Jesteś na:

Sposoby na bezsenność oraz ... na zdrowy sen.

16 18 20

Coraz większy odsetek ludzi ma problemy z zasypianiem, bezsenność dopada w najmniej oczekiwanym momencie. Czy to syndrom naszych czasów? Czy za szybko gonimy za karierą, pieniądzem i życiem, że nie możemy spać po nocach? A może po prostu szkoda nam czasu na spanie, bo tyle obowiązków nas czeka.

Problemy i trudności z zasypianiem

Leżenie w łóżku najpierw kilkanaście minut, potem kilkadziesiąt, a następnie przeliczanie minut na godziny… Nerwówka, bo rano trzeba wstać, cenny czas wygospodarowany na sen przepada, a po pobudce nie będzie można zwlec się z łóżka. Czasem kilka dni, gdzie śpi się po 4 godziny na dobę, czasem nawet kilka tygodni. Hektolitry kawy, bo jednak trzeba jakoś funkcjonować pomimo braku regeneracji, kolejne nawarstwianie się rozdrażnienia. Trudności z zasypianiem – jak z tym żyć?

 Sposoby na  bezsenność: Ogranicz stres

Do czego chcę namawiać? To tak jakbym mówił: „ogranicz życie”, bo życie nieustannie wiąże się ze stresem – w takich czasach żyjemy. Dobrze pamiętasz okresy przed ważnymi wydarzeniami w życiu, przed jakimś egzaminem lub gdy ktoś bliski chorował. Wtedy najtrudniej się skupić, cierpimy na okresową bezsenność i ciągle odczuwamy lęk, nie potrafiąc zasnąć. Sen jest niespokojny, budzimy się co kilka godzin, a rano nie dosypiamy sporo czasu przed budzikiem. Próbuj rozładowywać napięcie – biegaj, ćwicz, relaksuj się. To bardzo ważne, aby wychodzić z poziomu stresu i nastrajać się na wyciszenie, na pewnego rodzaju oddech. Większość komplikacji z higieną snu wynika z problematyzacji naszego codziennego życia.

 Sposoby na  bezsenność: Wietrz sypialnię

Optymalna temperatura do spania to 18 -21 stopni Celsjusza, dlatego zakręć kaloryfery i wywietrz pokój, w którym chcesz spać, żeby zapewnić sobie niższą temperaturę, ale też i świeże powietrze. Wiele osób nie dbając o wietrzenie swego lokum, doprowadza do nagromadzenia ciepła, a potem miota się po łóżku. Nie bójmy się otworzyć okno i wychłodzić wnętrza, zdecydowanie szybciej przeniesiemy się w objęcia Morfeusza w niższej temperaturze.

Większość komplikacji z higieną snu wynika z problematyzacji naszego codziennego życia.

Większość komplikacji z higieną snu wynika z problematyzacji naszego codziennego życia.

Sposoby na  bezsenność: Zmęcz się wieczorem

Główną funkcją snu jest regeneracja i odpoczynek, więc trzeba mieć po czym się regenerować. Aktywność fizyczna sprzyja higienie snu, bo jest on dłuższy i głębszy, do tego szybciej zaśniemy, kiedy będziemy zmęczeni. Zbyt długi okres wypoczynku i brak ruchu na pewno nie polepszy naszych zdolności do natychmiastowego zasypiania, musimy ćwiczyć, co przełoży się także na naszą kondycję, mięśnie etc. Poza tym nie ma milszego uczucia niż kładzenie się do łóżka ze świadomością, że naprawdę się wydusiło z dnia jak najwięcej.

 Sposoby na  bezsenność: Nie pij kawy ani napojów energetycznych

Kofeina to wspólny mianownik wszelkich napojów typu cola, redbull, energy drink itp. no i oczywiście klasycznej kawy lub herbaty. Pobudza nas w działaniu, usuwa poczucie niewyspania i to jedna z pierwszych rzeczy, które robimy po przebudzeniu. Dlatego wskazane jest, aby ograniczyć spożywanie napojów kofeinowych wieczorami i nocą, bo trudniej zasnąć po takich używkach, skoro ich główną funkcją jest pobudzanie. Alkohol wbrew pozorom wcale nie sprzyja spaniu, gdyż mimo wzmożonej ochoty na sen i osłabieniu organizmu, nawet po zaśnięciu sen staje się niespokojny, ludzie często się budzą po kilka razy w nocy, a w dodatku nie potrafią dospać dużej liczby godzin, tylko budzą się bardzo wcześnie.

 Sposoby na  bezsenność: Wycisz się i pij zioła

Kilka godzin przed planowanym pójściem do łóżka spróbuj się wyciszyć, nie myśleć o problemach i stopniowo wprowadzaj się w stan relaksacji. Dobrą metodą jest herbata z melisy (na rynku dostępne są mieszanki np. melisa z pomarańczą), która uspokaja i działa pozytywnie na układ nerwowy. Po zredukowaniu napięcia i uspokojeniu skołatanych nerwów organizm zacznie przygotowywać się do snu i momentalnie będziemy chcieli znaleźć się pod kołdrą. Dobrze jest pilnować godzin snu, aby spać regularnie i o stałych porach – uczymy nasz zegar biologiczny, żeby codziennie dbał o dokładność cyklu dobowego.

 Spokojny sen jest… zdrowy

Jak widać zdrowy styl życia przekłada się także na zdrowy styl spania i jeśli zapewniamy sobie ruch i dbamy o wietrzenie pomieszczeń, to dużo prościej będzie nam zasnąć, niż nie dbając o higienę snu. Zobaczysz, jak będziesz bardziej odporny na choroby, efektywniej będziesz pracował oraz mniej skarżył się na różne dolegliwości. Pamiętaj o zbilansowanym odżywianiu i niejedzeniu zbyt późno posiłków, gdyż podwyższona praca żołądka nie sprzyja zasypianiu. Wycisz się i pozbądź się negatywnych emocji i stresów, odkładaj też intensywne prace umysłowe na następny dzień lub uporaj się z nimi wcześniej. Wzmocnią Cię ziołowe herbatki, które koją nerwy i pomagają się wyciszyć. Dobrej nocy!

Oceń
Sposoby na bezsenność oraz ... na zdrowy sen. - 6.1/10. Oddano 16 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • ewcia 06.10.2016, 2:57

    a czy ktoś słyszał i próbował metody 4-7-8, która pozwala zasnąć w 57 sekund?

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?