Jesteś na:

Zmęczenie po posiłku może być objawem poważnego schorzenia – sprawdź!

16 18 20

Spożywanie jedzenia jest dla wielu osób przyjemnością i ulubioną częścią dnia. Ze smakiem zajadamy ulubione potrawy, które często mają dodać nam energii do działania. Dlaczego jednak czasami mamy ochotę się położyć odczuwając brak siły? Co robimy źle przyrządzając posiłki? Co robić, by uniknąć takiego stanu? Wskazówki przynosi poniższy artykuł.

Za małe ukrwienie mózgu

Jedną z możliwych przyczyn nieprzyjemnych dolegliwości jest to co jemy. Zmęczenie po posiłku występuje, jeśli jest on obfity w tłuszcze. Dzieje się tak, ponieważ duża ilość wysokokalorycznego jedzenia wymaga, by układ trawienny otrzymał pomoc w postaci większej ilości krwi. Przez to pozostałe narządy, w tym mózg, słabną i stajemy się śpiący. Mniejsza jego aktywność powoduje, że mamy ochotę się zdrzemnąć.

Za mało glukozy we krwi

Innym wyjaśnieniem jest nadmierna ilość glukozy we krwi, która powoduje, że wytwarza się więcej insuliny, która trafia do krwi wraz z tryptofanem. Jego zmniejszoną ilość odczuwa mózg, ponieważ zostaje obniżona sprawność działania neuronów mózgowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być brak nawyku w postaci jedzenia śniadań i nieregularność spożywanych posiłków. Doprowadza to do niedocukrzenia, czyli hipoglikemii. Stajemy się senni, może także pojawić się zmęczenie, poirytowanie, osłabienie koncentracji czy bóle głowy. Jeśli długo nic nie jedliśmy i nagle dostarczymy dużą dawkę pożywienia to niedocukrzenie może być jeszcze większe (hipoglikemia wtórna), W organizmie wytwarza się więcej cukru, mówimy wtedy, że cukier “skacze”. Efektem jest nadmierna ilość insuliny i spadek poziomu cukru poniżej normy.

Niedocukrzenie to efekt jedzenia węglowodanów o podwyższonym indeksie glikemicznym (biały chleb, cukier, słodzone płatki), picie kawy, herbaty i słodkiego alkoholu. Wystąpienie hipoglikemii jest także związane z przyjmowaniem leków np. aspiryny czy antybiotyków, leków na nadciśnienie, arytmię, uspakajających czy moczopędnych. Palacze i osoby z cukrzycą powinny zaobserwować swoje reakcje po posiłku, ponieważ u nich także może wystąpić hipoglikemia.

Jak uniknąć zmęczenia po posiłku?

  • Przede wszystkim należy jeść śniadania składające się z węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym (pieczywo pełnoziarniste, płatki bez cukru, owoce). Pozwoli to na powolne, stopniowe uwalnianie cukru i po 3–4 godzinach będzie na normalnym poziomie. Dzięki śniadaniom unikniemy zmęczenia i senności w ciągu dnia.
  • Ważne, by posiłki które jadamy pojawiały się w regularnych odstępach czasu i były urozmaicone, a nie tylko wysokokaloryczne.

Zmęczenie po obiedzie najczęściej jest wynikiem zbyt obfitych w tłuszcz posiłków i zaniedbywania jedzenia porannych śniadań. Organizm potrzebuje znacznie więcej energii do rozkładania pokarmu, przez to mózg jest mniej aktywny, pojawia się uczucie senności. Drugim wyjaśnieniem, zwłaszcza w przypadku pomijania pierwszego śniadania jest nagły skok cukru w organizmie doprowadzający do hipoglikemii. Organizm źle znosi długie przerwy w dostarczaniu pokarmu przez co w konsekwencji jesteśmy zmęczeni, ospali i poirytowani. Jedząc pożywne śniadanie i inne posiłki o regularnych porach, unikniemy negatywnych skutków. Oczywiście, jeśli takie objawy utrzymują się bardzo długo to należy skonsultować się z lekarzem.

Oceń
Zmęczenie po posiłku może być objawem poważnego schorzenia – sprawdź! - 6.7/10. Oddano 231 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?