Jesteś na:

Lecytyna sojowa – właściwości i funkcje. Jaka jest najlepsza lecytyna?

16 18 20

Lecytyna (fosfatydylocholina) to związek należący do grupy fosfolipidów otrzymywany najczęściej z żółtek kurzego jaja i ziaren soi. W organizmie człowieka występuje w każdej komórce ciała, przede wszystkim jako składnik błon komórkowych i pełni wiele ważnych funkcji. Łączy w sobie ważne właściwości dietetyczne, fizjologiczne, farmaceutyczne i technologiczne.

Właściwości lecytyny

Lecytyna wykazuje wiele ważnych właściwości, które wpływają dobroczynnie na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i zapobiegają występowaniu pewnych schorzeń. Oto najważniejsze z nich:

  • poprawia pamięć i koncentrację, wpływa na działanie układu nerwowego,
  • uczestniczy w procesach przemiany materii, wspomaga trawienie,
  • stanowi barierę ochronną ścian żołądka,
  • wspiera pracę wątroby, pomaga oczyszczać organizm z toksyn,
  • ułatwia wchłanianie niektórych witamin, minerałów i składników odżywczych,
  • zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej, sprzyja odchudzaniu,
  • działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo,
  • zapobiega miażdżycy i zawałowi, rozrzedza krew, obniża poziom cholesterolu LDL,
  • opóźnia procesy starzenia się,
  • pomaga zachować sprawność seksualną mężczyzn.
Warto wiedzieć!

Lecytyna słonecznikowa, rzepakowa 

Lecytyna słonecznikowa i rzepakowa w postaci płynnej wykazują podobny skład fosfolipidów w porównaniu do sojowej. Nie zawierają alergenów ani organizmów modyfikowanych genetycznie. Stosuje się je do produkcji suplementów diety. Są naturalnymi emulgatorami z powodzeniem wykorzystywanymi, m.in. w gastronomii. Przedłużają okres przydatności produktów oraz poprawiają ich jakość.

Lecytyna sojowa funkcje

Lecytyna sojowa jest wykorzystywana przede wszystkim w przemyśle spożywczym do wyrobów cukierniczych jako substancja emulgująca. Oprócz tego znajduje zastosowanie w medycynie i dietetyce. Jej suplementy poprawiają zdolność zapamiętywania, koją nerwy. Są polecane przede wszystkim osobom narażonym na stres i uczącym się lub pracującym umysłowo. Ponadto obserwuje się poprawę profilu lipidowego, pomoc w leczeniu schorzeń górnych dróg oddechowych, a także skrócenie trwania rekonwalescencji.

 

Lecytyna – jaka najlepsza?

Lecytyna składa się około w ⅓ z oleju, którego skład i proporcje kwasów tłuszczowych są uzależnione od surowca z jakiego została pozyskana. Olej słonecznikowy i sojowy charakteryzują się niekorzystną proporcją kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 w porównaniu do lecytyny rzepakowej, w której zależność ta jest lepsza dla kondycji zdrowotnej organizmu. Ponadto na rynku można napotkać się na produkty, np. suplementy diety z lecytyną pochodzącą od soi modyfikowanej genetycznie. Warto przed zakupem zwrócić uwagę na etykietę i sprawdzić informację, czy produkt jest wolny od GMO.

Podsumowując, lecytyna to ważny związek wpływający na prawidłowe funkcjonowanie wielu narządów w organizmie człowieka. Do organizmu można ją dostarczyć spożywając produkty naturalne lub stosując odpowiednie suplementy diety. Wśród zbóż, z których pozyskiwany jest ten składnik najkorzystniejszy skład kwasów tłuszczowych posiada rzepak. Należy także zwracać uwagę, czy w produktach i suplementach lecytyna nie została pozyskana z organizmów modyfikowanych genetycznie.

 

Literatura:

Kulawik A., Tal-Figiel B., Warżel M., 2011. Lecytyna i jej rola w farmaceutycznych emulsjach suchych. Inż. Ap. Chem., 50, 5, 62-63

 

Oceń
Lecytyna sojowa – właściwości i funkcje. Jaka jest najlepsza lecytyna? - 7.5/10. Oddano 11 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?