Jesteś na:

Co to są elektrolity i jak je uzupełniać?

16 18 20

Większość z nas, z pewnością spotkała się z elektrolitami w szkole na lekcji chemii. Słyszeliśmy zapewne, że są to substancje mające zdolność przewodzenia prądu elektrycznego i różniące się między sobą stopniem dysocjacji. Informacje takie nie mają jednak większego wpływu na nasze zdrowie, warto dowiedzieć się więc, jaką rolę elektrolity spełniają w naszym organizmie i za co są odpowiedzialne.

Do najważniejszych elektrolitów zaliczamy sód, potas, wapń oraz magnez. Ich niedostatek grozi poważnymi zakłóceniami funkcjonowania całego organizmu. Gorączka, wymioty czy biegunka, to tylko niektóre symptomy zaburzeń równowagi elektrolitowej, które prowadzić mogą do powstania niebezpiecznych dla zdrowia schorzeń. Niedobór elektrolitów spowodowany może być nadmiernym poceniem się oraz wyczerpaniem fizycznym, szczególnie w lecie, kiedy na termometrach królują wysokie temperatury, jak również spożywaniem zbyt małej ilości wody w połączeniu ze złym odżywianiem się. Organizm pozbywa się zapasów cieczy, czego skutkiem jest właśnie wspomniane zachwianie równowagi elektrolitów.



Co to są elektrolity?

Elektrolity są wodnymi roztworami jonów np. soli, obdarzonych dodatnim (katoda) lub ujemnym (anoda) ładunkiem elektrycznym. Znajdują się one w płynach naszego ciała, czyli krwi, osoczu oraz płynach ustrojowych. To właśnie dlatego każdy płyn (np. krew czy pot) w organizmie ma lekko słony smak.

Badanie poziomu elektrolitów

Aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować musi stale utrzymywać odpowiedni poziom elektrolitów, bowiem są one odpowiedzialne są za transport wody przez błony komórkowe. Jony potasu i sodu odgrywają bardzo ważną rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych, sprzyjając prawidłowej pracy nerwów. To dzięki nim generowany jest prąd elektryczny umożliwiający pracę mózgu. Jony chlorkowe są natomiast niezbędne dla zachowania właściwej kurczliwości mięśni szkieletowych i mięśnia serca, a ponadto biorą udział w produkcji kwasu solnego, istotnego składnika soku żołądkowego.

Badanie elektrolitów to jedno z częściej wykonywanych badań krwi. Ponadto nie wymaga żadnych dodatkowych przygotowań, nie trzeba być na czczo, nie są przewidziane również żadne ograniczenia dietetyczne. Należy spodziewać się jedynie pobrania niewielkiej próbki krwi.

Wskazania do badania stężenia elektrolitów:

  • zaburzenia pracy serca
  • nieprawidłowe ciśnienie tętnicze krwi
  • niewydolność nerek
  • bóle i kurcze mięśniowe
  • obrzęki kończyn dolnych
  • utrata przytomności
Sok pomidorowy jest bogatym źródłem wartościowego potasu.

Sok pomidorowy jest bogatym źródłem wartościowego potasu.

Prawidłowe wartości elektrolitów:

  • sód: 135- 148 mmol/l,
  • potas: 3,5- 5,0 mmol/l,
  • chlorki: 96- 110 mmol/l.

Wartości jonów Na, K i Cl będą się różniły u poszczególnych osób, w zależności od wieku, chorób współistniejących oraz norm, jakie określone zostały przez konkretne laboratorium. Najważniejsze by zawierały się w przedstawionych powyżej przedziałach.

Jak uzupełnić elektrolity

Aby uzupełnić poziom elektrolitów, należy przede wszystkim pić dużą ilość wody wysoko zmineralizowanej, jak również soków pomidorowych, które są bogatym źródłem wartościowego potasu. Istotne jest także wprowadzenie odpowiedniej diety, pełnej składników zawierających sód, potas oraz magnez. Dobrym uzupełnieniem diety będą minerały w tabletkach. Sportowcy natomiast powinni pamiętać o tym, aby między ćwiczeniami pić napoje izotoniczne, zawierają one bowiem chlorek sodu oraz potasu. I na samym końcu, ale równie ważny jest sen (potrzebne jest ok. 8 h snu).

Napoje z elektrolitami

Aby uzupełnić utracone składniki, potrzebujemy wody z optymalną zawartością soli mineralnych. W uzupełnieniu elektrolitów pomocne będą więc napoje izotoniczne. Poza wodą, węglowodanami i witaminami, zawierają sód, potas, wapń oraz magnez. Tego typu napoje są potrzebne podczas długotrwałych i intensywnych treningów, ponieważ lepiej nawadniają, a przy okazji uzupełniają straty energii.

Elektrolity w ciąży

Badanie stężenia elektrolitów, obok badania moczu, OB, krwi, żelaza czy glukozy, jest jednym z podstawowych badań dla kobiet spodziewających się dziecka. Pomaga stwierdzić, czy organizm jest gotowy na 9 miesięczną ciążę i wszelkie zmiany z nią związane. Nieprawidłowy poziom elektrolitów może powodować zaburzenia rytmu serca lub przedwczesne skurcze macicy, co grozi poważnymi konsekwencjami nie tylko dla przyszłej mamy, ale również dla dziecka.

Ważnym elementem diety kobiet w ciąży jest regularne, częste picie wody mineralnej.

„Woda nie tylko gasi pragnienie, ale jest również ważnym czynnikiem przysparzającym wielu potrzebnych składników odżywczych utrzymujących prawidłową gospodarkę elektrolityczną. Dlatego wybierając wodę do picia trzeba zwracać uwagę na jej skład mineralny, bo to warunkuje zdrowotne oddziaływanie jej na organizm”– prof. dr hab. n. med. Światosław Ziemlański z Instytutu Żywności i Żywienia.

A więc, aby woda dobrze posłużyła przyszłym matkom, musi mieć odpowiednią zawartość składników mineralnych, na które zapotrzebowanie w tym szczególnym dla kobiet okresie znacznie wzrasta. Najcenniejszymi elektrolitami występującymi w wodzie są: magnez, wapń, sód i jod. To one właśnie warunkują prawidłowy rozwój płodu i dziecka oraz prawidłowy przebieg ciąży.

Jak widać elektrolity spełniają w naszym organizmie ważną funkcję i odpowiedzialne są za szereg istotnych procesów. Uważajmy więc, aby nie dopuścić do ich niedoboru. Pamiętajmy, szczególnie w lecie oraz po intensywnym wysiłku fizycznym, o piciu dużej ilości wody. Stosowanie się do kilku, podstawowych zaleceń z pewnością uchroni nas przed zaburzeniem równowagi elektrolitowej.

Oceń
Co to są elektrolity i jak je uzupełniać? - 6.9/10. Oddano 191 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?