Jesteś na:

Dieta dr Dąbrowskiej – ile można schudnąć? Wychodzenie z diety Dąbrowskiej

16 18 20

Dieta dr Dąbrowskiej, bardziej znana jako dieta owocowo-warzywna, to wg autorki „oczyszczająca głodówka lecznicza”. W wyniku jej stosowania ma dochodzić do usuwania nagromadzonych złogów z organizmu i przywrócenia ogólnie pojętego zdrowia. Utrata masy ciała jest jedynie efektem ubocznym stosowania kuracji. Ile można schudnąć, będąc na diecie owocowo-warzywnej, i jak postępować po zakończeniu głodówki?

Dieta dr Dąbrowskiej – zasady

Jedną z najważniejszych zasad diety dr Dąbrowskiej jest to, że nie jest to dieta na całe życie. Należy ją traktować bardziej jako okresową kurację, która może trwać od jednego dnia do maksymalnie kilku tygodni. Po jej ukończeniu można periodycznie powracać do diety warzywno-owocowej (np. stosując ją jeden dzień w tygodniu). W czasie kuracji należy spożywać warzywa i owoce ubogie w substancje odżywcze. Należą do nich warzywa:

  • cebulowe (cebula, pory, czosnek),
  • korzeniowe (marchew, rzodkiew, pietruszka, buraki, seler, chrzan)
  • kapustne (kalafior, kapusta biała i włoska),
  • dyniowate (kabaczek, dynia, ogórki),
  • liściaste (sałata, zioła przyprawowe),
  • psiankowate (papryka, pomidor),

oraz owoce:

  • jabłka,
  • grejpfruty,
  • cytryny.

Z wymienionych produktów przygotowuje się soki, surówki oraz zupy gotowane w wodzie bez tłuszczu. Dozwolone jest również spożywanie warzyw duszonych.

Produkty zbożowe, orzechy, ziemniaki, nasiona roślin strączkowych, mleko, oleje, mięsa oraz niewymienione wyżej owoce są uznawane za zbyt odżywcze, przez co, jak twierdzi dr Dąbrowska, „hamują utratę wagi ciała, co jest równoznaczne z zahamowaniem procesów spalania własnych złogów tłuszczu i zwyrodniałych tkanek”. Dlatego nie powinno się ich spożywać podczas stosowania kuracji. Ponadto należy zrezygnować z picia mocnej kawy, herbaty i alkoholu.

Dieta dr Dąbrowskiej – ile można schudnąć?

Dieta warzywno-owocowa dostarcza około 400 kcal dziennie. Jest to dieta bardzo niskoenergetyczna. Diety o tak niskiej kaloryczności nie dostarczają odpowiedniej ilości białek, węglowodanów i tłuszczów, o witaminach i składnikach mineralnych nie wspominając (szczególnie, że stosując dietę dr Dąbrowskiej, praktycznie nie spożywa się tłuszczu, co utrudnia wchłanianie witamin A, D, E i K).

Na utratę masy ciała podczas stosowania diety ma wpływ kilka czynników. Pierwszym z nich jest wyjściowa masa ciała – im wyższa, tym większa jej utrata podczas stosowania kuracji. Osoby z prawidłową masą ciała w ciągu dwóch tygodni chudną średnio 34 kg, a osoby otyłe 46 kg. Drugim czynnikiem jest etap kuracji. Na początku diety utrata masy ciała wynosi około 0,5 kg dziennie, po czterech tygodniach 0,4 kg dziennie, a po sześciu tygodniach niecałe 0,3 kg dziennie.

Jest to niezdrowa redukcja masy ciała. Za optymalną przyjmuje się utratę masy ciała w wysokości maksymalnie 1 kg tygodniowo. Efekty takiej diety są znacznie trudniejsze do utrzymania niż te uzyskane podczas stosowania tradycyjnych diet redukcyjnych. Szybka i znaczna redukcja masy ciała zwykle kończy się nie tylko ponownym zwiększeniem masy (efekt jojo), ale może również przyczyniać się do rozwoju kamicy żółciowej, zaburzeń wodno-elektrolitowych i skutkować wzrostem utraty beztłuszczowej masy ciała (głównie tkanki mięśniowej).

Wychodzenie z diety Dąbrowskiej

Po zakończeniu kuracji stopniowo wprowadzamy warzywa i owoce, których nie było w postnym jadłospisie. Następnie dodajemy niewielkie ilości kaszy i ryżu (nadal bazując na warzywach i owocach). Dążymy do wdrożenia na stałe zdrowego odżywiania, dlatego eliminujemy z diety cukier, mąkę, biały ryż i sól. Unikamy słodyczy i dżemów. W drugim tygodniu można urozmaicić jadłospis o tłuszcze roślinne w postaci olejów tłoczonych na zimno oraz nasion (słonecznika, orzecha, dyni). Dodajemy również pieczywo (razowe). Na końcu można wprowadzić produkty odzwierzęce, takie jak: kefiry, jogurty, jaja i ryby. Według dr Dąbrowskiej mięso nie jest niezbędne w zdrowym żywieniu i należy dążyć do jego eliminacji z diety.

Dieta dr Dąbrowskiej to bardzo restrykcyjny sposób żywienia, który raczej powinno nazywać się głodówką aniżeli dietą. Co prawda jej stosowanie zapewnia szybką i znaczną utratę masy ciała, jednak są to efekty krótkotrwałe, bardzo ciężkie do utrzymania.

Literatura:

  1. Ciało i ducha ratować żywieniem, Ewa Dąbrowska, Michalineum CMM, 1996,
  2. Dietoterapia, pod redakcją Barbary Nowak-Pacholaczak, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, s. 274282,
  3. Przywracać zdrowie jedzeniem, Ewa Dąbrowska, Michalineum CMM, 2002.

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Dieta dr Dąbrowskiej – ile można schudnąć? Wychodzenie z diety Dąbrowskiej - 4.0/5. Oddano 6 głosy.
Autor artykułu: