Jesteś na:

Sok z rokitnika – właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania. Jak zrobić sok z rokitnika?

16 18 20

Rokitnik zwyczajny (Hippophae rhamnoides) to liściasty i dwupienny krzew o oleistym miąższu z rodziny oliwkowatych (Eleaegnaceae). Roślina ta występuje w prawie całej Europie i Azji. Rokitnik ma zastosowanie w fitoterapii ze względu na obecność substancji bioaktywnych, w przemyśle spożywczym oraz kosmetycznym. Wykorzystuje się przeważnie owoce i nasiona, które odznaczają się największą zawartością korzystnych substancji [1, 2].

Owoce są pomarańczowe, małe i owalne, o kwaskowatym, cierpkim smaku i swoistym zapachu. Natomiast nasiona są ciemnobrązowe, błyszczące, o jajowatym kształcie.

W świeżych owocach i nasionach znajduje się 1,413,7% oleju. Dodatkowo występują znaczne ilości witaminy C (28200 mg / 100 g owoców), witaminy E (3,45 mg) i karotenoidów (1628 mg), a także witaminy z grupy B (m.in. ryboflawiny 1,12 mg, kwas pantotenowy 0,85 mg), β-karoten oraz ksantofile, fosfolipidy, garbniki, sole mineralne i kwasy organiczne. Na skład poszczególnych substancji wpływ mają klimat oraz stopień dojrzałości owoców podczas zbioru. Zazwyczaj z surowca wytwarza się sok lub olej [1, 2].

Sok z rokitnika

Sok jest bogaty przede wszystkim w flawonoidy i witaminy – głównie C. Można go kupić w sklepach ze zdrową żywnością, aptekach, a czasami nawet w sklepach spożywczych. Dostępny jest w butelkach o różnej pojemności (2501000 ml). Cena waha się od 13 do 45 złotych za 1 litr. Kupując sok, należy mieć na uwadze, że po otwarciu powinno się go spożyć (zazwyczaj) w ciągu 714 dni [1, 2].

Sok z rokitnika – właściwości

Właściwości rokitnika były znane w medycynie ludowej od dawna. Sok z rokitnika ma głównie działanie przeciwutleniające ze względu na zawartość dużej ilości witaminy C oraz tokoferoli, karotenoidów i flawonoidów (120–1000 mg / 100 g). Dzięki obecności tych substancji działa antyoksydacyjnie i przeciwnowotworowo. Ponadto oddziaływuje pozytywnie na serce (wpływa na siłę skurczu mięśnia sercowego, zapobiega jego niedokrwieniu) i przeciwdziała miażdżycy (wpływa na gospodarkę lipidową oraz przeciwdziała procesowi utleniania lipoprotein). Związki polifenolowe mogą także wykazywać działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe oraz wzmacniać odporność organizmu [1, 2].

Sok z rokitnika – dawkowanie, przeciwwskazania

Sok należy wypijać po rozcieńczeniu wodą w stosunku 1:3 (w sumie ok. 150 ml płynu). Po otwarciu należy przechowywać sok w lodówce.

Osoby zmagające się z zaburzoną gospodarką węglowodanową (np. w związku z cukrzycą) powinny pamiętać, że każdy sok zawiera cukier. Preparat nie jest wskazany dla osób z zapaleniem wątroby, trzustki czy też pęcherzyka żółciowego. Również skłonność do biegunek oraz kamica nerkowa stanowią przeciwwskazania do stosowania soku z rokitnika [1,2].

Jak zrobić sok z rokitnika?

Jeżeli dysponujemy świeżymi owocami, warto zrobić sok z rokitnika samemu. Czego potrzebujemy?

Przepis na sok z rokitnika

Składniki:

  • 1 kg owoców rokitnika,
  • 0,5 kg cukru.

Przygotowanie: z owoców usunąć szypułki, umyć i przepuścić przez sokowirówkę. Następnie dodać cukier, wymieszać, przelać do butelki/słoika i pasteryzować [3].

rozwiń

Sok z rokitnika zawiera w sobie wiele substancji bioaktywnych, m.in. flawonoidy i witaminę C, które wykazują działanie antyoksydacyjne. Dzięki temu wzmacnia naszą odporność, przeciwdziała nowotworom oraz chorobom układu sercowo-naczyniowego, a także spowalnia proces starzenia się. Warto wzbogacić naszą spiżarnię o sok z rokitnika.

Literatura:

  1. Piłat B., Zadernowski R., Owoce rokitnika (Hippophae rhamnoides) – bogate źródło związków biologicznie aktywnych, Postępy fitoterapii, 2016, 4, s. 298–306,
  2. Bośko P., Biel W., Właściwości lecznicze rokitnika zwyczajnego, Postępy fitoterapii, 2017, 18, s. 36–41,
  3. http://wege-kuchnia.blogspot.com/2014/09/sok-z-rokitnika.html [data dostępu: 01.06.2018].

Sprawdź ile kalorii dziennie spalasz

Oblicz

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Sok z rokitnika – właściwości, dawkowanie, przeciwwskazania. Jak zrobić sok z rokitnika? - 5.0/5. Oddano 4 głosy.
Autor artykułu:
Agnieszka Bernatowicz, dietetyk
, Dyplomowany dietetyk i psychodietetyk. Specjalizuje się w schorzeniach układu pokarmowego, szczególnie jelit. Sporo czasu poświęca badaniom nad zagadnieniem zaparć oraz choroby Leśniowskiego-Crohna.

Opinie

  • Dana 31.07.2018, 8:53

    mnie najbardziej rozbraja, jak ludzie kupują te sklepowe soki, w których owoców jest garstka, a cała reszta to cukier i jeszcze myślą, że się zdrowo odżywiają, a jednak to co naturalne to najlepsze.

    Odpowiedz
  • Inka 03.09.2018, 8:16

    Fajny przepis. Do tego super foods. Włączę go do swojej diety. W trakcie odchudzania idealnie zadziała z codziennymi ćwiczeniami. Jeszcze trochę i pozbędę się tych ohydnych fałdek tłuszczu.

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone