Jesteś na:

Crossfitowy słownik dla begginers’ów

16 18 20

 

W życiu trzeba próbować nowych rzeczy. Zmęczony treningową rutyną i szukający zmian w dotychczasowym planie ćwiczeń decydujesz się więc przetestować crossfit. Zanim jednak przekroczysz ramy boxu, zrobisz pierwszy WOD, a koledzy zaczną pytać Cię o Twój PR i chwalić się, ile powtórzeń udaje im się wykonać „unbroken”, warto zapoznać się z crosffitowym slangiem. Tablica pełna nieznanych nazw, które oznaczają konkretne ćwiczenia, może bowiem nieco zbić Cię z tropu podczas pierwszego treningu.

Crossfit – podstaowe pojęcia

  • WOD – Workout Of the Day – trening dnia, czyli zestaw ćwiczeń przeznaczony na konkretny   dzień. Jest to główna część treningu, trwająca od kilku do kilkunastu minut. WODy zmieniane są codziennie.
  • BOX – to strefa przeznaczona do treningu crossfitowego z całym sprzętem niezbędnym do wykonania danego WODa.
  • AMRAP – As Many Reps/Rounds as Possibile – tyle powtórzeń/rund, ile jesteś w stanie zrobić. Jednym słowem – pokaż, na co Cię stać.
  • PR –  Personal record – osobisty rekord, może dotyczyć zarówno maksymalnego obciążenia lub też liczby powtórzeń w danym ćwiczeniu.
  • Benchmark – jest to WOD sprawdzający Twoją sprawność. Ustalane odgórnie zestawy ćwiczeń obowiązują na całym świecie, a ich nazwy pochodzą np. od nazw huraganów (Fran, Barbara, Helen) oraz bohaterów wojennych (DT, Jake)
  • TC – time cap – czas w jakim musisz wykonać WOD. Zwykle zdecydowanie za krótki, by znaleźć czas na oddech.
  • Skalowanie – dostosowywanie intensywności ćwiczeń, obciążenia, liczby powtórzeń i serii do indywidualnych możliwości, tak aby wykonać go bezpiecznie. Krótko mówiąc – pozostawienie ego w szatni i mierzenie sił na zamiary.
  • Unbroken – określona liczba powtórzeń wykonana bez przerwy. 

Crossfit – najpopolarniejsze ćwiczenia

Większość nazw w Crossfit pochodzi z języka angielskiego, jeśli więc umiesz się nim posługiwać, z pewnością nie będziesz miał problemów z wykonaniem pushups, sit-ups czy lunges. Crossfitowy slang składa się jednak w głównej mierze ze skrótów, możesz więc mieć problem z rozszyfrowaniem niektórych z nazw. Najpopularniejsze z nich to:

  • T2B – toes to bar – dosłownie: palce do drążka. Ćwiczenie polega na unoszeniu nóg w pozycji zwisu na drążku i dotknięciu palcami stóp jego uchwytów.
  • K2E – Knees to elbows – kolana do łokci, zasada ćwiczenia podobna jak w T2B.
  • HSPU – Handstand Push-up – pompki przy ścianie w staniu na rękach. Wyższa szkoła crossfitowej jazdy.
  • OHS – przysiad ze sztangą trzymaną nad głową. Dużo trudniejsza wersja niż BS – back squat, w którym sztanga spoczywa na barkach.
  • BP – Bench Press – wyciskanie sztangi w leżeniu na ławce poziomej – ćwiczenie dobrze znane wszystkim szanującym się kulturystom.
  • KB – Kettlebell swings – wymachy kettlem, żartobliwie nazywanym też „czajnikiem”, ze względu na nieco podobny wygląd.
  • DU – Double Unders – podwójne skoki na skakance.
  • RC – Rope Climbing – wspinanie się po linie.

Crossfit – sprzęt

Warto zapoznać się również z nazwami najpopularniejszych sprzętów, które znajdziesz w boxie – na wypadek, gdyby ktoś poprosił o przyniesienie dodatkowego bumpera czy kettlebella. Większość crossfitowych boxów charakteryzuje dużo wolnej przestrzeni umożliwiającej swobodne wykonywanie ćwiczeń, jednak na pewno znajdziesz tam:

  • barbell – sztanga
  • bar – drążek
  • bumper – obciążenie/talerze na sztangę odporne na rzucanie
  • row – ergometr
  • MB – Medicine Ball – piłka lekarska
  • Rope Jump – skakanka
  • kettlebell – odważnik rosyjski, „czajnik”
  • rings – kółka gimnastyczne
  • box – w kontekście sprzętu, jest to podwyższenie/pudło, na które wskakujesz lub wchodzisz podczas ćwiczeń.

Crossfitowy slang rządzi się swoimi prawami. Zanim jednak poznasz wszystkie ze skrótów (o ile to w ogóle możliwe) z pewnością przejdziesz kilka „stopni wtajemniczenia” i ze świeżo upieczonego „begginersa” wskoczysz do grupy „advanced”. Nim jednak to się stanie, czeka Cię dużo WODów i kilka całkiem niezłych PRów, wypróbuj też plan treningowy dla początkujących.  Choć lista pozycji w crossfitowym słowniku jest dużo dłuższa, te podstawowe skróty pozwolą Ci na początek odnaleźć się w boxie i zrozumieć podstawowe zasady gry. Powodzenia!

Oceń
Crossfitowy słownik dla begginers’ów - 7.5/10. Oddano 6 głosy.
ponad miesiąc temu

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?