Jesteś na:

Jak przyrządzić cukinię? Dietetyczne dania z cukinii

16 18 20

Cukinia to ulubiony produkt osób na redukcji, gdyż należy ona do warzyw dyniowatych i ze względu na wysoką zawartość wody jest niskokaloryczna. Posiada za to wiele składników odżywczych, m.in. takich jak potas, mangan i przeciwutleniacze. Ze względu na niski indeks glikemiczny polecana jest diabetykom. Można ją spożywać na wiele sposobów, zarówno jako surową przekąskę, jak i po uprzedniej obróbce termicznej.

Jak przyrządzić cukinię?

Większość ludzi używa cukinii jak innych warzyw, dodając ją do wytrawnych potraw. Mało kto wie, że można z niej przygotować również desery. Aby przyrządzić cukinię w sposób lekkostrawny, warto jest ją dusić lub piec. Można ją dodać do zup i dań typu leczo, a także do zapiekanki czy placków. Smaczna jest również cukinia faszerowana mięsem mielonym lub po prostu spożyta na surowo.

Dietetyczne dania z cukinii

Przepis na fit brownie z cukinii

Składniki:

  • cukinia – 2 szt.,
  • jajko – 2 szt.,
  • mąka pełnoziarnista – 80 g,
  • masło – 100 g,
  • kakao – 40 g,
  • banan – 1 szt.,
  • proszek do pieczenia – 1 łyżeczka,
  • ksylitol – ½ szkl.,
  • gorzka czekolada (minimum 70% kakao) – 3 paski.

Sposób przygotowania: piekarnik nagrzać do temperatury 180 stopni. Cukinię obrać i zetrzeć na tarce na najmniejszych oczkach. Odcisnąć, usuwając nadmiar wody. Dodać roztopione masło, jaja, banana, ksylitol i dokładnie wymieszać. Następnie dodać resztę składników: mąkę, proszek, kakao i pokruszoną czekoladę. Na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia wylać masę i piec około 30 minut.

rozwiń
Przepis na placki z cukinii

Składniki:

  • cukinia – 3 szt.,
  • cebula czerwona – 2 szt.,
  • natka pietruszki,
  • koperek,
  • mąka pełnoziarnista – 100 g,
  • olej rzepakowy – 15 g,
  • sól, pieprz.

Sos:

  • jogurt grecki naturalny – 200 ml,
  • czosnek – 4 ząbki,
  • sól, pieprz.

Sposób przygotowania: cukinię obrać i zetrzeć na tarce o grubych oczkach, odcisnąć nadmiar wody. Cebulę obrać i pokroić w kostkę, pietruszkę i koper posiekać. Wszystkie składniki wymieszać z mąką i doprawić do smaku. Pozostawić do spęcznienia na około 10 minut i uformować małe placuszki. Rozgrzać olej na patelni i smażyć je z każdej strony, aż się zarumienią. Podawać z sosem.

Sos

Czosnek przecisnąć przez praskę i dodać do jogurtu naturalnego, przyprawić do smaku.

rozwiń
Przepis na faszerowane cukinie

Składniki:

  • okrągłe cukinie – 10 szt.,
  • mięso mielone z indyka – 300 g,
  • jajo – 1 szt.,
  • papryka – 50 g,
  • suszone pomidory – 50 g,
  • ser żółty – 40 g,
  • sól, pieprz, tymianek,
  • olej rzepakowy – 10 g.

Sposób przygotowania: piekarnik rozgrzać do temperatury 200 stopni. Cukinie umyć i w całości włożyć do wrzącej, osolonej wody. Gotować pod przykryciem przez około 10 minut. Mięso mielone podsmażyć, dodać paprykę. Gdy papryka zmięknie, dodać resztę składników: pomidory, starty ser i jajo.

Cukinie wyciągnąć z wody, odciąć ich górne części, usunąć wnętrze, do środka włożyć wcześniej przygotowany farsz. Włożyć do naczynia żaroodpornego, piec około 20 minut.

rozwiń

Cukinia jest dobrze tolerowana przez większość ludzi i nie powoduje problemów trawiennych ani reakcji alergicznych. Jest odpowiednia nawet dla niemowląt i małych dzieci. Ze względu na zawartość szczawianów powinna być spożywana z umiarem m.in. przez osoby, u których występują problemy z nerkami lub woreczkiem żółciowym.

Literatura:

  1. González-Verdejo C.I., Obrero Á.,Román B., Gómez P., Expression Profile of Carotenoid Cleavage Dioxygenase Genes in Summer Squash (Cucurbita pepo L.). Plant Foods Hum Nutr. 2015 Jun;70(2):200-6,
  2. Nkosi C.Z., Opoku A.R., Terblanche S.E., Antioxidative effects of pumpkin seed (Cucurbita pepo) protein isolate in CCl4-induced liver injury in low-protein fed rats. Phytother Res. 2006 Nov;20(11):935-40,
  3. Brouns F., Theuwissen E., Adam A., Bell M., Berger A., Mensink R.P., Cholesterol-lowering properties of different pectin types in mildly hyper-cholesterolemic men and women. Eur J Clin Nutr. 2012 May;66(5):591-9.

Sprawdź ile kalorii dziennie spalasz

Oblicz

Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Jak przyrządzić cukinię? Dietetyczne dania z cukinii - 3.0/5. Oddano 1 głosy.
Autor artykułu:
Katarzyna Urbańska
, Dyplomowany dietetyk kliniczny. Uwielbia gotować, udowadniając, że zdrowe jedzenie może być pyszne!

Opinie

  • Lusia 26.09.2018, 9:49

    Akurat mam w domu taką ogromną cukinię i nie wiedziałam co z nią zrobic 😀 Teraz już wiem.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone