Jesteś na:

Grypa żołądkowa – objawy. Co jest dobre na grypę żołądkową?

16 18 20

Grypa żołądkowa potocznie nazywana jest grypą jelitową lub „jelitówką”. Jest to wirusowe zakażenie układu pokarmowego, które najczęściej objawia się nudnościami, wymiotami, biegunką, osłabieniem, bólem brzucha, mięśni i gorączką. U dzieci chorobę tę zazwyczaj wywołują rotawirusy, natomiast u dorosłych mogą być to zarówno zakażenia wirusowe, jak i bakteryjne.

Wirus grypy żołądkowej

Grypa żołądkowa związana jest z zakażeniem przewodu pokarmowego, które obejmuje żołądek oraz jelito cienkie. U dzieci najczęściej wywołana jest przez rotawirusy, natomiast u dorosłych przez norowirusy. Objawy zwykle pojawiają się w okresie od 12 do 72 godzin od zakażenia. Częściej choroba ta odnotowywana jest w okresie jesienno-zimowym. Grypą żołądkową najczęściej można zarazić się drogą kropelkową oraz przez kontakt z przedmiotami, z którymi styczność miała osoba zakażona. Dlatego istotne jest przestrzeganie zasad higieny – mycie rąk, warzyw, owoców. Warto wiedzieć, że „jelitówką” można zarazić się od osoby chorej jeszcze przez kilka dni po ustąpieniu specyficznych objawów.

Grypa żołądkowa – objawy

Charakterystycznym objawem grypy żołądkowej jest wodnista biegunka, która trwa zazwyczaj 23 dni. W niektórych przypadkach przeciągnąć się może nawet do 7 dni. Bardzo często występuje w towarzystwie uciążliwych nudności i wymiotów. W przebiegu grypy żołądkowej typowym objawem jest również gorączka, która sięgać może nawet ponad 39 stopni C. Chorzy zwykle uskarżają się także na brak apetytu, osłabienie, dreszcze, ból mięśni, głowy oraz brzucha. Wymienione symptomy zazwyczaj pojawiają się nagle i utrzymują się kilka dni. Niekiedy mogą trwać nawet 9 dni. Jeśli po tym czasie objawy chorobowe nie ustąpią, konieczna jest konsultacja ze specjalistą.

Co jest dobre na grypę żołądkową?

Grypa żołądkowa bardzo często wiąże się z utratą apetytu, a co za tym idzie – ze zmniejszoną podażą energii. W trakcie przebiegu choroby zalecane są mniejsze, lekkostrawne posiłki. Powinno się unikać potraw smażonych, grillowanych i ciężkostrawnych oraz słodyczy, słodkiego mleka, kawy, alkoholu, świeżych owoców i wzdymających warzyw. Dania powinny być letnie oraz spożywane małymi porcjami. Doskonale sprawdzą się kleiki ryżowe, kaszki, sucharki oraz kisiel. Bardzo ważnym elementem jest również uzupełnienie płynów traconych w wyniku biegunki i wymiotów. W związku z tym w codziennej diecie należy uwzględnić średnio zmineralizowaną wodę niegazowaną, słabą herbatę bez dodatku cukru lub herbatki ziołowe. Przeciwzapalnie działają m.in. herbatki nagietkowa i rumiankowa oraz napar z liści szałwii i babki lancetowatej. Natomiast działanie przeciwbiegunkowe wykazują napary z kłącza pięciornika oraz borówki brusznicy.

W celu odbudowy zniszczonej flory jelitowej odpowiadającej za układ odpornościowy należy do diety włączyć probiotyki. Najlepiej sprawdzą się fermentowane produkty mleczne takie jak jogurt. Kurację preparatami probiotycznymi należy prowadzić jeszcze przez kilka dni po ustąpieniu objawów grypy żołądkowej. Bardzo ważnym zaleceniem jest również uzupełnienie elektrolitów (m.in. sodu, magnezu, potasu) utraconych podczas biegunek i wymiotów. Takie mieszanki elektrolitów dostępne są w każdej aptece, zwykle występują w saszetkach. W czasie trwania grypy jelitowej konieczny jest także wypoczynek oraz częste mycie rąk.

Grypa żołądkowa jest jedną z najbardziej uciążliwych i coraz częściej spotykanych form zakażenia przewodu pokarmowego. Ścisłe przestrzeganie zasad higieny w każdej sytuacji zmniejsza ryzyko zakażenia wirusem wywołującym tę chorobę. Zakażenia rotawirusem szczególnie niebezpieczne są w przypadku dzieci, dlatego warto rozważyć szczepienie. Niestety nie chroni to przed wszystkimi zakażeniami wirusowymi, ale znacznie łagodzi przebieg choroby.

Literatura:

  1. H. Ciborowska, A. Rudnicka, „Żywienie zdrowego i chorego człowieka”, PZWL, 2014,
  2. P. Gajewski, „Interna Szczeklika”, Kraków 2016.

Opublikowano ponad miesiąc temu
Oceń artykuł
Grypa żołądkowa – objawy. Co jest dobre na grypę żołądkową? - 5.0/5. Oddano 1 głosy.
Autor artykułu:
Magdalena Olejnik
, Dyplomowany dietetyk. Szczególnym zainteresowaniem darzy dietetykę kliniczną. Jej pasją jest opracowywanie smacznych i dietetycznych potraw.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone