Jesteś na:

Nasiona Chia – kalorie, zastosowanie i cudowne właściwości pokarmu Azteków

16 18 20

Popularne wśród osób, które na co dzień propagują zdrową żywność, nasiona Chia stanowią  bogaty w substancje odżywcze dodatek do potraw. Zawierają bardzo duże ilości kwasów omega-3, żelaza czy wapnia.

Nasiona Chia produkowane są przez roślinę – szałwię hiszpańską, którą uprawiali Aztecy już w czasach prekolumbijskich, upatrując w niej cudownych mocy leczniczych.

Nasiona Chia

Owoce szałwii hiszpańskiej Salvia hispanica L. zawierają drogocenne nasiona Chia. Sama roślina pochodzi z okolic Meksyku i Gwatemali. Posiada długie i szerokie liście, a kwiaty barwę fioletową lub białą zebrane w postaci okółka na końcach pędów. Owoce szałwii hiszpańskiej zawierają wiele małych, owalnych ziarenek o długości około 2 mm. Przybierają kolor szary, biały, czarny oraz brązowy.

Nasiona służą do przygotowywania cennych w składniki odżywcze napojów oraz żywności.

Nasiona Chia – właściwości

Nasiona Chia zawierają przede wszystkim cenne kwasy omega-3 (30%) oraz omega-6 (40%). Są to odpowiednie proporcje, które dostarczone wraz z pożywieniem stanowią niezwykle ważny element profilaktyki wielu chorób. Ziarna są bogatym źródłem kwasów ALA – kwas alfa-linolenowy, który należy do pożądanych kwasów omega-3. Oprócz tego zawierają długołańcuchowe nienasycone trójglicerydy (LCT), stanowiące ważną substancję w żywieniu człowieka.

Nasiona Chia są źródłem potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania witamin i minerałów. Zawierają bogate pokłady żelaza, magnezu, fosforu oraz cynku. Posiadają większą ilość wapnia niż samo mleko. Poza tym w składzie małych nasionek znajdziemy sporą ilość witamin: E, B1, B3.

Nasiona Chia polecane są osobom, które cierpią na zaparcia, gdyż zawierają bardzo duże ilości błonnika (do 25%), usprawniającego pracę i wspomagającego ruchy robaczkowe jelit. Dzięki błonnikowi ta zdrowa żywność pomaga walczyć z otyłością i nadwagą, stanowiąc wspaniały suplement diety.

Ziarna zawierają duże pokłady pełnowartościowego białka (około 20%), które jest bardzo ważne w diecie, szczególnie osób będących na dietach wegetariańskich i wegańskich.

Za sprawą kwasu chlorogenowego, kawowego oraz flawonoidów, nasiona Chia stanowią cenne źródło przeciwutleniaczy, które hamują działanie wolnych rodników.

Poza tym cieszyć się mogą z właściwości tych nasion diabetycy, gdyż spowalniają one wchłanianie cukru we krwi i uczestniczą w regulowaniu stężenia glukozy w organizmie. Wiele osób zauważa także znaczny spadek ciśnienia tętniczego. Ponadto dają uczucie sytości na dłużej, gdyż nasiona Chia wchłaniają i zatrzymują wodę w organizmie.

Nasiona Chia – kalorie

Wartość energetyczna nasion Chia przedstawia się następująco: 486 kcal na 100 g produktu. Ziarna szałwii hiszpańskiej nie są żywnością niskokaloryczną, jednak patrząc całościowo na ich skład i wartości odżywcze są to zdrowe, dobre kalorie.

Nasiona Chia – zastosowanie

Nasiona Chia znajdują zastosowanie w kuchni. Można je jeść osobno w całości oraz jako dodatek do musli, owsianki, jogurtu, stanowią bardzo zdrową przekąskę. Świetnie nadają się do sporządzania koktajli, zup, a nawet do wypieku chleba. Po zalaniu gorącą wodą mają konsystencję żelu, podobną do siemienia lnianego.

Znajdują szerokie zastosowanie w codziennym życiu posiadając wiele właściwości zdrowotnych. Pomagają w walce z otyłością i nadwagą, polecane osobom z zaparciami, ze względu na wysoką zawartość błonnika usprawniającego trawienie. Zapewniają także uczucie sytości.

Sportowcy też często i chętnie korzystają z właściwości nasion Chia. Nawilżają organizm od środka i zwiększają wydolność. Polecane są także osobom narażonym na stres, przemęczenie, ze względu na dużą zawartość cennych minerałów oraz witamin. Dzisiaj wiele osób cierpi z powodu stresu i przemęczenia, a aktywność fizyczna jest jednym z najlepszych sposobów na radzenie sobie ze stresem. 

Nasiona Chia to zdrowa żywność, która doceniona była już w odległych czasach przez Azteków. Dzisiaj powracają i mają do zaoferowania wiele dobrego. Składniki odżywcze, witaminy, minerały, cenne kwasy tłuszczowe, idealnie wkomponowują się w codzienną dietę i wspomagają prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

Dietę za 20zł

Kup w kilka minut przez internet
Oceń
Nasiona Chia – kalorie, zastosowanie i cudowne właściwości pokarmu Azteków - 6.8/10. Oddano 486 głosy.
Aleksandra Musiał
ponad miesiąc temu Ukończyła dietetykę na Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz biotechnologię ze specjalizacją analityka biotechnologiczna na Uniwersytecie Rolniczym.

Twoja opinia jest ważna. Zarówno dla nas jak i innych osób korzystających z naszego serwisu.

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.
Obowiązkowe pola są oznaczone

Chcesz być na bieżąco?