Jesteś na:

Probiotyki na odchudzanie. Jaki probiotyk wybrać?

16 18 20

Mało kto wie jak ogromną rolę odgrywa nasza flora jelitowa. Jak się okazuje wszelkie zaburzenia w obrębie składu bakterii znajdujących się w naszym jelicie mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź jak zadbać o skład mikrobioty przewodu pokarmowego!

Bakterie probiotyczne

Probiotyki stanowią żywe kultury bakterii, które mogą być dostarczane do naszego organizmu wraz z fermentowaną żywnością lub w postaci suplementów. W świetle coraz większej liczby badań zaburzenia równowagi flory bakteryjnej układu pokarmowego mogą prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia i większego narażenia na występowanie niektórych jednostek chorobowych. Probiotyki pozwalają na utrzymanie równowagi bakteryjnej stąd też ich dobroczynne działanie na organizm ludzki. Oprócz podstawowych funkcji takich jak synteza niektórych witamin z grupy B oraz witaminy K, probiotyki wpływają na niemal każdy obszar funkcjonowania naszego organizmu.

Probiotyki na odchudzanie

Istnieją dwie główne rodziny dobrych bakterii w jelitach: bacteroidetes i firmicalutes. Masa ciała wydaje się być związana z zachowaniem równowagi tych dwóch rodzin bakterii. Faktem jest, że flora bakteryjna osób otyłych różni się od fory osób szczupłych. Tutaj rodzi się pytanie, czy ta różnica w składzie bakterii może okazać się pomocna w walce z epidemią otyłości, która ostatnimi laty dosłownie zalała Polskę. Badania przeprowadzone na grupie 210 otyłych osób wykazały, że stosowanie probiotyków (Lactobacillus Gasperi) pozwoliło na utratę 8,5% brzusznej tkanki tłuszczowej przez okres 12. tygodni. Co ciekawe, po zaprzestaniu suplementacji, badani ponownie przybrali na tkance tłuszczowej.

Istnieją również badania na zwierzętach pokazujące, że w przypadku przeszczepienia bakterii jelitowych od otyłych myszy do jelit myszy z prawidłową wagą, dochodzi do nabierania masy ciała przez te zwierzęta.

Wszystkie te badania sugerują, że bakterie jelitowe mogą odgrywać ważną rolę w regulacji masy ciała. Niestety zagadnienie probiotyków i problemu otyłości wymaga dalszych obserwacji, jednak sam fakt możliwej zależności rodzi nadzieję na rozwój skutecznej metody, zapobiegającej szerzeniu się otyłości.

Jaki probiotyk wybrać?

Dostępność probiotyków jest ogromna, a do wyboru mamy najróżniejsze preparaty. Niestety jakość suplementów, deklarowana na opakowaniu, nie zawsze odzwierciedla ich właściwy skład. Przede wszystkim wybierzmy rzetelne źródło, w którym zakupimy preparat. Unikajmy zakupów przez Internet. Preparaty tego typu wymagają specjalnych warunków do przechowywania  np. niskiej temperatury. Najlepszym wyborem w tym przypadku będzie apteka. Koniecznie sprawdźmy też datę ważności preparatu. Sprawdź również ilość korzystnych bakterii w preparacie. Probiotyki są zwykle mierzone w jednostkach tworzących kolonie (CFU). Chociaż nie ma zgody, co do minimalnej liczby mikroorganizmów, które należy spożyć, aby uzyskać korzystny efekt, zazwyczaj będziemy szukać CFU w miliardach. Ogólnie stwierdzono, że wyższe dawki dają najlepsze wyniki w większości badań. Jednak niektóre probiotyki mogą być skuteczne w dawkach 12 miliardów CFU dziennie, podczas gdy inne mogą wymagać co najmniej 20 miliardów CFU, aby osiągnąć pożądane efekty.

Probiotyki wykazują pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, dlatego bez wątpienia powinny stanowić nieodłączny element zdrowej, zbilansowanej diety. Dobroczynne bakterie możemy wprowadzić do jadłospisu w formie kiszonek, fermentowanych produktów mlecznych, czy też suplementacji. Pamiętajmy, że to co jemy może zarówno chronić, jak i predysponować do wystąpienia różnych jednostek chorobowych, dlatego pożywienie wybierajmy świadomie i dbajmy o nasze zdrowie!

 

Literatura:

  1. Hill C, Guarner F, Reid G, i wsp. Expert consensus document. The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics consensus statement on the scope and appropriate use of the term probiotic. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2014 Aug;11(8):506-14.
  2. Bindels LB, Delzenne NM, Cani PD, i wsp. Towards a more comprehensive concept for prebiotics. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2015 May;12(5):303-10.
  3. Kligler B, Cohrssen A. Probiotics. Am Fam Physician. 2008 Nov 1;78(9):1073-8.
  4. Cardinelli CS, Sala PC, Alves CC, i wsp. Influence of intestinal microbiota on body weight gain: a narrative review of the literature. Obes Surg. 2015 Feb;25(2):346-53.

Skuteczna dieta odchudzająca

Dowiedź się jak schudnąć
Oceń
Probiotyki na odchudzanie. Jaki probiotyk wybrać? - 8.9/10. Oddano 7 głosy.
Ewa Świndryk
ponad miesiąc temu Absolwentką Dietetyki na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum. Głównie zajmuje się dietoterapią w chorobach autoimmunologicznych i nutrigenomika.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?