Jesteś na:

Czy cynamon jest zdrowy? Szkodliwe właściwości cynamonu

16 18 20

Cynamon jest powszechnie stosowaną przyprawą otrzymywaną z kory cynamonowca. Od tysięcy lat wykorzystuje się go w indyjskiej ajurwedzie, a także tradycyjnej medycynie chińskiej jako wsparcie w leczeniu wielu dolegliwości, takich jak np. impotencja, trądzik, bóle menstruacyjne czy reumatyzm. Cynamon dodawany jest często do produktów spożywczych. Możemy go znaleźć w czekoladach, alkoholach, napojach, deserach oraz wyrobach piekarskich [1].

Czy cynamon jest zdrowy?

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) nadała cynamonowi status GRAS. Oznacza to, iż został uznany za żywność bezpieczną. Wyniki wielu badań wskazują na jego działanie prozdrowotne. Cynamon wykazuje właściwości  hipoglikemiczne, hipolipemiczne, hipotensyjne oraz przeciwdrobnoustrojowe [1]. Ponadto przyprawa ta cechuje się wysoką zawartością polifenoli, a także dużym potencjałem antyoksydacyjnym [2].

Olejkowi cynamonowemu przypisuje się silne działanie grzybobójcze, bakteriobójcze oraz dezynfekujące. Podaje się go w przypadku braku apetytu, w biegunkach, a także wzdęciach [3].

Z przeprowadzonych badań wynika, że spożywanie cynamonu może przyczynić się do obniżenia poziomu cholesterolu całkowitego, LDL oraz triglicerydów. Jednocześnie powoduje on wzrost HDL [4]. Dzięki temu wywiera pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.

Poza polifenolami, których wpływ na zdrowie jest korzystny, w skład cynamonu wchodzą również kumaryny. Stanowią one dużą grupę związków aktywnych biologicznie, są powszechnie stosowane w medycynie naturalnej. Z przeprowadzonych badań wynika, iż wykazują działanie terapeutyczne, w tym:

  • przeciwutleniające,
  • przeciwnowotworowe,
  • przeciwbakteryjne,
  • przeciwzapalne,
  • przeciwwirusowe,
  • przeciwbólowe,
  • przeciwzakrzepowe,
  • rozkurczowe,
  • przeciwcukrzycowe.

Działanie prozdrowotne zaobserwować można zarówno w warunkach in vitro, jak i in vivo [5].

Niestety o żadnym produkcie spożywczym nie możemy jednoznacznie powiedzieć, że jest całkowicie zdrowy. Spożywanie cynamonu, pomimo jego licznych właściwości prozdrowotnych, niesie ze sobą również pewne ryzyko.

Szkodliwe właściwości cynamonu

Istnieją również badania, które rozbudzają nieco wątpliwości o korzystnym działaniu cynamonu na zdrowie. Ich autorzy zalecają zachowanie ostrożności w stosowaniu tej przyprawy. Kumaryny w niej zawarte mogą bowiem wykazywać działanie toksyczne. Większość badań dotyczących negatywnego wpływu kumaryn za zdrowie przeprowadzona została na gryzoniach. Choć dla ludzi wykazują one działanie mniej toksyczne, ich nadmiar w naszej diecie również może szkodzić zdrowiu [6].

Warto w tym miejscu wspomnieć, iż zawartość kumaryn zależy od gatunku cynamonu. Cynamon cassia (odmiana chińska) zawiera ich znacznie więcej niż cynamon cejloński. W handlu znajdziemy oba gatunki. Jednak w gotowych potrawach znacznie częściej występuje cynamon chiński. Powodem tego jest niższa cena tej odmiany [7].

Niektóre źródła podają, iż spożywanie większej ilości cynamonu jest zakazane w ciąży, ponieważ może on zadziałać poronnie. Należy zachować ostrożność w przypadku choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy.

Zawarty w cynamonie eugenol może modyfikować właściwości żółci. Nie powinny go zatem stosować osoby cierpiące na kamicę wątrobową oraz zaburzenia funkcjonowania woreczka żółciowego [3].

Spożywanie cynamonu może powodować problemy z wątrobą. Znane są przypadki zapalenia wątroby w wyniku stosowania suplementów z cynamonem. Sprawcą toksycznego oddziaływania na wątrobę jest wspomniana wcześniej kumaryna. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby stosujące statyny. W ich przypadku ryzyko pojawienia się problemów związanych z pracą wątroby jest wyższe [8].

Mówiąc o szkodliwym wpływie cynamonu na zdrowie nie można zapomnieć o kwasie benzoesowym. Związek ten występuje naturalnie w roślinach (m.in. w cynamonie) pełniąc funkcję toksyny zwalczającej bakterie, pleśnie oraz drożdżaki. W wyniku jego nadmiernego spożycia możliwe jest wywołanie lub zaostrzenie astmy, pokrzywki, a także nieżytu nosa. Co więcej ma on właściwości drażniące, powoduje uczulenia kontaktowe [9].

Cynamon jest również alergenem zarówno kontaktowym, jak i pokarmowym. Jego spożycie przez osoby wrażliwe może wywołać u nich zmiany atopowe w okolicy czerwieni wargowej, obrzęki dziąseł, a także problemy skórne oraz potnicę. Głównym zidentyfikowanym alergenem przyprawy jest aldehyd cynamonowy będący składnikiem olejku cynamonowego [10].

Ile cynamonu można jeść dziennie?

Ze względu na negatywne skutki zdrowotne powiązane ze spożywaniem nadmiernej ilości kumaryny ustalono, że bezpieczne jej spożycie wynosi dziennie 0,1 mg/kg masy ciała [6]. Oznacza to, iż osoba ważąca 70 kg może każdego dnia spożywać 7 mg kumaryny.

Obecnie w Unii Europejskiej wprowadzone zostały ograniczenia w zawartości kumaryn, np. w wyrobach piekarniczych, na których etykiecie wśród składników wymieniony jest cynamon. Ich zawartość nie może przekraczać 50 mg/kg produktu [7].

Jak wspomniano powyżej zawartość kumaryny w poszczególnych odmianach cynamonu różni się od siebie. Najwięcej szkodliwych substancji znajdziemy w odmianie chińskiej. Z kolei cynamon cejloński wydaje się być bezpieczniejszy dla zdrowia. Z tego powodu ciężko jednoznacznie określić, ile cynamonu dziennie możemy spożywać, aby nie przekroczyć dopuszczalnej dawki kumaryny.

W jednym z przeprowadzonych badań wykazano, iż zawartość kumaryny w cynamonie cejlońskim wynosiła 0,004 %, podczas, gdy jego ilość w odmianie chińskiej dochodziła do wartości 1% [11]. Jak widać różnice pomiędzy tymi gatunkami są ogromne. Z powyższego wynika, że osoba ważąca 70 kg dziennie może spożywać jedynie 0,7 g cynamonu chińskiego. Limity dla oryginalnej cejlońskiej wersji przyprawy są dużo wyższe.

Spożywanie umiarkowanej ilości cynamonu korzystnie wpływa na stan zdrowia. Lista zalet tej przyprawy jest długa. Nadmierne dodawanie cynamonu do potraw może jednak przynieść więcej szkody niż pożytku. Szczególną ostrożność powinny zachować kobiety w ciąży oraz osoby borykające się z problemami z układem pokarmowym. Aby ustrzec się przed negatywnymi konsekwencjami związanymi ze spożywaniem cynamonu, warto sięgnąć po oryginalny cynamon cejloński. W porównaniu z chińską odmianą przyprawy, w cejlońskim cynamonie znajdziemy znacznie mniej substancji mogących wywołać problemy zdrowotne.

Literatura:

  1. Cynamon – właściwości prozdrowotne, Kulczyński, B., Gramza-Michałowska, A., Przemysł Spożywczy, 2016, T.70, nr 6,40-43, [dostęp on-line https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-c9a7cc76-c72f-490e-9950-b797ca94bb1f/tab/summary]
  2. Antioxidant properties of selected culinary spices, Marta Słowianek, Joanna Leszczyńska, Herba Polonica, ISSN (Online) 2449-8343, [dostęp on-line https://www.degruyter.com/view/j/hepo.2016.62.issue-1/hepo-2016-0003/hepo-2016-0003.xml]
  3. Barwa szafranu, aromat cynamonu, smak kaparów – właściwości lecznicze biblijnych przypraw, Dagmara Sztaba, [dostęp on-line http://www.ptfarm.pl/pub/File/FP/1_2009/4a%20cynamonowce.pdf]
  4. Cinnamon use in type 2 diabetes: an updated systematic review and meta-analysis, Allen RW, Schwartzman E, Baker WL, Coleman CI, Phung OJ., Ann Fam Med. 2013 Sep-Oct;11(5):452-9. doi: 10.1370/afm.1517, [dostęp on-line https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24019277]
  5. Wpływ kumaryn na organizm człowieka, Katarzyna Bielawska, Marta Malinowska, Monika Cyuńczyk, Bromat. Chem. Toksykol.– XLVII, 2014, 2, str. 213 – 221, [dostęp on-line https://www.researchgate.net/publication/272101994_WPLYW_KUMARYN_NA_ORGANIZM_CZLOWIEKA]
  6. Cassia Cinnamon as a Source of Coumarin in Cinnamon-Flavored Food and Food Supplements in the United States, Yan-Hong Wang, Bharathi Avula, N. P. Dhammika Nanayakkara, Jianping Zhao, Ikhlas A. Khan, Journal of Agricultural and Food Chemistry, [dostęp on-line https://www.cinnamonvogue.com/DOWNLOADS/Cinnamon_and_coumarin.pdf]
  7. Dodatki do żywności: naturalne=bezpieczne?, Janusz Czapski, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2011, [dostęp on-line http://owpttz.sggw.pl/jibz-2011.pdf#page=29]
  8. Do cinnamon supplements cause acute hepatitis?, Brancheau D, Patel B, Zughaib M, Am J Case Rep. 2015 Apr 29, [dostęp on-line https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25923145]
  9. Niepożądane reakcje pokarmowe na dodatki do żywności, Eliza Wasilewska, Sylwia Małgorzewicz, Forum Zaburzeń Metabolicznych, [dostęp on-line https://journals.viamedica.pl/forum_zaburzen_metabolicznych/article/view/42092/28674]
  10. Alergeny przypraw, Marta Słowianek, Joanna Leszczyńska, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2011, 3 (76), 15 – 28, [dostęp on-line http://ww.pttz.org/zyw/wyd/czas/2011,%203(76)/02_Slowianek.pdf]
  11. Assessment of Coumarin Levels in Ground Cinnamon Available in the Czech Retail Market, Jana Blahová, Zdeňka Svobodová, ScientificWorldJournal. 2012, [dostęp on-line https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3385612/]

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Czy cynamon jest zdrowy? Szkodliwe właściwości cynamonu - 4.8/5. Oddano 8 głosy.
Autor artykułu:
Agnieszka Pankowska
, Dyplomowany dietetyk, trener personalny i instruktor form body&mind.

Opinie

  • oki 14.01.2018, 2:08

    Każda przyprawa daje nam, ludziom, pewne wskazówki. Cynamon nie jest przyprawą którą możemy zjeść w nadmiarze. Zjemy go dokładnie tyle, ile można. Nie mówię tu o mixach spożywczych, etc…

    Odpowiedz
    • Szarlotka
      Szarlotka 28.02.2018, 2:40

      Wydaje mi się, że nastąpił błąd obliczeniowy bezpiecznej do spożycia dziennie ilości cynamonu. Skoro osoba dorosła o wadze 70kg może spożyć 7mg kumaryn, a w odmianie chińskiej 1% cynamonu stanowią kumaryny (1g=10mg kumaryn na 100g cynamonu chińskiego), to wg mnie dziennie bezpiecznie można zjeść 70g cynamonu cchińskiego na dobe, a nie 0.7g 🙂

      Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone