Jesteś na:

Dieta strukturalna wg dr Bardadyna – jak zmieniła moje życie

16 18 20

W swoim życiu stosowałam już wiele diet. Paleo, Dukan, Kopenhaska, kapuściana – wszystkie z nich doskonale znam! Niestety, oprócz chwilowego spadku wagi i rozdrażnienia nie przyniosły one żadnych skutków poza narastającą frustracją oraz powracającymi niczym bumerang kilogramami.

Po kilku latach walki, w której wciąż zamiast sukcesów odnosiłam porażki, pomyślałam sobie: „Dość!  Koniec z dietami!” Twarz mam całkiem ładną, więc może zostanę modelką plus size albo zacznę projektować ubrania dla dziewczyn o większym rozmiarze. Pomysłów było kilka, ale wszystko sprowadzało się do prostego planu: koniec z dietami!

Niestety, tak samo jak od słodyczy byłam uzależniona od diet. Po prostu nie mogłam normalnie funkcjonować nie odchudzając się. Mimo postanowień nadal desperacko szukałam sposobu, aby zrzucić niechciane kilogramy. Wtedy, całkiem przypadkiem do moich rąk wpadła książka o tajemniczo wtedy brzmiącym dla mnie tytule „Nałóg jedzenia”.

Dieta strukturalna

Dieta strukturalna dr. Bardadyna to dieta redukcyjna. Polega na zastępowaniu posiłków produktami strukturalnymi, czyli dostarczającymi maksymalną wartość odżywczą i jednocześnie minimalną ilość kalorii. Produkty strukturalne mają za zadanie przyspieszyć tempo przemiany materii i oczyścić organizm z toksyn.

Dieta strukturalna – walka z nałogiem

Podejście, jakie reprezentuje dr Marek Bardadyn jest zupełnie inne od tych, z którymi dotychczas się spotkałam. Lektura książki uświadomiła mi bardzo ważną rzecz – jestem nałogowcem, który jest uzależniony od jedzenia! Na spadki nastroju, na zły dzień, na kłótnie i problemy zawsze miałam jedno lekarstwo – niekończące się turnusy do lodówki, które na krótką chwilę pomagały mi w radzeniu sobie z przygnębiającą rzeczywistością. Jak pisze dr Bardadyn:

Narkoman i uzależniony od jedzenia sięgają po środki uzależniające, by poczuć się lepiej. Nie dlatego, że środek, który wybierają jest potrzebny organizmowi ze względów energetycznych, lecz by zainicjować ciąg reakcji, w rezultacie których ulegnie poprawie obecne, odczuwane jako mało komfortowe, położenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wtedy nadeszło olśnienie. Aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę, najpierw muszę uporać się z  nałogiem, a dopiero później próbować zmienić jadłospis. Bez tego nawet najlepszy program treningowy i dieta ułożona przez specjalistę nie dadzą pożądanych efektów, ponieważ zgubne nawyki prędzej czy później przejmą kontrolę i zniszczą wszystkie starania.

Zasady diety wg dr Bardadyn

Tydzień I
Tutaj również nie znajdziemy typowych zasad do jakich jesteśmy przyzwyczajeni przez twórców innych diet. Wcale nie musimy rezygnować z pieczywa, makaronów, owoców, a nawet masła. Ponadto przez pierwszy tydzień w ogóle z niczego nie musimy rezygnować! Obowiązują nas tylko dwie zasady: jemy dokładnie co dwie godziny, z zegarkiem w ręku przez 10 minut i ani minuty dłużej. Na twoim talerzu został kawałek niedojedzonej kanapki? Trudno, odłóż ją, kolejną szansę będziesz miał za dwie godziny. W całej tej zabawie, która na pozór może wydawać się uciążliwa, chodzi o to, aby przywrócić naturalne odczuwanie sytości oraz zapanować nad niepohamowanym łaknieniem. Druga zasada polega na zmianie jednego posiłku na odżywczy koktajl strukturalny, który korzystnie wpływa na poprawę stanu naszego zdrowia i samopoczucia.

Tydzień II
Drugi tydzień diety polega na spożywaniu wyłącznie produktów strukturalnych, które powinny znaleźć się w pięciu posiłkach – czyli śniadaniu, przekąsce I, obiedzie, przekąsce II i kolacji. Ponadto śniadanie lub kolację stanowi jeden z przypadających na dany dzień koktajli strukturalnych. Tydzień drugi to okres, gdzie tracimy najwięcej kilogramów i odkrywamy przyjemność płynącą ze spożywania pełnowartościowych posiłków. Zasady tej fazy stosujemy do momentu, aż pozbędziemy się wszystkich niechcianych kilogramów.

Koktajle strukturalne

Koktajle strukturalne zwane są eliksirami młodości. Dieta opracowana na ich podstawie nie tylko odchudza, została stworzona głównie z myślą o poprawie kondycji ciała oraz odmłodzeniu organizmu. Koktajle skomponowane są z naturalnych składników bogatych w witaminy i minerały. Każdy składnik z osobna wykazuje wiele właściwości zdrowotnych i profilaktycznych w przypadku chorób cywilizacyjnych. Dr Bardadyn wymienia kilka rodzajów koktajli m. in. wiśniowy, pomarańczowy, fioletowy czy zielony. Ten ostatni, dla którego bazą jest awokado i pietruszka, poprawia przemianę materii i oczyszcza organizm. Każdy z koktajli charakteryzuje się innym działaniem, dlatego tak ważne jest, aby jadłospis składał się z różnych i jak największej ich ilości. Wówczas dostarczymy ciału cały kompleks witamin, minerałów i składników odżywczych niezbędnych dla zdrowego i pełnego energii funkcjonowania.

Bazą do przygotowywania koktajli są:

  • owoce świeże i suszone,
  • otręby owsiane, pszenne, zarodki pszenne oraz siemię lniane,
  • pestki słonecznika lub dyni, orzechy, kakao,
  • jogurt, kefir, mleko sojowe.

Przygotowanie ich zajmuje kilka chwil. Wystarczy tylko zgromadzić wszystkie potrzebne składniki, które są dostępne w większości sklepów i zblendować. Warto też dodać, że koktajle strukturalne są naprawdę smaczne!

Przykładowy, oczyszczający koktajl grejpfrutowy:
200 ml świeżo wyciśniętego soku ze średniego grejpfruta,
1 łyżka żurawin suszonych,
1 łyżka pestek dyni,
1 łyżka otrąb owsianych,

Lista produktów zalecanych w diecie strukturalnej:

Produkty w tabeli ułożone są w kolejności od najbardziej wartościowych dla procesów wzmacniania organizmu, regeneracji i odmładzania tkanek do najmniej. Dr Bardadyn wprowadził wartościowanie produktów za pomocą gwiazdek. Im więcej gwiazdek tym bardziej wartościowy produkt. W tabeli produkty znajdujące się na 1 miejscu odpowiadają produktom oznaczonym za pomocą 5 gwiazdek, na 2 miejscu ­­– 4 gwiazdek, 3 miejsce – 3 gwiazdki itd.  Jeśli w danej grupie nie ma produktów z wartością np. 1 gwiazdki, wówczas na danym miejscu jest postawiony znak “–”

Produkty zbożowe Produkty białkowe
  1. Zarodki pszenne, kasza gryczana, otręby pszenne.
  2. Kasza jaglana, otręby owsiane, kiełki pszenicy, ryż dziki.
  3. Chleb pełnoziarnisty (razowy), makaron razowy, ryż brązowy.
  4. Musli bez cukru.
  1. Jaja, soczewica, soja.
  2. Groch, tofu (ser sojowy), tuńczyk, łosoś.
  3. Śledź, wątróbka cielęca lub drobiowa, fasola, jogurt, kefir, kurczak.
  4. Mintaj, sola.
  5. Morszczuk, pstrąg.
Warzywa Owoce
  1. Czosnek, kapusta.
  2. Brokuły, marchew, dynia, papryka, rzeżucha, sałata.
  3. Cebula, kalafior, pomidory, rzodkiewka, szpinak, ziemniaki.
  4. Cykoria, brukselka, oliwki, pietruszka.
  5.  
  1. Jagody czarne, wiśnie, aronia, awokado.
  2. Winogrona, żurawiny, ananas, banany, figi, grejpfrut, porzeczki czarne.
  3. Morele, pomarańcze, śliwki, truskawki, jabłka, maliny.
  4. Cytryny, kiwi.
Orzechy i pestki Napoje
  1. Siemię lniane, nasiona słonecznika, pestki dyni.
  2. Orzechy brazylijskie, sezam.
  3. Migdały, orzechy nerkowca, orzechy laskowe, orzechy włoskie.
  1. Herbata zielona, woda mineralna, napar ze skrzypu.
  2. Herbata czerwona, sok brzozowy, kakao.
  3. Mleko sojowe, wino czerwone.
  4. Naturalne soki warzywne i owocowe.
Tłuszcze Inne
  1. Oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany
  2. Masło.
  1. Melasa trzcinowa.
  2. Czekolada gorzka, drożdże piwne.

Dieta strukturalna tak naprawdę nie jest dietą a sposobem żywienia. Lista produktów strukturalnych jest niezwykle szeroka. Znajdziemy na niej niezbędne dla nas witaminy i składniki odżywcze. Autor diety zachęca, aby po osiągnięciu zamierzonej wagi produkty strukturalne stanowiły 2/3 twojego dziennego menu.

Dieta strukturalna – wady

Dieta strukturalna ma zasadniczo jedną dużą wadę. Stosując jej zasady możemy schudnąć nawet 3 kg tygodniowo! Jest to naprawdę szybkie tempo, które może być zbyt szybkie dla zmian, które muszą dokonać się w naszej głowie. Bazując na swoim doświadczeniu polecam wam, abyście przed wdrożeniem planu żywieniowego uporali się ze wszystkimi problemami, które wywołują u was kompulsywne sięganie po jedzenie. Wtedy możecie być pewni, że dieta strukturalna przyniesie wymarzone, a przede wszystkim trwałe efekty!

Literatura:

Marek Bardadyn, Nałóg jedzenia, 2011.

 

Oceń
Dieta strukturalna wg dr Bardadyna – jak zmieniła moje życie - 6.4/10. Oddano 97 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • Sylwia 22.07.2015, 4:13

    Najpierw kupiłam książkę pt”Koktajle odchudzające”. zaczęłam je pić zamiast normalnych posiłków.Później wpadła mi w ręce książka „Odchudzająca książka kucharska”. Wpadłam jak śliwka w kompot w dobrym tego słowa znaczeniu :) . Jestem na diecie strukturalnej dopiero 5 dzień,ale czuję się świetnie,nie chodzę głodna, nie podjadam bo mi się nie chce.Ważyłam się z ciekawości czy w ogóle te 5 dni coś dały i jakie było moje zdumienie gdy waga wskazywała 1,7 kg mniej. Postanowiłam pozostać na tym sposobie odżywiania. Polecam innym gdy diety stosowane nic nie dają.

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 23.07.2015, 10:45

      Gratulujemy i trzymamy kciuki :)

      Odpowiedz
  • Serio 13.01.2016, 11:37

    Padłam. Dieta strukturalna nie jest dietą tylko sposobem żywienia…DIETA= SPOSÓB ŻYWIENIA. Dieta to nie jest odchudzanie, może być niezdrowa albo pogrubiająca!

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 14.01.2016, 11:44

      Wszystko zależy od przyjętego bilansu kalorycznego. Nawet ze sposobem żywienia zaproponowanym przed dr Bardadyna przy zachowaniu ujemnego bilansu kalorycznego możemy schudnąć.

      Odpowiedz
  • Nicolaszka 11.05.2016, 10:54

    Postanowiłam wypróbować dietę strukturalną. Przeszłam już kilka diet, bez większych efektów i z coraz większym rozczarowaniem. Czy próbowaliście już tej diety? Jak szybko można się spodziewać pierwszych efektów?

    Odpowiedz
  • beata 26.05.2016, 9:00

    jestem na diecie strukturalnej trzeci tydzień razem z moim synem ja trzymam się diety on troszkę podjada [ma 18 lat] oboje zrzuciliśmy po około 6 kg czuję się lepiej i młodziej stosuję też ćwiczenia i najwięcej kłopotow sprawia mi prawidłowe oddychanie podczas ćwiczeń które nie są trudne . Dietę kupiłam przez internet mój program to dieta 1000 kalori, potrawy są naprawdę smaczne i do tej pory nie miałam ochoty na słodycze [które wcześniej pochłaniałam ]

    Odpowiedz
    • Bonavita.pl 30.05.2016, 8:37

      Życzymy powodzenia w dalszej walce o szczupłą sylwetkę. Pamiętaj jednak, aby po zakończeniu diety nie wrócić do starych nawyków!

      Odpowiedz
      • beata 02.08.2016, 7:57

        minęło 12 tygodni od momentu kiedy zaczęłam się odchudzać straciłam prawie 17 kilogramów i od dwóch tygodni moja waga stoi w miejscu mimo diety wdrożyłam w tym tygodniu jeszcze ćwiczenia z Ewą Chodakowską -skalpel i nadal nic dzisiaj pochłonęłam w-z kę chyba ze złości muszę też napisać że naprawdę dużo pracuję całe dnie jestem w ruchu poradźcie co robić mam do zrzucenia jeszcze przynajmniej 15 kg

        Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?