Jesteś na:

Cykoria – wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie

16 18 20

Cykoria już od czasów starożytnych stosowana jest jako roślina lecznicza. Kojarzona jest z lekko gorzkim smakiem i właściwościami zdrowotnymi. Wpływa na obniżenie poziomu cukru we krwi oraz poprawę stanu mikroflory jelitowej.

Cykoria     

Cykoria należy do roślin z rodziny astrowatych (podobnie jak ostropest czy nagietek) i jest rośliną dwuletnią.  Zbudowana jest z dużego spichrzowego korzenia oraz wielu kruchych liści. Na rynku spotkać możemy kilka odmian cykorii, między innymi: cykoria korzeniowa biała, cykoria sałatowa oraz cykoria korzeniowa.

Cykoria wartości odżywcze

Cykoria jest źródłem witamin z grupy B, witaminy A, E oraz K. Oprócz tego, zawiera sporo różnych składników mineralnych: potas, wapń, fosfor, magnez, mangan, żelazo, miedź, cynk, siarka oraz selen. Rzadko zdarza się tak bogaty skład mineralny w roślinach jadalnych. Dodatkowo zawiera beta karoten w ilości 1586 mikrogramów na 100 gram. Cykoria jest źródłem wielu aminokwasów. Roślina ta ma wyjątkowo niski indeks glikemiczny (15), więc zaleca się ją osobom na diecie redukującej masę oraz diabetykom. Dodatkowo cykoria ma w sobie cenny błonnik rozpuszczalny, który polecany jest przy wzdęciach.

Cykoria właściwości

Korzeń cykorii zawiera inulinę, która jest naturalnym prebiotykiem. Inulina jest pożywką dla naszej mikroflory jelitowej, której prawidłowy stan wpływa na pracę całego organizmu (nawet mózgu). Oprócz tego ma działanie moczopędne, przez co oczyszcza nasz organizm z toksyn i zbędnych produktów przemiany materii. Cykoria zawiera naturalnie lekko gorzki smak, który zawdzięcza obecności laktucyny oraz laktukopiryny. Składniki te mają działanie żółciopędne, stymulujące wątrobę do wydzielania żółci oraz żołądek do produkcji soku żołądkowego, przez co wpływa na prawidłowy przebieg trawienia. Cykoria zwiększa wydzielanie mleka u matek karmiących oraz jest pomocna w leczeniu bezsenności.

Cykoria zastosowanie

Ekstrakt z cykorii używany jest w celu stabilizowania poziomu cukru we krwi oraz redukcji zwiększonego ciśnienia krwi. Cykoria wykorzystywana jest do produkcji bezkofeinowej naturalnej kawy. Roślinę tę można użyć do sporządzenia surówek, sałatek, zup, zapiekanek oraz przystawek. Kupując cykorię, warto zwrócić uwagę, czy jej liście nie są zwiędnięte, powinny być zielone, kruche oraz twarde.

WażneKobiety w ciąży powinny uważać ze spożywaniem zbyt dużej ilości cykorii, ponieważ może to powodować spontaniczne poronienia.

Cykoria spożywana na surowo dostarcza wielu cennych składników takich jak witamina A, C, E oraz witaminy z grupy B. Dodatkowo jest skarbnicą składników mineralnych między innymi przeciwnowotworowego selenu. Roślina ta jest idealna dla osób odchudzających się oraz zmagających się z podwyższonym poziomem cukru we krwi, gdyż ma niski indeks glikemiczny i może być spożywana nawet w dużych ilościach.

Kup kawę z cykorią z rabatem 3% już teraz !
(wpisz bonavita w polu „kod specjalny” w koszyku)

Literatura:

  • P. Wolański, Zastosowanie wybranych gatunków dziko rosnących w lecznictwie, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy,  http://www.traditionalandwild.eu/pl/images/zastosowanie%20wybr.%20gat.%20w%20zioolecznictwie_md.pdf (dostęp w dniu 17.11.15).
  • http://serwer1347701.home.pl/kreator/data/documents/Cykoria.pdf (dostęp w dniu 17.11.15).

Oceń
Cykoria – wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie - 6.9/10. Oddano 39 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?