Jesteś na:

Suplementy na odchudzanie. Najlepsze suplementy na odchudzanie

16 18 20

U schyłku XIX wieku „prywatyzacja” sportu zawodowego przyczyniła się do powstania nowych kierunków nauk, poświęconych wyłącznie wysiłkowi fizycznemu. Skutkiem tego było pojawienie się na rynku szerokiego zaplecza suplementów wspomagających osiągnięcia sportowców. Dynamicznie rozwijający się rynek idąc za nowo powstałymi trendami stale poszerza asortyment trafiając do nowych grup odbiorców, często również nie związanych ze sportem. Przykładem tego typu specyfików są suplementy wspomagające redukcję tkanki tłuszczowej, chętnie kupowane przez osoby borykające się z nadmierną masą ciała.

Suplementy na odchudzanie

Zgodnie z Ustawą z dnia 3 stycznia 2017 roku „suplementem diety nazywamy środek spożywczy, którego celem jest uzupełnianie normalnej diety, będący skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny […]”.  Dodatkowo należy zaznaczyć, że preparaty te nie mogą być wykorzystywane w leczeniu, ponieważ nie są lekami, a także nie mogą stanowić całkowitego zamiennika zróżnicowanej diety. Należy natomiast wziąć pod uwagę, że bardzo dużo związków wchodzących w skład suplementów (w tym odchudzających) jest słabo kontrolowana. Informacja na opakowaniu produktu bywa często niepełna. Mogą się w nich znaleźć substancje wpływające niekorzystnie na stan zdrowia, a nawet niedozwolone środki dopingujące. W praktyce zaleca się, aby przyjmować tylko te suplementy, których skuteczność jest potwierdzona badaniami naukowymi, a  co za tym idzie są bezpieczne dla organizmu.

Najlepsze suplementy na odchudzanie

Suplementy odchudzające stanowią kompozycję składników zwiększających tempo przemiany materii m.in. poprzez wzrost temperatury ciała oraz nasiloną lipolizę. W przyrodzie występuje wiele składników aktywnych, które wspomagają redukcję nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Wśród nich potwierdzenie naukowe wykazują m.in.:

  • CLA (sprzężony kwas linolowy),
  • substancje pobudzające kofeina,
  • wyciąg z papryki chilli kapsaicyna,
  • L- karnityna,
  • ekstrakt z gorzkiej pomarańczy,
  • zielona herbata.

Na rynku krążą także preparaty zawierające w składzie substancje czynne takie jak johimbina czy metyloheksamina, nie zostały jednak dopuszczone do obrotu przez GIS (główny inspektorat sanitarny) ze względu na możliwe skutki uboczne.

CLA – uzupełnianie diety w sprzężony kwas linolowy (CLA), który naturalnie występuje w niewielkiej ilości w produktach spożywczych, wspomaga przemianę materii. Jego termogeniczne działanie nasila procesy produkcji energii z tłuszczu, hamuje enzymy odpowiedzialne za magazynowanie tłuszczu, a także wykazuje działanie antyoksydacyjne.

Kofeina – sugestie mówiące o wpływie kawy na redukcję masy ciała znajdują swoje podłoże w metabolizmie kofeiny w organizmie. Paraksantyna związek chemiczny będący głównym metabolitem kofeiny, potęguje bowiem lipolizę, a więc rozkład tłuszczów w organizmie. Działanie to jest jednak bezskuteczne przy równoczesnej podaży węglowodanów, dlatego zaleca się unikać słodzenia kawy lub też spożywania posiłków w planowanym czasie suplementacji.

Kapsaicyna w wielu badaniach wykazano hamujący wpływ naturalnych związków roślinnych takich jak wyciąg z papryki chilli na proces adipogenezy (powstawania komórek tłuszczowych). Kapsaicyna oddziałuje na kolejne stadia rozwoju komórek tłuszczowych, najczęściej poprzez hamowanie ich namnażania i indukcję apoptozy (planowanej śmierci komórki). Odpowiednie dawkowanie tych związków w preparacie może skutecznie wspomóc redukcję tkanki tłuszczowej.

L-karnityna – zadaniem tego związku jest transport długołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Kwasy te stanowią główne źródło energii dla mięśni człowieka, wykonującego wysiłek o umiarkowanej intensywności. L-karnityna zwiększa tempo utlenienia kwasów tłuszczowych w pracujących mięśniach oraz opóźnia wykorzystanie glikogenu, a tym samym pojawienia się zmęczenia.

Ekstrakt z gorzkiej pomarańczy (synefryna) u osób zdrowych, którym podawano placebo lub 50 mg synefryny, przemiana materii (mierzona przez 75 minut w stanie spoczynkowym) wzrosła o 65 kcal w porównaniu do grupy placebo. Nie odnotowano przy tym niepożądanych skutków ubocznych mogących zaburzyć harmonijną pracę organizmu.

Zielona herbata – zielona herbata, a konkretnie katechiny w niej zawarte stanowią skuteczny środek w walce z otyłością. Hamują częściowo różnicowanie i namnażanie się komórek tłuszczowych oraz zmniejszają wchłanianie tłuszczu i glukozy poprzez modulację działania enzymów trawiennych.

Na chwilę obecną nie udowodniono zasadności różnicowania poszczególnych preparatów pod względem skuteczności działania. Zdecydowana większość dostępnych na rynku suplementów odchudzających zawiera kompozycję omawianych związków aktywnych. Podatność organizmu na ich działanie pozostaje kwestią osobniczą zależną m.in. od jego wrażliwości na działanie stymulantów, dodatkową aktywność fizyczną czy poziom tkanki tłuszczowej.

 

Literatura:

  1. Dziennik ustaw z dnia 3 stycznia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Dostęp: 18.11.2017
  2. Zając A., Poprzęcki S., Czuba M., Zydek G., Gołaś A.: Dieta i Suplementacja w Sporcie i Rekreacji. Wyd. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, 2014.
  3. Jarosz M., Ciok J., Respondek W.: Suplementy diety a zdrowie. Wyd. Lekarskie PZWL, 2013.
  4. Delavier F., Gundill M.: Suplementy żywnościowe dla sportowców. Wyd. AHA, 2010.
  5. Australian Institute of Sport. AIS supplement group classification. http://www.autsport.gov.au/ais/nutrition/supplements/classification. Dostęp: 18.11.2017
  6. Kowalska K.: Naturalne związki zaangażowane w kontrolę masy tkanki tłuszczowej w badaniach in vitro. Post Hig Med Dośw., 2011.
  7. Burke L.: Caffeine and sports peformance. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 2008
  8. Stępień M., Szulińska M., Bogdański P., Pupek-Musialik D.: Rola ekstraktu zielonej herbaty w leczeniu otyłości. Via Medica, 2008.
  9. Stohs S.J., Preuss H.G., Keith S.C., Keith P.L., Miller H., Kaats G.R.: Effects of p-synephrine alone and in combination with selected bioflavonoids on resting metabolism, blood pressure, heart rate and self-reported mood changes. Int J Med Sci.,  2011.

Kup dietę już teraz !
Już za 20zł ! Tabela zamienników GRATIS !
Oceń
Suplementy na odchudzanie. Najlepsze suplementy na odchudzanie - 10.0/10. Oddano 2 głosy.
ponad tydzień temu

Opinie

  • Monika 09.12.2017, 7:01

    Podstawa to zdrowa dieta połączona z aktywnością fizyczną.Mi udało się już schudnąć 9 kg stosując dietę .Dodatkowo peeling z kawy i ciało stało się szczupłe i jędrne 🙂 Pozdrawiam.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?