Jesteś na:

Dieta bez cukru – efekty. Co jeść na diecie bezcukrowej?

16 18 20

Jak wskazują dane statystyczne, coraz mniej Polaków przyjmuje cukier w czystej postaci, jednak mimo to jego konsumpcja ogółem rośnie. Dzieje się tak, ponieważ spożywamy coraz więcej przetworzonej żywności, w której znajduje się cukier dodany, a my jako konsumenci nie zwracamy na to uwagi. Jakich produktów należy unikać, a jakie spożywać, będąc na diecie bezcukrowej?

Dieta bez cukru

W dzisiejszym świecie trudno wyobrazić sobie życie bez cukru. Lista produktów, do których dodawany jest ten składnik, jest bardzo długa. Dlatego tak trudno jest całkowicie wyeliminować go z diety. Oprócz słodyczy, w których jego obecność jest oczywista, cukier dodany znajdziemy m.in. w lodach, napojach, jogurtach, sosach, dżemach czy płatkach śniadaniowych. Oczywiście cukry występują również w żywności naturalnie, np. w owocach i mleku.

Dieta bez cukru – efekty

Dane Głównego Urzędu Statystycznego z 2016 pokazują, że przeciętne miesięczne spożycie cukru, dżemu, miodu, czekolady i wyrobów cukierniczych na 1 osobę w gospodarstwie domowym wynosiło aż 1,78 kg. W skali roku jest to ponad 20 kg balastowych substancji, które oprócz podnoszenia naszej masy ciała nie wnoszą dla naszego organizmu niczego dobrego. Wykluczając całkowicie powyższe produkty z diety, pozbywamy się kilkudziesięciu tysięcy kilokalorii, co jest równoznaczne ze spadkiem masy ciała.

Co jeść na diecie bezcukrowej?

Kluczowe w diecie bezcukrowej jest unikanie cukrów dodanych, tj. węglowodanów zawartych w produktach, które są dodawane do żywności podczas jej przetwarzania lub przygotowania do spożycia. Jeśli na etykiecie pojawią się: cukier biały lub brązowy, melasa czy syrop glukozowo-fruktozowy, lepiej zrezygnować z zakupu. Zamiast cukrów prostych wskazane jest spożywanie węglowodanów złożonych. Znajdziemy je w gruboziarnistych kaszach (gryczanej, jęczmiennej), pieczywie pełnoziarnistym oraz warzywach i nasionach roślin strączkowych.

Czy obecność cukrów w owocach wyklucza ich spożycie? Oczywiście, że nie! Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia warzywa i owoce powinny być spożywane jak najczęściej i w jak największej ilości. Powinny stanowić co najmniej połowę tego, co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: owoce powinny stanowić jedynie ¼ część tego zestawu, pozostałe ¾ należą do warzyw. Dodatkowo wskazane jest spożycie mleka i produktów mlecznych, jaj i mięsa. Jako źródło tłuszczu najlepiej wybierać orzechy i nasiona oraz oleje roślinne.

Eliminacja cukru z diety dla wielu osób stanowi nie lada wyzwanie. Jednak wykluczenie cukrów dodanych z diety niesie ze sobą wiele korzyści. Oprócz zmniejszenia ryzyka pojawienia się próchnicy zębów możemy spodziewać się utraty zbędnych kilogramów, a co za tym idzie, ograniczyć ryzyko rozwoju wielu chorób takich jak cukrzyca, miażdżyca i choroby układu krążenia.

Kup dietę już za 20zł

Zobacz >>

Opublikowano ponad tydzień temu
Oceń artykuł
Dieta bez cukru – efekty. Co jeść na diecie bezcukrowej? - 7.5/10. Oddano 2 głosy.
Autor artykułu:

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?