Jesteś na:

Dowiedz się na co zwracać uwagę przy wyborze wody mineralnej

16 18 20

Na wybór wody kupowanej w sklepie nie powinna wpływać jedynie cena, zwłaszcza że za tę samą lub czasem niższą kwotę można znaleźć bardziej wartościowy produkt. Należy poświęcić kilka minut na analizę etykiety umieszczonej na butelce, a oprócz zaoszczędzenia pieniędzy, zadbamy także o swoje zdrowie. Przedstawiam kilka krótkich wskazówek, które pomogą wybrać najlepszą wodę.

Ogromne nakłady finansowe na kampanie reklamowe najbardziej znanych wód nie determinują wcale ich wysokich wartości mineralnych, a jedynie gwarantują wysoką cenę. Warto zatem wziąć do ręki butelkę, którą mamy w domu i przeczytać, co tak naprawdę ma nam do zaoferowania.



Woda mineralna rodzaje

Nazwa wody ma jedynie zachęcić do kupna i dobrze się kojarzyć. Warto jednak zwrócić uwagę na to, czy jest to woda mineralna, czyli taka, która zawiera dużą ilość składników mineralnych, czy źródlana, która w rzeczywistości nie różni się składem od wody z kranu. Należy także pamiętać, iż sformułowanie „woda wysokozmineralizowana” i „woda wysokonasycona” nie oznaczają tego samego.  Mineralizacja wskazuje na wysoką, średnią bądź niską zawartość składników mineralnych. Jeżeli chcemy kupować wodę gazowaną, należy kupować tę z napisem „wysokonasycona” bądź „średnionasycona CO2”.

Kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę kupując wodę, niezależnie od tego czy jest ona mineralna czy źródlana, to miejsce wydobycia wody. Najlepiej, gdy znajduje się ono w bliskim sąsiedztwie rozlewni. Warunkuje to bowiem minimalizację czasu transportu ze źródła czy ujęcia do rozlewni, gdzie trafia prosto do butelek. Woda z kranu, mimo małych różnic w składzie chemicznym względem wody źródlanej, jest transportowana na znaczne odległości wodociągami, gdzie mogą zalegać niebezpieczne dla zdrowia bakterie. Pijąc wodę prosto z kranu mogą dostać się one do naszego organizmu. Bardzo popularne ostatnio stają się specjalne filtry czy całe dzbanki filtrujące, które zatrzymują chlor i inne niepożądane substancje zmieniając również smak wody z kranu na lżejszy. Warto więc zastanowić się, czy jest sens wydawać pieniądze na wodę źródlaną, która w bardzo małym stopniu różni się od wody z kranu.

Składniki wody mineralnej

Teraz nadszedł w końcu czas na rozszyfrowanie tajemniczych skrótów podanych najczęściej w formie tabel na etykietach wód butelkowanych.

  • Sód (Na+) – Należy na niego uważać. Zbyt duża zawartość sodu w organizmie powoduje nadciśnienie, dlatego niezalecany jest dla osób unikających w diecie soli oraz tych, które często spożywają dania gotowe. Z drugiej zaś strony niedobór sodu prowadzi do bólów głowy czy zaburzeń mięśnia sercowego. Dlatego sód traktować należy z umiarem. Warto jednak pamiętać, iż podczas bardzo upalnych dni, kiedy człowiek mocno się poci, woda z wysoką zawartością sodu i potasu ureguluje gospodarkę wodną i nie dopuści do odwodnienia organizmu.
  • Wapń (Ca+) – W krajach zachodnich spożycie wapnia nie jest zbyt wysokie. Warto sięgać po wodę, która zawiera spore ilości tego pierwiastka. Wapń jest bowiem budulcem kości i zębów u człowieka, a także chroni w przyszłości przed osteoporozą. Na szczęście wody dostępne w sklepach zawierają odpowiednio duże jego ilości, więc świetnie uzupełniają naszą codzienną dietę w ten niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pierwiastek.
  • Magnez (Mg+), Potas (K+) – Skurcze mięśni nóg, zmęczenie zdenerwowanie to tylko niektóre skutki niedoboru potasu w organizmie. Natomiast niedobory magnezu w dzisiejszych czasach stają się powoli normą w naszym społeczeństwie. Pijemy za dużo kawy i prowadzimy zbyt stresujący tryb życia, a to wszystko doprowadza do wypłukiwania magnezu z organizmu i jego niedoborów. Prawie każdy z nas przynajmniej kilka razy w życiu odczuwał skutki niedoboru magnezu: skurcze mięśni, nerwowość, złe samopoczucie, rozdrażnienie. Dlatego jeżeli chcemy zwiększyć ilość magnezu powinniśmy pić wodę o wysokiej jego zawartości.
WażneNależy pamiętać, że człowiek najlepiej przyswaja wszelkie pierwiastki z pożywienia, jednak ich wartości nie są stałe gdyż w dużej mierze zależą od sposobów w jakie je przechowujemy i przyrządzamy. Stosunek, który wyraża stopień przyswajalności minerałów z samej wody (ok. 2 l dziennie) i kolejno z wody i pożywienia wygląda następująco (wg. Nikonorowa): wapń 100:800, magnez 40:210. Wynika zatem z tego jasno, iż najlepszą wchłanialność pierwiastków mineralnych uzyskamy, gdy będziemy spożywać odpowiednio przetworzone produkty spożywcze uzupełnione twardą, wysokozmineralizowaną wodą.

 

  • Wodorowęglany (HCO3-) – Bardzo często pomijany składnik wód. Trudna nazwa odstrasza i mało kto zgłębia ich właściwości. Warto jednak sobie uświadomić, że to właśnie one poprawią nasze samopoczucie, pozwalają szybciej wrócić do formy w czasie rekonwalescencji, a nawet złagodzić skutki Zespołu Dnia Następnego, nazywanego potocznie kacem. Spożywanie wody z wysoką zawartością wodorowęglanów ma bardzo dobroczynne działanie na ludzki organizm. Wystarczy porównać zawartość tego składnika w wodach leczniczych/uzdrowiskowych i zwykłych wodach mineralnych. Różnica może być nawet w tysiącach miligramów. Najlepsze efekty przynosi picie wody o zawartości tego składnika w przedziale: 1000–2000 mg/l.

Kwestia wyboru wody mineralnej zależna jest również od tak prostej sprawy, jaką jest smak. Gdy lubimy delikatny, mało wyczuwalny i lekko słodki posmak powinniśmy wybierać niskozmineralizowane wody źródlane, ponieważ jego intensywność zależy od wysokości stężenia wyżej opisywanych pierwiastków. Niektórzy wolą jednak ostry i lekko kwaśny posmak, wtedy należy wybierać wysoko zmineralizowane wody, najlepiej mocno nasycone dwutlenkiem węgla, który jeszcze bardziej go intensyfikuje. Woda gazowana jest również wskazana podczas upałów, bo dzięki kwaśnemu posmakowi szybciej gasi pragnienie.

Wodę należy pić przynajmniej 1,5 litra dziennie. Wskaźnikiem odpowiedniego nawodnienia organizmu jest kolor wydalanego moczu. W małej ilości moczu większe stężenie wydalanych składników wpływa na ostry, ciemnożółty, prawie pomarańczowy kolor i mocno wyczuwalny zapach, dlatego może to świadczyć o niedostatecznym nawodnieniu organizmu. Idealnym kolorem jest barwa słomkowa, ponieważ zbyt przezroczysty czy prawie bezbarwny mocz może wskazywać na zbytnie wypłukiwanie substancji z organizmu.

Niektórzy nie przepadają za smakiem czystej wody mineralnej. Wystarczy wtedy zrobić lemoniadę, dodając do wody wyciśnięty sok z całej cytryny i dosłodzić łyżeczką miodu. Bardzo smacznym i odżywczym połączeniem jest także wkrojenie do niej kilku plasterków ogórka, dodanie liści mięty i plasterka cytryny. A dla zestresowanych wystarczy woda z liśćmi melisy. Domowe sposoby na ulepszenie smaku wody są o wiele lepsze i zdrowsze niż gotowe wody smakowe, jakie możemy znaleźć w sklepie.

Na butelkach wody widnieje wiele, różnych napisów: mineralna, gazowana, niskosodowa, wysokonasycona, smakowa, itd. Należy jednak zastanowić się chwilę nad ich znaczeniem. Wiemy już po przeczytaniu tego artykułu, że etykietki na wodzie nie są tylko bezcelowym wymogiem prawnym, a bardzo ważnym źródłem informacji dla konsumenta. To do nas – klientów należy ostateczny wybór tego, co znajdzie się w naszym koszyku, a później na stole.

Literatura:

  • Rafalski H., Świtoniak T., Zawartość składników mineralnych w wybranych produktach spożywczych, Roczn.PZH, 1984, XXXV, 6, 515-523.
  • Masironi R., The health importance of trace elements in water .Tribune de CEBE-DEAN, 1978, 31, 363-372.
  • Nikonorow M., Toksykologia żywności. PZWL, wyd. I, 1979, Warszawa.

Oceń
Dowiedz się na co zwracać uwagę przy wyborze wody mineralnej - 6.8/10. Oddano 5 głosy.
ponad miesiąc temu

Opinie

  • dorota 09.02.2015, 3:00

    bardzo przydatny artykuł

    Odpowiedz

Napisz swoją opinię

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?