściwości kolagenu wykazały, że 2,5–5 gramów hydrolizatu kolagenu stosowanego u kobiet w wieku 35–55 raz dziennie przez osiem tygodni znacznie poprawiło elastyczność i nawodnienie skóry oraz zmniejszyło jej szorstkość, wskazując na to, że kolagen jest jednym z najlepszych naturalnych składników do pielęgnacji skóry.

Ze względu na zdolność do regenerowania skóry kolagen sprawdzi się także w pielęgnacji skóry trądzikowej znormalizuje wydzielanie łoju i natłuszczenie twarzy, wyrówna jej koloryt oraz wygładzi blizny potrądzikowe.

Kolagen na włosy

Kolagen jest budulcem paznokci, włosów i zębów. Dodanie go do diety może pomóc w utrzymaniu silnych paznokci i prawdopodobnie odwrócić objawy łysienia.

Badanie opublikowane w Journal of Investigative Dermatology wykazało, że istnieje istotne powiązanie między macierzą pozakomórkową (ECM) i regeneracją mieszków włosowych, co sugeruje, że kolagen może być potencjalnym lekarstwem na utratę włosów.

Kolagen na rozstępy

Kolagen redukuje również cellulit i rozstępy. Kiedy skóra traci elastyczność w wyniku redukcji kolagenu, pojawia bardziej widoczny cellulit. Kolagen poprawia elastyczność skóry i pomaga zmniejszyć występujące na niej nierówności. Chcąc osiągnąć trwałe efekty w postaci likwidacji rozstępów, należy zastosować kolagen rybi, bezpośrednio na skórę, bądź łykać tabletki z kolagenem rybim 2–4 razy dziennie. Efekty są widoczne już po kilku tygodniach, ale kuracja trwa zwykle około 4 miesięcy. Należy jednak pamiętać, iż kurację najlepiej stosować profilaktycznie, zanim rozstępy się pojawią. Czerwone można jeszcze zniwelować, jednak liczy się czas! Blednące rozstępy to już blizny i można je usunąć jedynie drogą chirurgiczną.

Kolagen ma wiele właściwości, dlatego też jest ważnym składnikiem codziennej diety. Dzięki jego prawidłowym ilościom w organizmie możemy cieszyć się zdrową skórą i pięknymi włosami, a oprócz tego niweluje on oznaki starzenia się i poprawia ogólny stan zdrowia. Ważne jest, aby pamiętać, że istnieje wiele czynników, które wspierają tworzenie się kolagenu w ciele, np. witamina C, mangan, miedź, prolina i pokarmy bogate w antocyjanidyny (takie jak jagody, wiśnie i jeżyny). Aby kolagen mógł być aktywowany w organizmie, zawsze należy brać suplementy ze źródłem aminokwasów i witaminą C lub upewnić się, że przyjmowany suplement zawiera już aktywujące składniki odżywcze, aby zapewnić wchłanianie i użyteczność. Produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak jaja, drób, ryby i mleko, mogą przyspieszyć tworzenie kolagenu, dlatego właśnie zbilansowana dieta jest tak ważna w utrzymaniu prawidłowego stanu zdrowia.

Literatura:

  1. Proksch E., Segger D., Degwert J., Schunck M., Zague V., Oesser S., Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study, Skin Pharmacol Physiol. 2014;27(1):47–55,
  2. Clark K. L., Sebastianelli W., Flechsenhar K. R. , Aukermann D. F., Meza F., Millard R. L., Deitch J. R., Sherbondy P. S., Albert A., 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain, Curr Med Res Opin., 2008 May;24(5):1485–96,
  3. Bruyère O., Zegels B., Leonori L., Rabenda V., Janssen A., Bourges C., Reginster J. Y., Effect of collagen hydrolysate in articular pain: a 6-month randomized, double-blind, placebo controlled study, Complement Ther Med., 2012 Jun;20(3):124–30,
  4. Bello A. E., Oesser S., Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature, Curr Med Res Opin, 2006 Nov;22(11):2221–32,
  5. Trentham D. E., Dynesius-Trentham R. A., Orav E. J., Combitchi D., Lorenzo C., Sewell K. L., Hafler D. A., Weiner H. L., Effects of oral administration of type II collagen on rheumatoid arthritis, Science, 1993 Sep 24;261(5129):1727–30,
  6. David C. Crowley, Francis C. Lau, Prachi Sharma, Malkanthi Evans, Najla Guthrie, Manashi Bagchi, Debasis Bagchi, Dipak K. Dey, Siba P. Raychaudhuri, Safety and efficacy of undenatured type II collagen in the treatment of osteoarthritis of the knee: a clinical trial, Int J Med Sci, 2009; 6(6): 312–321,
  7. Koutroubakis I. E., Petinaki E., Dimoulios P., Vardas E., Roussomoustakaki M., Maniatis A. N., Kouroumalis E. A., Serum laminin and collagen IV in inflammatory bowel disease, J Clin Pathol, 2003 Nov;56(11):817–20,
  8. Chen P., Cescon M., Bonaldo P., Lack of Collagen VI Promotes Wound-Induced Hair Growth, J Invest Dermatol, 2015 Oct;135(10):2358–2367.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Autor artykułu:
Katarzyna Urbańska
, Dyplomowany dietetyk kliniczny. Uwielbia gotować, udowadniając, że zdrowe jedzenie może być pyszne!

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?